اکبرالقرا

استاد مصطفی اسماعیل

اکبرالقرا

استاد مصطفی اسماعیل

اکبرالقرا
بسم الله الرحمن الرحیم
با سلام خدمت دوستداران تلاوت قرآن کریم
این وبلاگ جهت آشنایی بیشتر با نابغه تلاوت قرآن؛ اکبرالقرا استاد مصطفی اسماعیل طراحی شده است؛ و در کنار آن، سایر مطالب قرآنی هم در وبلاگ قرار خواهد گرفت. منتظر دریافت نظرات و پیشنهادات شما در این زمینه هستیم. همچنین اگر تلاوت خاصی از استاد مصطفی اسماعیل یا سایر قراء می خواهید، می توانید در قسمت نظرات یا از طریق ایمیل و یا تلگرام با ما در میان بگذارید که ان شاء الله در اسرع وقت پاسخ داده خواهد شد.
https://telegram.me/akbarolqurra
mustafaismaili118@yahoo.com
mustafa-ismail.blogfa.com
mustafa-ismail.blog.ir
آخرین نظرات
  • ۲۶ تیر ۰۰، ۱۶:۱۱ - آلپ صنعت
    عالی
پیوندها
بایگانی
طبقه بندی موضوعی

۱۱ مطلب در آبان ۱۳۹۴ ثبت شده است

رضا: سلام، لطفا بفرمایید قدیمی ترین و جدید ترین تلاوت موجود از استاد صیاد کدام اند؟ در صورت امکان به اشتراک بگذارید.

 

 

لطفا به ادامه مطلب بروید:

۶ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۲۸ آبان ۹۴ ، ۱۵:۳۳

ناصر: سلام. یه درخواست، هر چقدر در اینترنت دنبال تلاوت تصویری سوره ی نسا استاد غلوش گشتم که تو ایران خونده و بارها هم شبکه قرآن پخشش کرده پیداش نکردم. صوتیش هست اما میشه تصویریشو بذارین؟

 


 

علیکم السلام. تلاوت سوره نساء یکی از زیباترین اجراهای استاد غلوش در ایران هست که سال 1368 (اولین سفری که همراه با استاد محمدبسیونی به ایران داشتند) در مدرسه عالی شهیدمطهری قرائت کردند. فایل صوتی و تصویری این تلاوت تقدیم به شما:

 

استاد راغب مصطفی غلوش / سوره نساء 81-76 / تهران - سال 1368 / به مدت 23 دقیقه

 

http://s3.picofile.com/file/8223518792/Qalvash_Nesa76_81_Iran_1990.wma.html

 

http://rasekhoon.net/media/show/1084831

 

لینکی که در بالا گذاشتم مربوط به همون نسخه معروفی هست که معمولاً از شبکه قرآن پخش میشه و مطابق معمول همراه با زیرنویس ها و حاشیه های مختلف هست. اما یک نسخه جالب و جدیدی هم چندماه قبل از این تلاوت منتشر شده که هرچند دو سه دقیقه ابتدایی رو نداره، اما به صورت تمام صفحه و بدون حواشی هست. ظاهراً دوست بزرگواری که این فایل رو در آپارات گذاشته، اون رو در سال های خیلی دور(!) که شبکه قرآن تلاوتها رو با کیفیت اصلی پخش می کرد ضبط کردند:

 

http://www.aparat.com/v/o1dC2

 

نسخه جدید و کامل - با تشکر از وبلاگ صوت داوودی

http://www.aparat.com/v/VqJRp

 

فرصت مناسبی هست تا مجموعه تلاوتهای تصویری کم نظیر و منحصر بفردی که این برادر بزرگوار اخیراً در آپارات گذاشتن رو هم معرفی کنم؛ حدود پنجاه تلاوت تصویری از اساتیدی هم چون شحات و سید متولی و غلوش و بسیونی و سیدسعید و ... که در ایران تلاوت کردند، و بسیاری از اون ها برای اولین بار هست که در اینترنت منتشر میشوند یا کیفیت بسیار بالاتری در مقایسه با نسخه های سابق دارند، و البته هیچ گونه نوشته های تبلیغاتی آزاردهنده هم ندارند:

کانال قرآن - تلاوت های زیبا از قراء مصری

http://www.aparat.com/milad44244

مخصوصاً چند تلاوت زیبا و تاریخی استاد شحات محمد انور که مدتها دنبال فیلم تصویری کامل و با کیفیت اونها بودم رو ایشون لطف کردند و قرار دادند، جزاه الله خیراً جزیلاً :

 
جمعه قصارالسور / حسینیه ارشاد / 1369
(برای اولین بار به صورت کامل و بدون حذفیات! - post361)
http://www.aparat.com/v/Cd6nL

نمل انشقاق / بیت رهبری / 1369
http://www.aparat.com/v/IW3ym

طه / حسینیه ارشاد / 1369
http://www.aparat.com/v/LMsdI
البته متاسفانه مدتی هست که خبری از این دوست عزیز نیست و تلاوت جدیدی نذاشته. اما امیدوارم که دوباره فعالیتشون رو از سر بگیرند و شاهد انتشار تلاوتهای جدیدتری از آرشیو غنی و بسیار پربار ایشون باشیم ان شاء الله.
 

 

ضمن این که چند دوست قرآنی دیگر هم مجموعه بزرگی از تلاوت های تصویری رو در آپارات گذاشتند که لینک این کانال ها رو هم قرار میدم ، با توجه به این که برای خیلی از علاقه مندان امکان دانلود تلاوتها از یوتیوب وجود نداره، میتونن از این صفحات به بسیاری از تلاوتهای مدنظرشون دسترسی داشته باشند:
 

 

http://www.aparat.com/ashkshia

http://www.aparat.com/kafami

http://www.aparat.com/mahdi110110110

 

۲ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۲۸ آبان ۹۴ ، ۱۴:۵۱
پنجشنبه, ۲۸ آبان ۱۳۹۴، ۰۲:۳۶ ب.ظ

شماره تلفن استاد محمد رفعت!!

بسم الله الرحمن الرحیم

تصویر نادر و بسیار قدیمی از کارت شناسایی استاد مرحوم محمد رفعت، که شماره تلفن و آدرس منزل استاد در اون ثبت شده:



متاسفانه هنوز نتونستم شماره اکبرالقراء رو پیدا کنم! اما کارت مربوط به عبدالباسط و منشاوی و شحات و... موجود هست که اگر خواستید براتون میذارم!

۲ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۲۸ آبان ۹۴ ، ۱۴:۳۶
پنجشنبه, ۲۸ آبان ۱۳۹۴، ۰۲:۲۷ ب.ظ

تلاوت استاد مصطفی اسماعیل در ایران؟؟!!

بسم الله الرحمن الرحیم

بعد از تلاوت استاد مصطفی اسماعیل در آمریکا که در پست قبلی تقدیم شد، نوبت به اون رسیده که تلاوت استاد در ایران رو هم قرار بدم!!!


لطفا به ادامه مطلب بروید:


۴ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۲۸ آبان ۹۴ ، ۱۴:۲۷
جمعه, ۲۲ آبان ۱۳۹۴، ۱۱:۴۵ ق.ظ

تلاوت استاد مصطفی اسماعیل در آمریکا ؟؟!!

milad : سلام. سوالی درمورد تلاوت بخشی از سوره ی هود که روی فیلم سفر استاد به آمریکا گذاشته شده داشتم. از طرز تشویق حاضران در این جلسه و مدل تشویق جدیدشون مشخصه که این تلاوت مربوط به یه یک کشور خاصیه. خواستم بدونم اگه اطلاعی از مکان و زمان این تلاوت و نسخه کامل این تلاوت دارید دراختیار بگذارید. ممنون از سایت بسیار عالیتون




علیکم السلام، ابتدا باید نکته ای رو درباره فیلمی که بهش اشاره کردین عرض کنم، اون هم این که برخلاف چیزی که عموما عنوان میشه؛ این فیلم مربوط به آمریکا نیست، بلکه در کشور کانادا تهیه شده (به گفته اکثر منابع معتبر!) جهت مشاهده این فیلم به این پست مراجعه بفرمایید:

http://mustafa-ismail.blog.ir/1392/02/27


و اما مقطع سوره هود که روی فیلم گذاشتن، مقطعی از تلاوت زیبای هود اسکندریه1957 هست. نسخه های مختلفی از این تلاوت منتشر شده و در دسترس است که تقدیم می کنم. ضمناً جالبه بدونید بعضی ها بخاطر همین مقطع تصویری، کل تلاوت رو هم منسوب به آمریکا کرده و تلاوت Hud USA رو  تولید و منتشر کردن!!!


استاد مصطفی اسماعیل / سوره هود، آیات 60-25 و 73-69 / اسکندریه / سال 1957 میلادی

نسخه 1 ، به مدت 68 دقیقه و حجم 12 مگابایت:

https://archive.org/download/157-Hud26-60 69-73_1957_Alexandria.wma

نسخه 2 ، به مدت 78 دقیقه و حجم 18 مگابایت:

https://archive.org/download/166-Hud_26-73_USA_1977.mp3

نسخه 3 ، به مدت 85 دقیقه و حجم 20 مگابایت:

http://s6.picofile.com/file/8222483742/MustafaIsmail_Hud_26_60_69_73_Alexandria_1957.mp3.html


۱۱ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۲۲ آبان ۹۴ ، ۱۱:۴۵

احسان: سلام. لطفا تلاوت کامل مقطع سوره یوسف (پنج مقطع جذاب ک اوایل تأسیس شعبه جدید گذاشتی) رو در اولین فرصت بزار. تشکر

http://www.aparat.com/v/sa2JZ



لطفا به ادامه مطلب بروید:


۱۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۱۴ آبان ۹۴ ، ۲۲:۳۲

بسم الله الرحمن الرحیم

همیشه انتخاب بهترین تلاوت اساتید کار بسیار سختی هست، مخصوصاً اگر قرار باشد که بین تلاوتهای قاریانی مثل مصطفی و منشاوی و عبدالباسط -که شاهکارهای متعددی از خودشون به یادگار گذاشتن- این کار رو انجام بدیم! با این حال اگه قرار باشه فقط یک مورد رو بعنوان بهترین تلاوت استاد محمدصدیق منشاوی انتخاب کنم، مطمئنا اون تلاوت چیزی نیست بجز ابرشاهکار نحل81-51. تلاوت جاودانه و ماندگاری که سرشار از زیبایی و معنویت و روحانیت هست و هیچ وقت از شنیدنش سیر نخواهیم شد!



این تلاوت رو قبلاً در وبلاگ گذاشته بودم و البته مطمئنم اکثر علاقه مندان به تلاوت قرآن اون رو شنیدن و باهاش آشنا هستند. اما مدتی قبل، یک نسخه جدید و با کیفیت بسیار عالی از این تلاوت منتشر شده که تقریباً بدون اکو و با صدای اصلی استاد وهمچنین همراه با توضیحات مجری محفل هست. هرچند که خودم نسخه قدیمی و مع صدی این تلاوت رو که از رادیوقرآن پخش میشه بیشتر دوست دارم، اما شنیدن این نسخه جدید هم خالی از لطف نیست. ضمن این که همراه با انتشار این نسخه، توثیق دقیقش هم اعلام شده که نشون میده استاد این تلاوت رو در ماه مبارک رمضان تلاوت کردند:


استاد محمدصدیق منشاوی / سوره نحل 81-51 / مدت 58 دقیقه

لیبی، شهر طرابلس، قصر الخلد  / 13رمضان - 1967.12.14

http://s6.picofile.com/file/8220983934/Menshavi_Nahl_Libya_1967.wma.html


نسخه قدیمی و معروف، به مدت 48 دقیقه
http://archive.org/download/Mohammad_Seddik_Al-Minchaoui/0877-51-81.mp3


* خطای سهوی استادمنشاوی در قرائت "فإلیه تجأرون" و تذکر یکی از مستمعین رو در این نسخه میتونید با وضوح بیشتری بشنوید! (توضیح بیشر در این صفحه)
http://s6.picofile.com/file/8221166676/mensahvi_nahl_faelayh.mp3.html


* این نسخه جدید رو آقای توفیق الحریب از کشور لیبی منتشر کرده، برادر بزرگواری که قبلاً هم درباره اش توضیح داده بودم که با رادیوی لیبی در ارتباط هست و تا بحال چندین تلاوت نادر وجدید وباکیفیت از استاد منشاوی منتشر کرده (post88 ، post44) و در واقع حق بزرگی بر گردن علاقه مندان به تلاوتهای مرحوم منشاوی داره. مستحضر هستید که استاد منشاوی چندین سال (به گفته برادرشان محمود منشاوی در شش سال متوالی) در ماه مبارک رمضان به دعوت ملک ادریس السنوسی پادشاه لیبی به این کشور مسافرت کرده و در مجالس مختلف به ویژه در مسجد قصرالخلد (کاخ مخصوص ملک السنوسی) تلاوت می کردند، و بسیاری از شاهکاری جاودانه خودشون رو در همین محافل انجام دادند ( نحل - شعراء - غافر - حج و...) متاسفانه بنا به گفته جناب توفیق، بسیاری از نوارها و تسجیلات مربوط به اون دوره از بین رفته، و اکثر فیلم هایی هم که از دوره ملک السنوسی باقی مونده بود در دوره معمرقذافی به مکان نامعلومی منتقل شدند! اما ایشون و همکارانشون در حال بررسی آرشیو بجا مانده هستند و ان شاء الله هر تلاوت جدید و نادری که از اساتید قرآن پیدا کنند رو در اختیار علاقه مندان قرار خواهند داد. جزاهم الله خیرا


قصرالخلد، واقع در طرابلس پایتخت کشور لیبی، محل اجرای تلاوت ماندگار استاد منشاوی


۱۲ نظر موافقین ۲ مخالفین ۰ ۱۴ آبان ۹۴ ، ۲۱:۵۴

بسم الله الرحمن الرحیم

مدتی قبل درباره سفر تاریخی استاد مصطفی اسماعیل به کشور عراق در رمضان1967 میلادی توضیح دادم (post422) و دو تلاوتی که استاد در کاظمین و حرم مطهر امام کاظم و امام جواد علیهما السلام قرائت کرده بودند رو هم قرار دادم. خوشبختانه اخیراً تلاوت جدید دیگری از استاد که در کاظمین تلاوت کردند برای اولین بار در اینترنت منتشر شده که در این پست تقدیم می کنم.



لطفا به ادامه مطلب بروید:

۱۰ نظر موافقین ۲ مخالفین ۰ ۰۳ آبان ۹۴ ، ۲۲:۴۹

بسم الله الرحمن الرحیم

با سلام و ﺁﺭﺯﻭﯼ ﻗﺒﻮﻟﯽ ﻋﺰﺍﺩﺍﺭﯼ های شما عزیزان ﺩﺭ ﺍﯾﺎﻡ ﺳﻮﮔﻮﺍﺭﯼ ﺣﻀﺮﺕ ﺍﺑﺎﻋﺒﺪﺍلله(ع)، فیلم کامل مقتل خوانی معروف شهید محراب آیت الله سید محمدباقر حکیم (که بخشهایی از آن معمولاً از صداوسیما پخش میشه) رو تقدیم می کنم. این مجلس در صبح روز عاشورای سال 1381 شمسی (که در آن سال مصادف با عید نوروز بود) در مسجد امام رضا علیه السلام شهر مقدس قم برگزار شد. مرحوم آیت الله حکیم در ابتدا یک سخنرانی حدوداً نیم ساعته در رابطه با پیامهای قیام عاشورا انجام می دهند، و سپس حدود سه ساعت به قرائت مقتل حضرت اباعبدالله علیه السلام و اصحاب بزرگوارشان می پردازند، و البته در خلال قرائت مقتل هم چندین بار مداحان نوحه خوانی دارند. این مجلس عزاء حال و هوای خاصی داشته و مرحوم حکیم با حس و حال بسیار عجیب و بامعنویت و سوز و گداز کم نظیری این مقتل خوانی رو انجام دادند؛ و تقریبا یک سال بعد از همین مجلس بود که در حادثه بمب گذاری در حرم حضرت امیرمومنان علیه السلام در نجف اشرف به شهادت رسیدند، رضوان الله تعالی علیه






قراءة مقتل سید الشهداء الإمام الحسین (ع)
بصوت شهید المحراب آیة الله العظمى السید محمد باقر الحکیم
فی 10من محرم بتاریخ 2002/03/25 فی مسجد الإمام الرضا (ع)
موکب النجف الاشرف بمدینة قم المقدسة



فایل تصویری، به صورت کامل، و به مدت 3 ساعت و 12 دقیقه
کیفیت متوسط، و حجم 200 مگابایت
http://www.aparat.com/v/XcGWg
کیفیت خوب، و حجم 550 مگابایت (در پنج قسمت)
part01 - part02 - part03 - part04 - part05

فایل تصویری، به صورت خلاصه شده و یک ساعته، با زیرنویس فارسی
http://www.aparat.com/v/bYlMO

فایل صوتی:

http://s6.picofile.com/file/8219002700/maqtal_hakim.mp3.html


* مدتها دنبال متنی که آیت الله حکیم در این مجلس قرائت می کنند میگشتم، تا این که بالاخره متوجه شدم بر اساس کتاب مقتل مُقرّم هست (خود مرحوم حکیم در بخشی از صحبتهاشون به اسم جناب مقرم اشاره می کنند) خوشبختانه متن کتاب مقتل مقرم و ترجمه اش در اینترنت هست که لینک دانلودش رو قرار میدم؛

مقتل الحسین، نوشته سید عبدالرزاق موسوی مقرم (از علمای معاصر عراق 1391-1316 ه.ق)

ترجمه فارسی مقتل مقرم (مترجم: قربانعلی مخدومی - مهدی عزیزالهی کرمانی)
http://ghaemiyeh.com/9384-fa-mghtalalhussein.pdf


لازم به تذکر هست که آیت الله حکیم از ابتدای وقایع یوم عاشوراء رو قرائت می کنند که شامل صفحات 222 الی 284 کتاب میشه (البته در بعضی موارد قرائت مرحوم حکیم با متن اصلی اختلافات جزئی داره، یعنی برخی عبارات رو حذف کردند یا بعضاً احادیث و نقل هایی رو اضافه کردند) این بخش از کتاب رو میتوانید از این صفحات هم بصورت آنلاین مطالعه بفرمایید:


* کلیپ های کوتاهی هم که با زیرنویس فارسی تهیه شده و از صداوسیما پخش میشه رو میتونید از لینک های زیر دانلود کنید:



* مطالعه این صفحات رو هم جهت آشنایی بیشتر با مرحوم آیت الله حکیم پیشنهاد می کنم:

آیت اللّه سید محمدباقر حکیم، از نسل فقاهت و شهادت

شمه ای از ویژگیهای شهید آیت الله سید محمد باقر حکیم


* مقتل خوانی قدیمی شیخ عبدالزهراء الکعبی:
http://mustafa-ismail.blog.ir/post/524



۱۰ نظر موافقین ۳ مخالفین ۰ ۰۳ آبان ۹۴ ، ۲۲:۳۲

بسم الله الرحمن الرحیم

قصیده "مدارس آیات" یا "قصیده تائیه" یکی از زیباترین و باشکوهترین اشعاری است که در طول تاریخ در رثای اهل بیت علیهم السلام سروده شده، و شاعر آن هم جناب دعبل خزاعی هست. دعبل در این قصیده بلند و بسیار طولانی - که تعداد ابیاتش را تا 130 بیت هم نوشته اند - به مدح و منقبت  اهل بیت و ذکر مصائب آنان پرداخته و موضوعاتی همچون ولایت و خلافت امام علی(ع) و فرزندان معصوم او ، عشق به آل محمّد (ص)، حادثه دلخراش کربلا و ... را بیان می کند. او این شعر را در محضر امام رضا(ع) خواند، و امام از شعر او بسیار تمجید کرده و دو بیت هم به آن افزود و همچنین پاداش ویژه ای به دعبل عطا کرد... ماجراهای مختلفی در مورد این قصیده نقل شده که توضیحات تکمیلی و متن کامل شعر رو می توانید در کتاب الغدیر یا در این صفحه مطالعه بفرمایید.

اما در این پست قطعه ای با صدای دلنشین جناب ملاجلیل الکربلایی انتخاب کردم که حدود بیست بیت از این قصیده رو به زیبایی قرائت می کنند، متن و ترجمه ابیات قرائت شده رو هم در ادامه قرار دادم؛




ملاجلیل الکربلائی/ مدارس آیات خلت من تلاوة / إصدار مدارس آیات / 1426 ه.ق

کلیپ تصویری:

http://www.aparat.com/v/v4arJ

فایل صوتی:

http://shiavoice.com/play-7uhg9.html




مدارس ایات خلت من تلاوة / و منزل وحی مقفر العرصات

مدارسی که در آنها آیات الهی آموزش داده می شد از آوای تلاوت، خالی مانده و خانه وی چون بیابانی بی آب و علف و ناهموار شده است


قفا نسأل الدار التی خف اهلها / متی عهدها بالصوم و الصلوات

بایستید ای یاران، تا جستجو کنیم و بیابیم خانه ای را که اهل آن به شدت کاهش یافته اند و بپرسیم که از چه زمان در آن نماز و روزه اقامه نمی شود؟


سقی الله قبراً فی المدینه غیثه / فقد حل فیه الامن بالبرکات

خداوند قبری را که در مدینه است از باران رحمتش سیراب فرماید ، زیرا امنیت و برکات الهی بر آن فرود آمده است


نبی الهدی صلی علیه ملیکه / و بلغ عنا روحه التحفات

پیامبر هدایت که فرمانروای آسمان ها و زمین بر او درود می فرستد و درود های ما را نیز چون هدایایی نثار روح مقدس او می فرماید


و صلی علیه‌الله ما ذر شارق / ولاحت نجوم اللیل مبتدرات

هماره تا خورشید به هنگام روز چهره می گشاید و ستارگان به هنگام شب آشکار می شوند درود خداوند بر او باد


قبور بکوفان و اخری بطیبة / و اخری بفخ نالها صلوات

درود من بر آنان باد ... آن ستارگان شهید ،آرمیده در قبرهایی هستند که برخی در کوفه اند و برخی درمدینه و برخی در فخ

(اشاره به قبر امام علی در نجف، امام حسین در کربلا، مرقد پیامبر و قبر پنهان حضرت فاطمه و ائمه مدفون در بقیع مدینه، و قبر حسین بن علی بن حسن شهید فخ در نزدیکی مکه)


واخری بارض الجوزجان محلها / و قبر بباخمری لدی الغربات 

و برخی در جوزان اند و برخی در باخمری در غربتی تمام قرار دارند

(مقصود از مدفون در جوزجان (فعلا سرپل
 افغانستان
) یحیی پسر زید بن علی بن الحسین(ع) است که در خراسان قیام کرد و کشته شد. و باخمری یعنی ابراهیم بن عبدالله بن حسن بن حسن بن علی بن ابیطالب ، برادر محمد نفس زکیه که معروف به شهید باخمری است)

و قبر ببغداد لنفس زکیه / تضمنها الرحمن فی الغرفات

و قبری در بغداد ،متعلق به جانی پاک و مطهر که خداوند رحمان او را در غرفه های بهشت با رحمت خود فرا گرفته است

(اشاره به امام موسی کاظم علیه السلام)


چون دعبل به این شعر رسید امام رضا(ع) فرمود: آیا می خواهی در این قسمت دو بیت اضافه کنم که قصیده ی تو کامل شود؟ دعبل عرض کرد: آری یابن رسول الله! حضرت فرمود:


و قبر بطوس یالها من مصیبه / الحت علی الاحشاء بالزفرات

و قبری در طوس که بزرگی مصیبت آن ،همواره آتش اندوه را در جگر ها شعله ور می سازد


إلى الحشر حتى یبعث الله قائما /  یفرج منها الهم و الکربات

 و آن اندوه همچنان باقی است تا آنکه خداوند قائمی را برانگیزد و او اندوه و رنج ها را از ما اهل بیت برطرف نماید


دعبل گفت: ای پسر رسول خدا آن قبر کیست؟ امام (ع) فرمود قبر من است و روزگاری خواهد رسید که شهر طوس محل رفت و آمد شیعیان و زائرانم خواهد گردید .آگاه باشید هر که در شهر طوس و غربت من ٬ مرا زیارت کند با من باشد در روز رستاخیز٬ در درجه من و گناهانش آمرزیده شود. دعبل ادامه می دهد :


علی بن موسی ارشد الله امره / و صلی علیه افضل الصلوات 

خداوند امر علی بن موسی الرضا(ع) را به سامان آورد و برترین درود های خویش را بر او فرستد


قبور بجنب النهر من ارض کربلا / معرسهم فیها بشط فرات

اندوه شهادت صاحبان قبرهایی که نزدیک نهری در کنار کربلا آرمیده اند و قرارگاه آنان نزدیک شط فرات است


توفوا عطاشاً بالفرات فلیتنی / توفیت فیهم قبل وفات

شهیدانی که تشنه بر ساحل فرات جان باختند ... ای کاش از اندوه سوگ آنان پیش از مرگ می مردم


الی الله اشکو لوعه عند ذکر هم / سقتنی بکاس الثکل و الفظعات

از سوزش اندوهی که یاد و خاطره ی ایشان به من جام های مالامال ماتم و سوگ می آشامند به خدا شکوه و شکایت می برم


افاطم لوخلت الحسین مجدلا / وقدمات عطشاناً بشط فرات

ای فاطمه! اگر حسین(ع)را در قتلگاه می نگریستی که چگونه تشنه کنار آب فرات شهید شده،


اذا للطمت الخد فاطم عنده / واجریت انهاراً علی الوجنات

سیلی بر صورتت میزدی و اشک ها از دیده ی محزون بر چهره ات جاری می ساختی


افاطم قومی یابنة الخیر فاندبی / نجوم سموات بارض فلات

ای فاطمه! ای دختر بهترین مردم ،برخیز و بر ستارگان آسمان که در بیابان های پهناور فرو افتاده اند شیون و زاری کن


فان فخروا یوماً اتوا بمحمد / و جبریل و الفرقان و السورات

و اگر روزی می خواستند افتخارات خود را برشمرده ،به دیگران فخر کنند به محمد رسول خدا(ص) و جبرئیل و کتاب آسمانی قرآن و سوره های آن فخر می نمودند


و عدوا علیا ذا المناقب والعلی / و فاطمة الزهراءِ خیر بنات

نیز به امیرمومنان علی بن ابیطالب(ع) که دارای جایگاه بلند و مناقب بیشمار است و به فاطمه زهرا (س) که بهترین دختران جهان است


و آل زیاد فی القصور مصونه / و آل رسول الله منهتکات

آل زیاد ،در قصرها مصون و محفوظند ، اما آل رسول الله شهید شده و در بیابان ها افتاده اند


سابکیهم ماذرفی الافق شارق / و نادی منادی الخبر بالصلوات

آری، مادام که در آینه افق ،طلوع کننده ای چهره بگشاید و ندا کننده ای به نماز فراخواند ، بر ایشان خواهم گریست ...


و ماطلعت شمس و جان غروبها / و باللیل ابکیهم و بالغدوات

آری، تا زمانی که خورشیدی طلوع و غروب می کند ، هر شامگاهان و هر صبحدمان بر ایشان خواهم گریست


مدارس ایات خلت من تلاوة / و منزل وحی مقفر العرصات


لشاعر أهل البیت : دعبل بن علی الخزاعی

الرادود : ملا جلیل الکربلائی

ترجمه : سید مرتضی موسوی گرمارودی

http://www.yasamen8.blogfa.com/post-13.aspx


۱ نظر موافقین ۲ مخالفین ۰ ۰۳ آبان ۹۴ ، ۲۲:۱۵