اکبرالقرا

استاد مصطفی اسماعیل

اکبرالقرا

استاد مصطفی اسماعیل

اکبرالقرا
بسم الله الرحمن الرحیم
با سلام خدمت دوستداران تلاوت قرآن کریم
این وبلاگ جهت آشنایی بیشتر با نابغه تلاوت قرآن؛ اکبرالقرا استاد مصطفی اسماعیل طراحی شده است؛ و در کنار آن، سایر مطالب قرآنی هم در وبلاگ قرار خواهد گرفت. منتظر دریافت نظرات و پیشنهادات شما در این زمینه هستیم. همچنین اگر تلاوت خاصی از استاد مصطفی اسماعیل یا سایر قراء می خواهید، می توانید در قسمت نظرات یا از طریق ایمیل و یا تلگرام با ما در میان بگذارید که ان شاء الله در اسرع وقت پاسخ داده خواهد شد.
https://telegram.me/akbarolqurra
mustafaismaili118@yahoo.com
mustafa-ismail.blogfa.com
mustafa-ismail.blog.ir
آخرین نظرات
  • ۲۶ تیر ۰۰، ۱۶:۱۱ - آلپ صنعت
    عالی
پیوندها
بایگانی
طبقه بندی موضوعی

بسم الله الرحمن الرحیم


مجموعه تلاوت های زیبای اکبرالقراء در محافل «المولد النبوی الشریف»




مردم مصر همواره به محبت پیامبر رحمت (ص) و اهل بیت و خاندان مطهرش معروف بوده، و از دیرباز در برگزاری مراسم تکریم و بزرگداشت ایشان سرآمد بوده اند. به ویژه در ایام ولادت با سعادت پیامبر، که از ابتدای ماه ربیع الاول با برگزاری جشن ها و محافل باشکوه، شادی و مسرت خود را ابراز کرده، و در این محافل به ذکر سیره پیامبر و همچنین تلاوت قرآن و قرائت انشاد های دینی میپردازند. قاریان قرآن نیز در این مجالس همه هنر خود را بکار می گیرند تا با تلاوت زیبای قرآن کریم محبین رسول خدا را به فیض اکمل برسانند!

استاد مصطفی اسماعیل نیز در دوران حیات قرآنی خود، بارها در محافل مولد نبوی و جشن هایی که به مناسبت ولادت رسول خدا در شهرهای مختلف مصر به ویژه در قاهره و اسکندریه برگزار میشد به تلاوت پرداختند، و جالب این که سرآغاز شهرت جهانی استاد مصطفی اسماعیل نیز تلاوت زیبایی بود که در محفل مولد نبوی در مسجد امام حسین (ع) قاهره در سال 1944 قرائت کرد (تلاوتی که به طور مستقیم از رادیو پخش شده و ملک فاروق پادشاه کشور مصر را شدیدا تحت تاثیر قرار داد و سبب شد که در نهایت استاد به عنوان قاری رسمی قصرملکی انتخاب شوند...)

اما همانطور که اکثر علاقه مندان به تلاوتهای اکبرالقراء مستحضر هستند، زیباترین و جذاب ترین آثاری که از استاد در محافل مولد نبوی به جا مانده ، اجراهای ایشان در «محافل امین سعید» است؛ این محافل همه ساله در ابتدای ماه ربیع الاول و ایام ولادت پیامبر گرامی اسلام، توسط یکی از تجار مصری به نام «امین سعید پاشا» در منطقه بولاق شهر قاهره برگزار میشد، و بواسطه علاقه ای که جناب امین سعید به تلاوتهای شیخ مصطفی داشت هر سال از استاد جهت تلاوت در این مجلس دعوت به عمل می آمد که در واقع قاری ثابت این محافل بودند؛ و حتی بعد از درگذشت جناب امین سعید هم، بنا به وصیت ایشان، خانواده و فرزندانش همچنان به این رسم پایبند بودند، و تا آخر عمر شیخ مصطفی این محافل سالیانه برقرار بود و با حضور استاد برگزار میشد. تلاوتهایی هم که شیخ مصطفی در این محافل خوانده عموماً شاهکار از آب در آمدن!!

هرچند که قبلا چند مورد از این شاهکارها رو در وبلاگ گذاشته بودم، اما در این ایام مبارک و فرخنده ماه ربیع الاول و ولادت رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم، سری جامع و کامل این محافل تاریخی رو آماده کردم تا بصورت منظم به محضر شما قرآنیان گرامی تقدیم کنم.

این مطلب رو هم متذکر بشم که بصورت دقیق مشخص نیست استاد مصطفی اسماعیل از چه سالی شروع به تلاوت در محافل امین سعید کرده، اما طبق اطلاعات موثقی که اخیرا از نوه شیخ مصطفی بدست آوردم، اولین بار در سال 1957 میلادی یکی از اعضای خانواده امین سعید پاشا به نام «عبدالمنعم سعید» اقدام به ضبط تلاوتهای استاد در این محافل کرد، و تاکنون نیز 23 تلاوت از اجراهای ایشان در محافل امین سعید منتشر شده و در دسترس قرار داره که به این شرح است (استاد در هر محفل در دو نوبت یا اصطلاحا دو ربع تلاوت میکردن) :


1957- ابراهیم - فاطر الشمس
1958- القصص - الحجرات ق
1959- النحل - الاحزاب الحاقه
1960- آل عمران - التحریم الحاقه
1961- القصص - ربع ثان مفقود
1964- القصص - الفجر البلد
1965- الاسراء - التحریم الحاقه
1966- ابراهیم - الفرقان البلد
1975- النحل - الاحزاب البلد
1976- الحجرات ق - القمر الرحمن
1977- ق الذاریات - القمر الحاقه
1978- النمل - النجم القمر


(با تشکر فراوان از سمیعه بزرگوار مصری جناب مهندس «حسام السقا» که اطلاعات دقیق و موثق در مورد این تلاوتها رو در اختیار بنده گذاشتند)


نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی