اکبرالقرا

استاد مصطفی اسماعیل

اکبرالقرا

استاد مصطفی اسماعیل

اکبرالقرا
بسم الله الرحمن الرحیم
با سلام خدمت دوستداران تلاوت قرآن کریم
این وبلاگ جهت آشنایی بیشتر با نابغه تلاوت قرآن؛ اکبرالقرا استاد مصطفی اسماعیل طراحی شده است؛ و در کنار آن، سایر مطالب قرآنی هم در وبلاگ قرار خواهد گرفت. منتظر دریافت نظرات و پیشنهادات شما در این زمینه هستیم. همچنین اگر تلاوت خاصی از استاد مصطفی اسماعیل یا سایر قراء می خواهید، می توانید در قسمت نظرات یا از طریق ایمیل و یا تلگرام با ما در میان بگذارید که ان شاء الله در اسرع وقت پاسخ داده خواهد شد.
https://telegram.me/akbarolqurra
mustafaismaili118@yahoo.com
mustafa-ismail.blogfa.com
mustafa-ismail.blog.ir
آخرین نظرات
  • ۲۶ تیر ۰۰، ۱۶:۱۱ - آلپ صنعت
    عالی
پیوندها
بایگانی
طبقه بندی موضوعی

بسم الله الرحمن الرحیم

عکس بسیار زیبا و نادر و تازه منتشر شده از استاد مصطفی اسماعیل؛ دکتر احمد نعینع نیز پای تلاوت استاد نشسته، و در ردیف اول مستمعین مشاهده می شود!



مکان این مجلس، یکی از مساجد معروف شهر اسکندریه مصر به نام "مسجد القائد ابراهیم" هست؛ و تاریخ عکس هم مربوط میشه به سال 1970 میلادی.

اما علاوه بر شیخ مصطفی و دکتر نعینع، شخصیت مهم دیگری هم در این تصویر حضور داره!! در گوشه سمت راست عکس و پشت سر استاد نعینع، چهره یه کودک به چشم میخوره که ایشون جناب "علاء حسنی طاهر" نوه استاد مصطفی اسماعیل هست که در اون زمان تقریبا 9 ساله بودن (در بین فرزندان و نوه ها و اقوام استاد، شخصی که بیشتر از همه نسبت به جمع آوری گنجینه و تراث شیخ مصطفی اهتمام داشته همین آقای "علاء حسنی" هست که آرشیو بسیار پرباری از تلاوتهای استاد رو در اختیار داره. ضمن این که همه ساله مراسم سالگرد ویژه ای هم برای استاد برگزار میکنه. بسیاری از اطلاعاتی هم که در مورد زندگی و تاریخ تلاوتها و محافل استاد مصطفی اسماعیل در اختیار داریم، منبعش گفته های ایشون هست)

از جناب علاء درباره این که استاد در همین محفلی که عکسش منتشر شده چه سوره ای رو تلاوت میکردن هم پرسیدم، که گفتن چیزی خاطرشون نیست (با توجه به سن کمی که در آن زمان داشتن طبیعی هست!)، اما توضیح دادن که یک قضیه بسیار جالب از این محفل رو به یاد میارن؛ اون هم این که در اواسط تلاوت، حضار و مستمعین تحت تاثیر تلاوت زیبای شیخ مصطفی از جا بلند شده و ایستاده به تشویق استاد پرداختن، و دیگه تا پایان تلاوت هم سرجای خودشون ننشستن و همچنان به صورت ایستاده تلاوت رو دنبال کرده و ابراز احساسات میکردند (کاری که فقط از جمهور اسکندرانی بر میاد‼️)


اما همان طور که اشاره شد، مکان این عکس "مسجد القائد ابراهیم" واقع در منطقه الازاریطه شهر اسکندریه هست؛ که این منطقه یادآور یکی از محافل تاریخی استاد مصطفی اسماعیل هست!! سال 1960 میلادی (یعنی ده سال قبل از این عکس) مرحوم مصطفی اسماعیل در یک مجلس ختم که در همین منطقه برگزار شده بود حضور پیدا کردن و مطابق معمول در دو نوبت تلاوت کرده و دو اثر بسیار زیبا و باشکوه از خودشون به یادگار گذاشتند. هر چند که هر دو تلاوت رو قبلاً هم در وبلاگ گذاشته بودم (post80 - post274) اما مناسب هست که یه بار دیگه هم بذارم تا دوستانی که احیانا نشنیدن دانلود کنن! هر دو تلاوت از اجراهای کم نظیر و جذاب و از شاهکارهای استاد به شمار میایند، امیدوارم بشنوید و حظ معنوی ببرید:



استاد مصطفی اسماعیل / اسکندریه، منطقه الأزاریطه / 1961


 تلاوت ربع اول : سوره مبارکه اسراء آیات 37-1 و 85-75 ، به مدت 80 دقیقه

http://s6.picofile.com/file/8254600784/Isra_Alexandria_1961.mp3.html

تلاوت ربع دوم : سوره های مبارکه حجرات ق حاقه نازعات شمس و الرحمن ، 68 دقیقه
http://s6.picofile.com/file/8233244450/Hujurat_Alexandria_1961.mp3.html


در مورد منطقه ازاریطه هم جستجوی مختصری در گوگل میکردم که به نتایج جالبی رسیدم! این منطقه از اماکن قدیمی و تاریخی کشور مصر هست، که کتابخانه معروف و باستانی اسکندریه در همین منطقه واقع شده بود، و همچنین قصر پادشاهی خاندان بطلمیوس و سرکار خانم کلئوپاترا هم در این منطقه قرار داشت که نهایتا در همین مکان خودکشی کرد... (دوستانی که مثل من به کتاب ها و رمان های تاریخی علاقه دارن حتماً با این شخصیت ها به خوبی آشنا هستن!)



عکس زیبای استاد مصطفی اسماعیل و نوه ها؛ علاء و عمرو



* توضیح تکمیلی: بنا به گفته استاد نعینع، این عکس مربوط به سال 1977 میلادی در مسجد سیدی علی السماک شهراسکندریه هست، و تصویر زیر هم بعد از این مراسم گرفته شده:



نظرات (۱)

سلام و خدا قوت میگم یه شما خادم القران عزیز
عکس بسیار جالب و مطالب بسیار خواندنی و مهیج!
ممنون جزاک الله خیرا

پاسخ:
علیکم السلام، ممنون از نظر لطفتون 🌹

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی