اکبرالقرا

استاد مصطفی اسماعیل

اکبرالقرا

استاد مصطفی اسماعیل

اکبرالقرا
بسم الله الرحمن الرحیم
با سلام خدمت دوستداران تلاوت قرآن کریم
این وبلاگ جهت آشنایی بیشتر با نابغه تلاوت قرآن؛ اکبرالقرا استاد مصطفی اسماعیل طراحی شده است؛ و در کنار آن، سایر مطالب قرآنی هم در وبلاگ قرار خواهد گرفت. منتظر دریافت نظرات و پیشنهادات شما در این زمینه هستیم. همچنین اگر تلاوت خاصی از استاد مصطفی اسماعیل یا سایر قراء می خواهید، می توانید در قسمت نظرات یا از طریق ایمیل و یا تلگرام با ما در میان بگذارید که ان شاء الله در اسرع وقت پاسخ داده خواهد شد.
https://telegram.me/akbarolqurra
mustafaismaili118@yahoo.com
mustafa-ismail.blogfa.com
mustafa-ismail.blog.ir
آخرین نظرات
  • ۲۶ تیر ۰۰، ۱۶:۱۱ - آلپ صنعت
    عالی
پیوندها
بایگانی
طبقه بندی موضوعی
بسم الله الرحمن الرحیم

فرا رسیدن 25 رجب، سالروز شهادت باب الحوائج امام موسی کاظم علیه السلام را تسلیت عرض می کنم.

به همین مناسبت مصاحبه ای قدیمی از استاد محمد صدیق منشاوی که به تازگی منتشر شده را برای شما آماده کرده ام که در آن استاد از زیارت مرقد مطهر حضرت امام موسی کاظم (ع) سخن گفته است.


استاد منشاوی، در سال 1965 میلادی به کشور عراق سفر کردند و در این سفر روزنامه "الفجر الجدید" مصاحبه جالبی با ایشان انجام داد. ترجمه کامل این مصاحبه را تقدیم می کنم:

 

 

کان اصغر مقرئ للقرآن الکریم، فقد حفظ القرآن باکمله و هو فی سن العاشرة، و کان یرافق والده الذی هو من اشهر قراء القرآن، إنّه الشیخ محمد صدیق المنشاوی


با استاد گرانقدر "محمد صدیق منشاوی" که برای تلاوت قرآن در روزهای باقی مانده از ماه مبارک رمضان به بغداد آمده اند دیدار کردم. متن زیر ماحصل گفتگوی ماست، که برای خوانندگان عزیز نقل می کنیم:

در کجا و چه زمانی متولد شدید؟
من در سال 1920 در شهر منشاه به دنیا آمدم

از چه زمانی شروع به یادگیری قرآن نمودید و چه وقت قرآن را حفظ کردید؟
از خردسالی شروع به حفظ قرآن کردم و ده ساله بودم که حافظ کل قرآن شدم

در کجا تلاوت قرآن را آموختید؟
طبعا در ابتدا تلاوت قرآن را از پدرم که خود، قاری قرآن بود یاد گرفتم و در سفرهایی که برای تلاوت به استان های مختلف می رفت همراه او بودم

از چه زمانی کار قرائت قرآن را آغاز کردید؟
از ده سالگی قرائت قرآن را شروع کردم

و از چه زمانی قرائت قرآن در رادیو را آغاز کردید؟
در ابتدا، گروهی از رادیو قاهره به استان الصعید آمدند و تلاوت مرا بر روی نوار مخصوص ضبط کردند، چون من در آغاز، قرائت در رادیو را نپذیرفته بودم، این موضوع مربوط به سال 1953 است، پس از آن زمان، من هر هفته در رادیو، قرآن تلاوت می کردم

آیا تلاوت شما از قاری دیگری تاثیر پذیرفته است؟
بله، از پدرم، چون او یک قاری صاحب سبک خاص است و صوت او نیز یکی از صداهای کمیاب و بی نظیر است

مهمترین مدارسی که قرائت قرآن را آموزش می دهند کدامند؟
مؤسسه "القرائات" در دانشگاه الازهر، که دانشجویان در این مؤسسه دروس مفیدی از علم قرائت، زبان عربی، فقه و نحو را می آموزند

آیا استماع تلاوت در بین طبقات مختلف فرهنگی جامعه متفاوت است؟
قطعا استماع تلاوت در طبقات فرهنگی با عموم مردم متفاوت است
قشر فرهنگی تلاوت را در سکوت و با آرامش کامل گوش می کنند، اما استماع مردم کاملا متفاوت با طبقه فرهنگی است، آنها با اصطلاح متعارف الله...الله در واقع قاری را زنده می کنند و از او قدردانی می نمایند، و بعضا از قاری درخواست تکرار آیات را دارند تا بهتر بخواند، به طوری که بسیاری از قراء فقط با همین تشویق هاست که خوب تلاوت می کنند.

آیا این اولین سفر شما به خارج از جمهوری عربی مصر است؟
خیر! اولین سفر من، به کشور اندونزی بود، بعد از آن به هند و عربستان سعودی رفتم و هم چنین الجزائر، تونس، اردن، سوریه، لبنان و هم اکنون عراق

آیا مساجد و مرقد های متبرک عراق را زیارت نمودید؟
به مسجد امام اعظم (مدفن ابوحنیفه، رئیس مذهب حنفی، یکی از مذاهب اربعه اهل سنت) رفتم و شب چهاردهم رمضان را در آنجا بودم، همچنین مرقد امام موسی کاظم علیه السلام را زیارت کردم، و به مرقد شیخ گیلانی (عبدالقادر گیلانی، از عرفای قرن پنجم و ششم قمری و مؤسس فرقه تصوف قادریه) نیز رفتم، در آنجا حالات روحانی خوبی داشتم.
وقتی این مساجد اسلامی را زیارت می کردم به زمان گذشته می اندیشیدم که اسلام و مسلمانان سربلند و باعزت بودند. آرزو می کنم بتوانم باز هم به این اماکن مقدس بیایم تا در این صحن و سرای پاک و معطر و در میان این بندگان صالح خدا زندگی کنم.

 

کاظمین-سال 1970 میلادی

 

 

  

مسجد امام اعظم بغداد-مقبره ابوحنیفه

 

 

مقبره شیخ گیلانی

 

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی