اکبرالقرا

استاد مصطفی اسماعیل

اکبرالقرا

استاد مصطفی اسماعیل

اکبرالقرا
بسم الله الرحمن الرحیم
با سلام خدمت دوستداران تلاوت قرآن کریم
این وبلاگ جهت آشنایی بیشتر با نابغه تلاوت قرآن؛ اکبرالقرا استاد مصطفی اسماعیل طراحی شده است؛ و در کنار آن، سایر مطالب قرآنی هم در وبلاگ قرار خواهد گرفت. منتظر دریافت نظرات و پیشنهادات شما در این زمینه هستیم. همچنین اگر تلاوت خاصی از استاد مصطفی اسماعیل یا سایر قراء می خواهید، می توانید در قسمت نظرات یا از طریق ایمیل و یا تلگرام با ما در میان بگذارید که ان شاء الله در اسرع وقت پاسخ داده خواهد شد.
https://telegram.me/akbarolqurra
mustafaismaili118@yahoo.com
mustafa-ismail.blogfa.com
mustafa-ismail.blog.ir
آخرین نظرات
  • ۲۶ تیر ۰۰، ۱۶:۱۱ - آلپ صنعت
    عالی
پیوندها
بایگانی
طبقه بندی موضوعی

بسم الله الرحمن الرحیم
آخرین روز از ماه ذی القعده، سالروز شهادت حضرت امام محمدتقی علیه السلام رو تسلیت عرض میکنم و به همین مناسبت یکی از محافل تاریخی و جاودانه مرحوم استاد مصطفی اسماعیل که در کاظمین و در جوار مرقد مطهر امام جواد و جد بزرگوارشان حضرت امام موسی کاظم علیهما السلام برگزار شده رو به محضر شما عزیزان تقدیم می کنم.


تصویر قدیمی از کاظمین در دهه شصت میلادی

چنان چه مستحضر هستید کشور عراق در چند دهه اخیر میزبان بسیاری از قاریان مصری بوده، و اکثر قاریان معروف و قدیمی کشور مصر از استاد مصطفی اسماعیل و عبدالباسط و منشاوی گرفته تا شیخ کامل یوسف و محمود علی البنا و خلیل الحصری و شعیشع و سید نقشبندی و ... همگی به عراق سفر کرده و در این کشور در محافل مختلفی به تلاوت پرداختند. شاید معروف ترین آنها، محفل به یادماندنی اساتید عبدالباسط و شعیشع و شعشاعی در سال 1956 در کاظمین هست که هر سه قاری تلاوت بی نظیر و جاودانه ای از خود به یادگار گذاشتند که مطمئنا این تلاوتها رو شنیده اید و با آنها آشنایی دارید (عبدالباسط - حشر / عبدالفتاح شعشاعی - حجرات ق / شعیشع - مریم) اما فکر میکنم در ایران کمتر کسی هست که اطلاعی در مورد تلاوتهای زیبای استاد مصطفی اسماعیل در عراق و حرم مطهر کاظمین داشته باشه!
در حالی که دوستان عراقی تلاوتهایی که استاد در این کشور خونده رو از بهترین تلاوتهای عمر ایشان میدونند، و خاطرات جالبی هم از شور و شوق و فراوان و استقبال زیاد مردم از استاد مصطفی اسماعیل در کشور عراق تعریف می کنند... (جالب هست بدونید که اکثر علاقه مندان به تلاوت قرآن از کشور عراق که در فضای مجازی باهاشون در ارتباطم طرفداران پروپاقرص شیخ مصطفی هستند!!)
این ماجرا هم معروف هست که مسئولین عراقی در ابتدا استاد مصطفی اسماعیل را به همراه شعیشع به کشورشان دعوت کرده بودند اما ظاهراً مصطفی اسماعیل در آن زمان مسافرت بود و در نتیجه مرحوم شعیشع از شیخ عبدالفتاح شعشاعی درخواست میکند تا همراهش به عراق بیاید، اما وقتی به بغداد میرسند در فرودگاه با جمعیت زیادی مواجه میشوند که استاد مصطفی اسماعیل را صدا میزدند و منتظر ایشان بودند! شیخ عبدالفتاح که تازه متوجه قضیه شده بود بسیار ناراحت شده و حتی تصمیم داشتند به طور مستقیم به مصر برگردند که با وساطت شعیشع این اتفاق نیفتاد و ...
بالاخره چند سال بعد، انتظار عراقی ها به سر رسید و در ماه مبارک رمضان سال 1967 میلادی (و به نقلی 1965) مرحوم شیخ مصطفی اسماعیل به عراق سفر کرد و در این کشور تلاوتهای زیبایی از خود به یادگار گذاشت، که مهم ترین آن ها دو تلاوت زیبایی هست که در حرم مطهر کاظمین و در حضور جمع کثیری از علاقه مندان به تلاوت قرآن انجام شده. استاد در این مکان شریف، دو تلاوت نیم ساعته از سور مبارکه اسراء طارق و  قصص شمس قرائت کردند. این دو تلاوت زیبا و تاریخی را بشنوید و حظ معنوی ببرید:





1. مصطفی اسماعیل / قصص 28-5 و شمس / عراق، حرم کاظمین / سال 1967 میلادی

نسخه 1 ، به مدت 30 دقیقه و کیفیت خوب
http://s6.picofile.com/file/8212096934/MustafaIsmail_Qasas_Shams_Iraq_1967_1.wma.html

نسخه 2 ، به مدت 34 دقیقه و کیفیت متوسط (همراه با صدای مجری مراسم)

دانلود نسخه جدید و تازه منتشر شده از این تلاوت:


2. مصطفی اسماعیل / اسراء 25-1 و طارق / عراق، حرم کاظمین / سال 1967 میلادی
(این تلاوت قبلاً نیز در وبلاگ قرار گرفته بود)

نسخه 1 ، به مدت 33 دقیقه و کیفیت خوب
http://s3.picofile.com/file/8212095968/MustafaIsmail_Israa_Tariq_Iraq_1967_1.mp3.html

نسخه 2 ، به مدت 26 دقیقه و کیفیت متوسط



* یکی از دوستان عراقی که از علاقه مندان درجه یک استاد مصطفی اسماعیل هست (و حتی در منزل خودشون هم تابلوی بزرگی از شیخ مصطفی نصب کرده!!) خاطره ای بسیار جالب و شنیدنی از این محفل برای بنده نقل کردند؛ که این ماجرا رو از یکی آشنایان خودشون که شخصاً در مجلس تلاوت استاد حاضر بوده شنیدند، و آن هم این که :
مکانی که در صحن شریف و برای نشستن استاد جهت انجام تلاوت در ابتدا آماده کرده بودند پشت به سمت ضریح مطهر بود، اما زمانی که شیخ مصطفی وارد حرم شده و متوجه این قضیه شدند، از جلوس بر کرسی تلاوت خودداری کرده و از مسئولین مجلس درخواست کردند تا جهت صندلی را به گونه ای تغییر دهند که رو به سمت حرم مطهر بوده و احترام ائمه معصومین علیهم السلام حفظ شود  (وضعوا له دکة القراءة کی یتحف الجموع الغفیرة ب صوته الملائکی الذی یسحر الالباب و لاحظ الشیخ مصطفى رحمه الله أن ب جلوسه على الدکة سیکون قبر المرقد الشریف للامام الکاظم "علیه السلام "جهة ظهره رحمه الله ف طلب من المسؤولین فی العتبة الکاظمیة المقدسة تغییر وضعیة دکة القراءة بحیث یصبح وجهه قبالة المرقد الطاهر للامام الکاظم " علیه السلام " إحترامآ و تبجیلا و تعظیمآ من الشیخ مصطفى إسماعیل "رحمه الله " للامام المعصوم الطاهر الزکی التقی النقی...)

* بنا به فرموده یکی دیگر از سمیعه های قدیمی عراقی، فیلم هر دو تلاوت در دهه شصت و هفتاد میلادی از تلویزیون کشور عراق پخش میشده، و ایشون شخصاً هر دو تلاوت رو به صورت تصویری مشاهده کردند!!

* یک نکته جالب در مورد تلاوت قصص شمس این هست که در اواخر این تلاوت (دقیقه 28) یکی از افراد حاضر در جلسه فریاد میزنه "صلوا علی الحبیب" و بعد از آن جمعیت دوبار با صدای بلند صلوات شیعی می فرستند: اللهم صل علی محمد و آل محمد

* و در پایان عکس زیبایی ببینید از استاد مصطفی اسماعیل که در کشور عراق گرفته شده، و در کنار ایشان قاری معروف عراقی جناب صفاءالدین اعظمی مشاهده می شوند:





* توضیحات بیشتر در مورد تلاوتهای شیخ مصطفی در کشور عراق رو در این صفحه مطالعه بفرمایید:
http://mustafa-ismail.blog.ir/post/484



نظرات (۹)

سلام داداش بعد مدت ها مزاحمت شدم،سلامتین؟
عرض کوچیک داشتم دو تلاوت از منشاوی هست کاملشو میخواستم بدونم هست

آخره سوره علق و سوره قدر 
http://s110.uploadyar.com/hleN/20120808163322434.mp3

این تلاوتو نمیدونم 
http://s110.uploadyar.com/hleO/AUD-20150427-WA0004.mp3
پاسخ:
علیکم السلام و رحمة الله
هر دو مقطع از تلاوتهای مصحف مجود استاد منشاوی هستن:
1-الشرح العلق القدر البینة الزلزلة العادیات القارعة التکاثر
http://www.mediafire.com/?v96yjjl3d1hln8e
2-الممتحنة و الصف
http://www.mediafire.com/?lrp34847uxetxkm
سلام. عرض شود خدمت شما برادر عزیز ک مسولین عمدا با استاد تماس نگرفتند و ب شیخ عبدالفتاح خبر دادند تا ب همراه شیخ شعیشع ب عراق عزیمت کند.شیخ مصطفی مسافرت نبود و در مصر (شهر رشید) حضور داشت اما از اونجایی ک بعضی از کارکنان رادیو ،تلویزیون و اوقاف(بررسی سفرهای قاریان بزرگ ب سایر بلاد) با جناب شیخ دشمنی هایی داشتند لذا ایشان را در جریان دعوت ملت عراق قرار ندادند.کمال نجمی: پس از بازگشت شیعیشع و شعشاعی،مجله الإذاعة با چاپ مقاله ای این ماجرا را ب نقد کشید.شیخ ابدا این ماجرا را ب روی خودش نیاورد و کوچکترین اهمیّتی ب رفتار زشت و کودکانه آنان نداد.
خداوند روح پرفتوح ایشان را قرین رحمت خاصه قرار دهد و با ابرار و صلحا از امت حضرت ختمی مرتبت صلی الله علیه و آله محشور فرماید.احترام ایشان ب امامان معصوم  علیهم السلام  نشان از روح پاک و حق گرای ایشان دارد.امیدوارم روزی فیلم این دو تلاوت از تلویزیون عراق پخش گردد.
پاسخ:
سلام
بله، این ماجرا به همین شکلی که شما فرمودید هم نقل شده، ولی بعضی از سایت ها این قضیه رو به نقل از مرحوم شعیشع و به این صورت که شیخ مصطفی در سفر بوده نوشتند، و من هم نخواستم خیلی وارد مسائل اختلافی بشم!!
دوباره سلام.این تلاوت رو اگر در آرشیو تلاوت هایی ک از استاد،جمع آوری کردی رو داری؛ در اولین فرصت بزار لطفا.نجم قمر رحمن حاقه نازعات توحید فلق ناس حمد بقره.این تلاوت اصلا ادیت شده نیست و کاملا فابریک هست.تعاریف پر آب و تاب فراوان از این تلاوت شنیدم.گویا رادیو قرآن فقط یکبار در دهه 80 این تلاوت رو پخش کرد.اگر نسخه کامل و بدون سانسور (دون صدی) رو داری،خوشحال میشیم برامون بزاری. تشکر
پاسخ:
علیکم السلام، من هم تعریف زیادی از این تلاوت رو از قاریان بزرگوار اصفهانی شنیدم! اما متاسفانه نتونستم پیداش کنم.
این دو تلاوت ک گذاشتی،هر دو در کاظمین و در یک مراسم اجرا شدند؟ اگر این دو تلاوت برای یک محفل بوده باشند،می بایست در ربع اول،یک سوره و در ربع دوم یک سوره +قصار السور اجرا میشد. حضرت استاد همیشه در محافلی ک 2 بار تلاوت می کنند،ب این صورت ک عرض کردم مبادرت ب اجرا مینمایند.مثل سوپر تلاوات نمل/ ق ذاریات قصار السور.
پاسخ:
خیر، در یک روز نبوده، دو محفل مختلف هست.
یه دنیا ممنون دادا
خدا خیرت بده

۲۶ شهریور ۹۴ ، ۰۸:۵۲ تلاوت های ماندگار
با عرض سلام و رسیدن بخیر خدمت آقا مصطفی
که گاهی به غیبت صغری می روید.
ما منتظر نسخه جدید حجرات ق انشراح توحید هستیم ان شاء الله طی همین چند سال در پیش رو اقدام نمایید!!
البته چون می دونم که درخواستهای مخاطبین فشار مضاعفی را به مدیر وب وارد می کند زیاد هم اصرار نمی کنیم.

پاسخ:
علیکم السلام و رحمة الله،
اطاعت امر شد و نسخه جدید رو در این صفحه گذاشتم:
http://mustafa-ismail.blog.ir/post/425
با سلام-اگه ممکنه بقیه اساتیدی که فرمودید در عراق تلاوت داشته اند نظیر منشاوی و حصری و علی البنا و نقشبندی و کامل یوسف را هم تلاوت هاشون را همین جا بگذارید تا یک مجموعه کاملی از تلاوت های قاریان بزرگ مصری در عراق در این جا داشته باشیم
پاسخ:
سلام. در پست جدید گذاشتم. البته این توضیح رو اضافه کنم که متاسفانه هنوز هیچ یک از تلاوتها یا ابتهالات استاد نقشبندی در عراق منتشر نشده
خسته نباشید.ببخشید من خیلی جاها خوندم که نوشته یکی از شاگردان برجسته ی ایشان شیخ محمد عثمان نقشبندی بوده در حالی که ایشون کرد بوده اند و از لحاظ مکانی زیاد این ماجرا صحیح نیست هرچند که خود شیخ محمد عثمان خیلی مشهور هستند...اگه میشه در این مورد توضیحی بدین
پاسخ:
سلام. این قضیه رو یکی دو ماه قبل برای اولین بار شنیدم، و ظاهراً تنها منبعش سایت ویکی پدیا هست که خب اعتبارش مشخصه که هرکسی بخواد میتونه اطلاعاتی بهش اضافه کنه! البته ممکن هست که این شخص واقعا سفری به مصر داشته و با شیخ مصطفی دیدار کرده، اما این که شاگرد مشهور استاد باشه رو نمیشه قبول کرد و احتمالاً مریدانش خواستن این مسئله رو بزرگ کنن! کلا از این دست نمونه ها زیاد هست که صرف یک دیدار معمولی با اشخاص معروف رو در حد رابطه خیلی نزدیک استاد و شاگردی بالا می برن. مثلاً یکی از همین علما ظاهراً در پاکستان با استادعبدالباسط دیداری داشته، اما قصه هایی درباره اش ساختن که آدم با شنیدنش از تعجب شاخ درمیاره!!
با عرض سلام و خسته نباشید 50روز گذشت.
بی صبرانه منتظر مطالب وزین دقیق و جذاب شما در این وبلاگ  ارزشمند و فاخر هستیم.
پاسخ:
سلام و درود برشما دوست بزرگوار، چه قدر دقیق آمار وبلاگ رو دارین!!
چشم، ان شاء الله سعی می کنم همین روزها پست جدید بذارم و دوباره درخدمت دوستان باشم، اما حقیقتاً دیگه زیاد فرصت نمیکنم مثل سابق مطالب زیادی آماده کنم.

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی