اکبرالقرا

استاد مصطفی اسماعیل

اکبرالقرا

استاد مصطفی اسماعیل

اکبرالقرا
بسم الله الرحمن الرحیم
با سلام خدمت دوستداران تلاوت قرآن کریم
این وبلاگ جهت آشنایی بیشتر با نابغه تلاوت قرآن؛ اکبرالقرا استاد مصطفی اسماعیل طراحی شده است؛ و در کنار آن، سایر مطالب قرآنی هم در وبلاگ قرار خواهد گرفت. منتظر دریافت نظرات و پیشنهادات شما در این زمینه هستیم. همچنین اگر تلاوت خاصی از استاد مصطفی اسماعیل یا سایر قراء می خواهید، می توانید در قسمت نظرات یا از طریق ایمیل و یا تلگرام با ما در میان بگذارید که ان شاء الله در اسرع وقت پاسخ داده خواهد شد.
https://telegram.me/akbarolqurra
mustafaismaili118@yahoo.com
mustafa-ismail.blogfa.com
mustafa-ismail.blog.ir
آخرین نظرات
  • ۲۶ تیر ۰۰، ۱۶:۱۱ - آلپ صنعت
    عالی
پیوندها
بایگانی
طبقه بندی موضوعی
بسم الله الرحمن الرحیم

مصاحبه ای کوتاه با استاد مرحوم شیخ عنتر سعید مسلم که در مجلسی خصوصی انجام شده و استاد در این گفت و گو، در مورد علت این که چرا در رادیو تلاوت نمی کنند توضیح می دهند :

 

 

مقطع من جلسة خاصة مع الشیخ عنتر

http://www.gulfup.com/?5pJtp7

 http://s8.picofile.com/file/8281309876/Musallem_Mosahebe.mp3.html


المتحدث: والنبى یا فضیلة الشیخ کده بدون احراج یعنى بالنسبه للاذاعه سیادتک حرام انک متقراش فى الاذاعه سیادتک حاولت .
الشیخ: حاولت ازاى یعنى انا مش عاوز الاذاعه ...
المتحدث: سیادتک یعنى تعتبر راجل على مستوى الدوله یعنى بتقرا فى جمیع المحافظات لیه سیادتک تحرم الناس او تحرم الجمهور من القراءه فى الاذاعه یعنى انت لیک تسجیلات بس الاذاعه بتکون اعم یعنى
الشیخ: هو احد امرین اللى منعنى عن الاذاعه اولا: مبحبهاش لانها متقضنیش الوقتى اللى انا عایزه ادى حاجه / الحاجه التانیه: مبحبش الرشوه
المتحدث: اصل احنا بنسمع اصوات فى الاذاعه برده مش هیا
الشیخ: معلهشى الشاطر سواء فى الاذاعه او غیر الاذاعه الشاطر اللى ربنا یقدره ویعطیه المنحه ویثبت وجوده...

 

- جناب شیخ، از شما تقاضا دارم که بدون هیچ رو دربایستی به ما بگویی چرا در رادیو تلاوت نمی کنی؟ آیا حضرتعالی تلاش کردید که در رادیو تلاوت کنید؟

- چطور پیگیری کنم در حالیکه اصلا خواندن در رادیو رو دوست ندارم

- شما در حقیقت یک قاری در سطح ملی هستید و در استان های مختلف مصر تلاوت می کنید، چرا مردم را از شنیدن تلاوت هایتان از طریق رادیو محروم می کنید؟ نوارهای زیادی از تلاوت های شما در بین مردم وجود دارد اما اگر وارد رادیو شوید افراد بیشتری به تلاوت شما گوش خواهند داد.

- دو دلیل هست که مانع از ورود من به رادیو شده؛ اولا به من زمان کافی برای تلاوت نمی دهند تا بتوانم به شیوه ای که دوست دارم تلاوت کنم. (مشابه صحبت شیخ مصطفی که عقیده داشت با یک تلاوت کوتاه در فرصت کمی که رادیو در اختیارش قرار می دهد، نمیتواند حق مطلب را نسبت به آیات قرآن چه از نظر معنایی و چه از نظر لحنی ادا کند) علت دوم هم این که دوست ندارم به کسی رشوه بدهم!!!

- ما وفتی به رادیو گوش میدهیم، بعضاً تلاوت های ضعیف و صداهای نامناسب می شنویم...

- مسئله مهم این است که شخص آن قدر هنر داشته باشد و خداوند به او این استعداد را عطا کرده باشد که بتواند توانایی خود را (در انجام تلاوت های زیبا) نشان بدهد؛ چه تلاوتهایش از رادیو پخش بشود و یا نشود.

در ادامه شخصی از استاد در مورد بعضی از اختلاف قرائت هایی که در تلاوتهایش خوانده سوال می کند:

سوال اول در مورد آیه شریفه "عالم الغیب" هست که استاد به طور دقیق در مورد انواع قرائت های این آیه و این که هر قاری به چه صورت این آیه را تلاوت کرده توضیح می دهد و علاوه بر قراء سبعه و عشره، قرائت های افراد دیگر مانند "حسن بصری" و ... را هم بیان میکند که نشان دهنده تسلط بالای ایشان در زمینه اختلاف قرائت ها هست.

سوال دوم در مورد آیه شریفه "مالک یوم الدین" است که مجدداً استاد قرائت های مختلف این آیه را توضیح می دهند، و در این جا هم قرائت های شاذ مانند "اعمش"، "یحیی" و ... را بیان می کنند، و البته یک جمله عجیب هم دارند که فکر نمی کنم صحت داشته باشه:

"ملّاک یوم الدین" قرأ بها الأمام علی بن ابی طالب (ع) ؟؟؟

 

مقطعی زیبا از استاد مرحوم سعید مسلم که سوره حمد و آیه شریفه " مالک یوم الدین" را به قرائت های مختلف سبعه و عشره تلاوت می کنند:

http://www.aparat.com/v/ZRPnW

 

***

تشکر می کنم از دوست عزیزم آقای محمد حلمی که لطف کردند متن صحبت های شیخ سعید مسلم رو نوشتند تا بتونم ترجمه کنم، ضمنا ایشون توضیحی هم در مورد صحبت های استاد دادند که به طور خلاصه ترجمه کردم و براتون می نویسم :

<<در سخنان شیخ عنتر در این مصاحبه، نوعی مبالغه و زیاده روی هست چرا که اشخاصی که در رادیو از قاریان امتحان می گرفتند افرادی نبودند که اهل گرفتن رشوه باشند، اما آن ها در زمینه ورود قراء به رادیو بسیار سخت گیرانه عمل می کردند...، یکی از این افراد جناب "رزق خلیل حبه" بود که در گذشته "شیخ العموم المقارئ المصریة" و از اعضای "لجنة اختبار القراء ب الإذاعة المصریة" و هم چنین از اعضای "هیئت نظارت بر چاپ و نشر قرآن کریم مصر" بود، ایشان از اهالی دمیاط و از همسایگان و آشنایان ما بود که چند سال قبل به رحمت خدا رفت>>

 

مرحوم "رزق خلیل حبه" در حال استماع تلاوت "حلمی جمل"

 

در مورد اختلافات مسئولین رادیو و الازهر با مرحوم سعید مسلم، قبلاً در پست زندگی نامه استاد توضیح دادم:

http://mustafa-ismail.blog.ir/post/52

 

*** 

چند هفته قبل یک مقطع زیبا و تاثیر گذار از مرحوم سعید مسلم که آیه ای از سوره رعد رو بسیار محزون تلاوت می کردند در آپارات گذاشته بودم. در انتهای این پست تلاوت کامل این مقطع رو که از شاهکارهای تلاوت ایشان هست تقدیم می کنم:

 

شیخ عنتر سعید مسلم / رعد شمس شرح فلق / سال 1998 میلادی / 50 دقیقه

 http://archive.org/download/Antar_Saiid_Moslem/354.mp3

 

مقطع فوووق العاده زیبا و محزون از استاد سعید مسلم

http://www.aparat.com/v/JrMjA


نظرات (۶)

سلام به نظر بنده سعیدمسلم حق تلاوت را خیلی خوب  انجام داده و صدایش منحصر به فرد و کم نظیر است ( محزون و جذاب ) و هر کسی صدای او را گوش می کند تحت تاثیر قرار می گیرد.
سلام چرا تلاوتهای شیخ عنتر رو به صورت حرفه ای از نظر صوتی و لحنی و شیوه منحصر به فردش در تلاوت تحلیل نمیکنید تا اول اینکه طرفداران و مقلدین این قاری بزرگوار با علم و هنر بالای ایشان آشنا بشن و دوم اینکه دهان بعضی یاوه گویان بسته بشه؟؟؟؟؟!!!!!!!!!!!!
پاسخ:
سلام. در مورد تحلیل تلاوتها بنده سررشته ای ندارم! این کارها رو باید اساتیدحرفه ای انجام بدن!!
سلام و تشکر از لطفتان
یه اشتباهی در ترجمه صورت گرفته، اونجایی که شخص از استاد درباره اینکه چرا در رادیو تلاوت نمیکنه، شما اینگونه ترجمه کردید که استاد پیگیر تلاوت در رادیو بوده اما به نتیجه نرسیده، در حالیکه استاد از همان اول میگه: چطور پیگیری کنم در حالیکه اصلا خواندن در رادیو رو دوست ندارم. با یه لحنی این جوابو میده که نه تنها دوست نداره در رادیو تلاوت کنه بلکه با تعجب میپرسه منو پیگیری؟
پاسخ:
علیکم السلام
ممنونم از توضیحات جنابعالی، اتفاقا خودم اول به همین شکلی که شما فرمودید ترجمه اش کرده بودم، اما بعدا یه دوستی تذکر دادن که منظور استاد چیز دیگه ای هست و من هم تغییرش دادم:
http://mustafa-ismail.blog.ir/1394/09/03/%D8

الان با این نکاتی که شما فرمودین، دیگه موندم که ترجمه درستش چی میشه؟! اما بنظرم فرمایش شما صحیح تر باشه
تشکر از جنابعالی
همون ترجمه اول خودتون که گفتید درست بوده و شک نکنید، اگه دقت کنید می بینید که استاد بلافاصله دو دلیل میاره که اصلا خوندن در رادیو رو دوست نداره، اولی از قول خودش: اون وقت کافی کافی رو در اختیارم نمیذاره.....
پاسخ:
بله،درست می فرمایید، ترجمه رو اصلاح کردم

 

کانال  تلگرام و ایتا تلاوت های استاد سعید مسلم
https://t.me/saeedmosallim
@saeedmosallim

با سلام

من با شنیدن تلاوت سوره نوح استاد سعید مسلم شیفته قاریان مصری شدم. روحش شاد.

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی