اکبرالقرا

استاد مصطفی اسماعیل

اکبرالقرا

استاد مصطفی اسماعیل

اکبرالقرا
بسم الله الرحمن الرحیم
با سلام خدمت دوستداران تلاوت قرآن کریم
این وبلاگ جهت آشنایی بیشتر با نابغه تلاوت قرآن؛ اکبرالقرا استاد مصطفی اسماعیل طراحی شده است؛ و در کنار آن، سایر مطالب قرآنی هم در وبلاگ قرار خواهد گرفت. منتظر دریافت نظرات و پیشنهادات شما در این زمینه هستیم. همچنین اگر تلاوت خاصی از استاد مصطفی اسماعیل یا سایر قراء می خواهید، می توانید در قسمت نظرات یا از طریق ایمیل و یا تلگرام با ما در میان بگذارید که ان شاء الله در اسرع وقت پاسخ داده خواهد شد.
https://telegram.me/akbarolqurra
mustafaismaili118@yahoo.com
mustafa-ismail.blogfa.com
mustafa-ismail.blog.ir
آخرین نظرات
  • ۲۶ تیر ۰۰، ۱۶:۱۱ - آلپ صنعت
    عالی
پیوندها
بایگانی
طبقه بندی موضوعی
چهارشنبه, ۲۵ آذر ۱۳۹۴، ۱۱:۰۳ ب.ظ

قاریانی که در مصر "صدق الله العلی العظیم" گفتند!


بسم الله الرحمن الرحیم

چند روز قبل مطلبی رو در سایت ایکنا دیدم با عنوان "آیین‌نامه چگونگی استفاده از بسمله، استعاذه و تصدیق در تلاوت قرآن" که مربوط به قوانین پخش تلاوتهای قرآن در صداوسیما بر اساس نحوه گفتن صدق الله در انتهای تلاوت هست:

http://www.iqna.ir/fa/news/3459615




فارغ از این بحث که اصولاً بین "صدق الله العظیم" و "صدق الله العلی العظیم" که هر دو بیانگر صفات الهی هستند چه تفاوت خاصی وجود داره که این قدر روی اون حساسیت نشون داده میشه و شورای عالی قرآن اقدام به وضع آیین نامه مخصوص در این زمینه میکنه (و البته مشخص هم نیست که از چه وقت این مسئله به یکی از شعائر و وجه تمایز شیعه و اهل سنت تبدیل شده، چرا که هم در قرآن عبارت "العلی العظیم" اومده و هم در برخی احادیث ما عبارت "صدق الله العظیم" به کار رفته...) اما یک نکته جالب و قابل تأمل در این آیین نامه وجود داره که در بند ج هست:


قاریانی که در ایران اسلامی حضور و قرائت نداشته و تمامی تلاوت‌های ایشان تصدیق (صدق الله العظیم) خاتمه یافته است: عیناً بدون هیچ گونه دخل و تصرفی، مورد پخش قرار گیرد (به عنوان مثال: شیخ مصطفی اسماعیل، محمد رفعت، کامل یوسف بهتیمی، محمد صدیق المنشاوی، عبدالباسط محمد عبدالصمد، محمود علی البناء، محمود رمضان، شعشاعی و ...)


مسئولین محترمی که این بخشنامه رو تهیه کردند، اسم استاد محمودرمضان رو در بین قاریانی نوشته اند که تمامی تلاوت‌های ایشان تصدیق (صدق الله العظیم) دارد، در حالی که این استاد و برخی دیگر از اساتید معروف مصری مانند حصان و محمدبدرحسین (که هیچ سفری هم به ایران نداشتند) در برخی از تلاوت ها "صدق الله العلی العظیم" گفته اند، اما ظاهراً مسولین شورای عالی قران از وجود چنین تلاوتهایی بی خبر بوده یا غفلت کردند!!


ماجرا از این قرار هست که جناب استاد محمدتقی مروت که سالیان متمادی در مصر به سر برده و با قاریان معروف مصری حشر و نشر داشتند، در یک اقدام جالب با برخی از قراء مذاکره کردند تا تلاوتهایی استودیویی همراه با "صدق الله العلی العظیم" بطور اختصاصی جهت پخش از صداوسیمای ایران قرائت کنند، که برخی از قراء همچون استاد محمود رمضان، محمد عبدالعزیز حصان، محمد بدرحسین، هاشم هیبه، احمد رزیقی، فتحی قندیل و ... پذیرفته و تلاوتهایی به این صورت خواندند، که آقای مروت مجموعه تلاوتهای ضبط شده رو به ایران آوردند و بعضاً هم از رادیوقرآن پخش می شوند.

جهت نمونه، تلاوتی از هر کدام از این قراء انتخاب کردم:

استاد محمود رمضان / انعام 103-95
http://s1.picofile.com/file/8228237942/MahmudRamazan_Anam95_103.Mp3.html

استاد محمد عبدالعزیز حصان / شعراء 92-51
http://s3.picofile.com/file/8228237284/Hassan_Shoara51_92.Mp3.html

استاد محمد بدر حسین / نبأ، طارق، علق
http://s3.picofile.com/file/8228236592/BadrHosein_Naba_Tareq_Alaq.Mp3.html


استاد فتحی قندیل / قیامه، نصر
http://s3.picofile.com/file/8228425718/FathiQandil_Qiamat_Nasr.Mp3.html

استاد احمد الرزیقی / صافات 115-75
http://s3.picofile.com/file/8229540850/Rozeyqi_Safat.mp3.html

استاد هاشم هیبه/ طه 23-1
http://s3.picofile.com/file/8229540468/Hayba_Taha.Mp3.html


استاد محمود عبدالحکم / سوره توبه 117-111

http://s9.picofile.com/file/8328572384/MahmudAbdulhakam_Tawba.mp3.html


استاد محمود حسین منصور / سوره کهف 16-1

http://s9.picofile.com/file/8328572276/MahmudMansur_Kahf.Mp3.html



* دوست عزیزم آقا ماجد لطف کردند و فایل صوتی مصاحبه استادمروت بارادیو قرآن که درباره ماجرای ضبط این تلاوتها بصورت کامل توضیح میدن رو برای بنده ارسال کردند که ضمن تشکر از ایشون، خدمت شما تقدیم می کنم:

http://s6.picofile.com/file/8229541984/morovat_tasdiq.mp3.html


* نکته دیگری که مناسب هست بهش اشاره کنم این که، استاد مرحوم محمدطوخی (که دوبار در سال های 53 و 85 به ایران آمدند) در برخی از تلاوتهایی که در کشور ما قرائت کردند از عبارت "صدق الله مولانا العلی العظیم" استفاده کردند که در نوع خودش منحصر به فرد هست!

استاد محمد طوخی / بقره، قدر، اخلاص

http://s1.picofile.com/file/8228238400/Toukhi_Baqare_Qadr_Ekhlas.Mp3.html


* این مطلب رو هم خوبه بدونید که، مشابه قراء مصری که در ایران به سبک شیعه صدق الله میگن، برخی از قراء محترم ایرانی هم در ممالک خارجه به سبک اون ها عمل کرده و "صدق الله العظیم" گفته اند! (که فیلم برخی از این تلاوتها هم در اینترنت موجود هست) هرچند که طبق بند الف آیین نامه فوق الذکر از رسانه های ما غیرقابل پخش هستند.


* خبر دیگه ای رو هم امروز در سایت ایکنا و به نقل از مسئولین شورای عالی قرآن دیدم که فرموده بودن ممنوع التلاوت شدن محمودشحات و یحیی شرقاوی صحت نداره و "در پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت اوقاف مصر نیز مطلبی در این خصوص منتشر نشده است".

http://www.iqna.ir/fa/news/3461281

در حالی که برخلاف فرمایشات ایشون، علاوه بر خود سایت رسمی اوقاف مصر، سایت های خبری متعدد این کشور نیز این خبر رو نقل کردند:

http://ar.awkafonline.com/?p=24218

ضمن این که در متن خبر سایت ایکنا اسم "یاسر شرقاوی" ذکر شده، در حالی قاری موردنظر "محمدیحیی الشرقاوی" هست!!


نظرات (۸)

به نظر حقیر این که برخی از قراء ایرانی به شیوه برادران اهل سنت در تصدیق عمل کرده اند ، کار خوبی است .
همه ما می دانیم که لفظ علی در عبارت تصدیق ، هیچ ارتباطی به حضرت علی بن ابی طالب علیه السلام ندارد.
خود ما وقتی می شنویم که یک قاری اهل سنت به احترام عرف کشور ما بدون هیچ گونه ناراحتی ،به شیوه شیعیان تصدیق می گوید، از منطقی بودن او احساس رضایت می کنیم .
خوب بگذاریم آن ها هم بدانند که ما نیز بر مبنای تعصب عمل نمی کنیم .
این گونه عدم تعصب برادران اهل سنت در مصر خیلی قابل توجه است.در ادامه چند مورد را می نویسم :
درهمین وبلاگ پستی درباره مسجد سلامه الراضی خواندم.برایم جالب بود که رسیدن نسب جناب سلامه به امامین حسنین از طرف پدر ومادر را جزو افتخارات او می دانند!
یا در اجرای ابتهال معروف حب الحسین ، وقتی مرحوم طه الفشنی به عبارت " ابن الکریم" میرسند، مردم با شور و شوق بیشتری تشویق می کنند !
حتی همین الان هم، صدا و سیمای مصر ، از لفظ امام در عبارت "مسجد الامام حسین رضی الله عنه" استفاده می کند!
ای کاش دوستان  پست مربوط به تلاوت مرحوم مصطفی اسماعیل در حرمین کاظمین علیهما السلام را مطالعه کنند ......
از این دست موارد بسیار است .....
به امید آن که سایه نگین اختلافات مسلمین که ریشه در برنامه ریزی های شوم انگلیس و اسراییل دارد ، هر چه زود تر زدوده شود 
ان شاء الله
یا علی مدد
پاسخ:
من هم فکر نمیکنم ایراد خاصی داشته باشه! اما ظاهراً برخی مراجع اشکال گرفتن:
http://islamquest.net/fa/archive/question/id21365
سلام.گویا چند سال پیش رادیو قرآن با جناب محمد مروت مصاحبه ای انجام داده بود(من دارم)،جناب مروت در اظهارات خودشان فرمودند ک من طبق دستوری ک از ایران اومده بود با کمک دوستان فعال در رادیو قرآن مصر از تعدادی از قراء برای ضبط تلاوت دعوت کردم. ایشان فرمودند من بابت گفتن تصدیق شیعی ،حرف و قراردادی با آنان نبستم( من از حرفهای ایشان اینگونه برداشت کردم).

نکته: ب ایشان ایمیل فرستاده و درباره چرایی عدم دعوت از شیخ مصطفی اسماعیل پرسیدم، اما ایشان هرگز جواب مرا ندادند.

نمی دانم خدای نکرده اتفاقی برایشان افتاده است و یا دیگر حوصله ما را ندارند.... یا شاید اگر قضیه تصدیق شیعی صحت داشته باشد، شیخ مصطفی قبول نکرده باشد ک البته با توجه ب اینکه رابطه جناب مروت و استاد بسیار صمیمی بوده و چندین بار در منازل یکدیگر،مهمانی گرفته اند؛مورد سوم از دید من؛منتفی است.

نظر شما؟؟؟
پاسخ:
سلام، بهتره منتظر بمونیم تا ببینیم جواب میدن یا خیر، اما احتمال داره که اصلاً این ماجرای ضبط تلاوتها با تصدیق شیعی، بعد از درگذشت مصطفی اسماعیل بوده باشه.
با عرض سلام و آرزوی بهترین ها برای همه عزیزان،بویژه برادر عزیزم آقا مصطفی.نظری ک می نویسم را لطفا اگر صلاح دیدید،تأیید کنید زیرا کمی تا قسمتی ممکن است جنجال برانگیز باشد.

همان طور ک حضرتعالی فرمودید در بعضی متون روایی معتبر ما،لفظ صدق الله العظیم درجیده شده است. برای مثال: پس از اتمام تلاوت سوره هایی ک در عمل ام داوود معین شده است،پس از اتمام تلاوت آخرین سوره معین شده،یعنی سوره ناس،بگوییم صدق الله العظیم و سپس دعای ام داوود را بخوانیم.

البته من تا ب حال توفیق شرکت در این مراسم معنوی را نداشته و ندیده ام ک قاریان این مراسم،آیا پس از اتمام سوره ناس،می گویند صدق الله العظیم و سپس قرائت دعا و یا صدق الله العلی العظیم، صدق الله العظیم و قرائت دعا.

من در رابطه با صدق الله العظیم و صدق الله العلی العظیم سعی نمودم تا اطلاعات موثق بدست آورم و اینکه در انتهای تلاوت و هنگام پایان دادن ب تلاوت بایستی چ گفته شود،جواب درست حسابی بگیرم.

در دوران دبستان،معلمان دینی و قرآن می گفتند:اهل تسنن با امام علی (ع) دشمن هستند و می گویند: صدق الله العلی العظیم،لفظ العلی یعنی امام علی، پس برای اینکه مجبور نشوند ب امامت امام اقرار کنند،لفظ صدق الله العظیم را اختراع کرده اند.

آنزمان این مطالب را باور داشتم اما اکنون خیلی ب صحت این مطلب خوشبین نیستم.با جستجو در گوگل و رجوع ب سایت های احادیث اهل سنت،من هرگز چنین مطلبی ندیدم ک علمای اهل سنت ب مردم گفته باشند لفظ العلی یعنی امام علی و ...

البته توجه ب این نکته لازم هست ک اولا منبع سند سخن اینجانب،اینترنت هست و ممکن هست کذب باشد و از طرفی شاید هم حقیقت داشته باشد اما من ندیدم و نخواندم.اگر کسی از رفقا  دیده یا خوانده است لطفا ب ما نیز اطلاع دهد.

در تمام پایگاه های حدیث شیعه نوشته شده است،رسول خدا (ص): برای پایان دادن ب تلاوت قرآن بگویید صدق الله العلی العظیم.یکی از کتاب هایی ک این حدیث را آورده، بحارالانوار است.

در پایگاه های حدیث شیعه درباره صدق الله العظیم همان جملات دبیران قرآن دبستانی را نوشته اند اما هیج یک از کتب حدیث اهل سنت را ب عنوان سند حرفشان معرفی نکرده اند.

فراموش نشود ک ممکن است حدیث موجود در کتاب بحارالانوار،جعلی باشد.

خلاصه کلام اینکه آیا اتمام تلاوت با لفظ صدق الله العظیم بوده و حضرت رسول(ص)،قاریان و خلفای اربعه نیز از این لفظ استفاده می کردند، یا اینکه لفظ صدق الله العلی العظیم بوده است اما بعدها برخی از خلفا نظیر جناب عمر بن خطاب،آنرا تحریف کردند؟، پاسخ کاملا شفاف و مبسوط برای این سوال و سوالات مشابه نیست.

من ،ن فقط از اینترنت بلکه در اماکن متبرکه امام زاده عبدالعظیم حسنی و سیده معصومه از علمای پاسخگو ب سوالات و شبهات دینی،این سوالات را پرسیدم اما باور کنید اصلا جواب درست حسابی نگرفتم.

در کل اینکه حقیقت با کدام لفظ است، مشخص نیست، اما در استفاده از هر کدام از این دو عبارت، ترجبح یکی بر دیگری از نگاه من چندان درست نیست. شاید حق با لفظ صدق الله العظیم باشد و شخص رسول الله ( ص) این عبارت را برای اتمام تلاوت استفاده می نمودند.

من خودم هنگام پایان دادن ب تلاوت قرآن، اگر در خانه خودم باشم گاهی اوقات از لفظ صدق الله العظیم و گاهی از لفظ صدق الله العلی العظیم استفاده کرده و چنانچه در جلسات قرآن باشم از عبارت تصدیق شیعی استفاده می نمایم.

هیچگونه ترسی نسبت ب استفاده از لفظ صدق الله العظیم در جلسات قرآن ندارم اما ترجیح می دهم ک از ایجاد تنش دوری کنم.

درباره اینکه شورای عالی قرآن دستور عدم پخش  تلاوت قاریان ایرانی ک صدق الله العظیم گفته اند، را داده است،فقط می توانم بگویم ک بابت این تفکرات کودکانه بایستی بسیار تأسف خورد.

راستی یادم رفت،شورای عالی قرآن،نمایش عکس قاریان مصری ک چهره مذهبی ندارند( عدم داشتن ریش) را محول ب شبکه قرآن و منوط ب اجازه مدیر شبکه یاد شده کرده است.
پس با این حساب دیگر عکس استاد مصطفی اسماعیل و سایر قراء ک چهره مذهبی ندارند را از تلویزیون نخواهیم دید. برای این ابلاغیه نیز،بایستی فقط تأسف خورد از دیدگاه من.

 تقاضا دارم برادر عزیزم نظرشان را کاملا مبسوط و شفاف،مرقوم فرمایند
 
پاسخ:
سلام
جنابعالی همون چیزهایی که در ذهن خودم بود رو مطرح کردید! تا جایی که من هم بررسی کردم فقط یک حدیث در این زمینه که "صدق الله العلی العظیم" بگیم وارد شده که اصلاً سند مشخصی نداره و به عبدالله بن سلام بر میگرده، یعنی شخصی که اصالتا یهودی بوده و در نقل اسرائیلیات مشهور هست! در مورد عمل ام داوود هم خوبه بدونید که در برخی نسخه ها"صدق الله العظیم" و در برخی "صدق الله العلی العظیم" اومده.
اما در کتب اهل سنت ظاهراً هیچ حدیثی در این زمینه وجود نداره، و جالب این که بعضی از اون ها حتی "صدق الله العظیم" گفتن رو هم بدعت می دونند چون بنظرشون هیچ چیزی در این موضوع از پیامبر و صحابه نقل نشده!
در متن هم اشاره کردم که اصلاً مشخص نیست از چه زمانی این قضیه به عنوان یکی از تمایزات بین شیعه و سنی مطرح شده و چه دستی در کار بوده که به این اختلافات دامن بزنه؟؟!!
توی لینک که گذاشتید چند نکته به نظرم وجود داره
-- بر طبق معمول شیعه باید بگویید.
-- همانطوری که در آیه شریفه (آیة الکرسی) قرآن می فرماید: و هو العلی العظیم. لذا شما هم درختم قرآن بگویید صدق الله العلی العظیم موفق باشید.

همین جا میبینیم که بعضی ها اتفاقا روی قسمت شیعه بودن این عبارت تاکید دارن. اما کسانی هم که استناد میکنند در آیه الکرسی داریم و هو العلی العظیم... نمیدونم ربظش چیه!! خب عبارت های زیادی تو قرآن هست... چرا پس نمیگیم "صدق الله الغفور الرحیم"؟ چرا فقط این انتخاب شده؟؟ چرا نمیگیم "صدق الله ذو انتقام"!!!؟؟  اگه تو یکی از آیه های قرآن اومده بود "صدق الله العلی العظیم" (که اینجوری استناد میکنن) اون وقت حذف کلمه "العلی" اشکال داره.

به نظرم الکی روی مسئله حساسیت درست شده... خود به خود وقتی سنی ها (به خصوص سلفی ها) روی این موضوع حساس میشن از این ظرف یه عده هم هستن که میگن حالا که اینجوریه حتما باید بگی!! نگی هم پخش نمیکنیم...

وقتی شیوه نامه میدن که بدون ریش هم پخش نمیکنیم دیگه معلومه بدون "العلی" هم پخش نمیکنن



پاسخ:
عجیبه که من اصلاً به اون تبصره های آخر بیانیه دقت نکرده بودم، و فکر میکردم فقط مجری ها و قاریان داخلی رو میگه که باید محاسن داشته باشن! بعد نظر شما و آقا احسان تازه متوجه شدم قراء مصری رو هم شامل میشه!! یاللعجب...
به عبارتی میشه حدس زد اگه ویدیویی از تلاوتهای مصری تو آرشیو صدا سیما باشه خیلی علاقه ای به پخش اون ندارن... حساب کنید تو ویدیو از مسئولین حکومتی مصر بوده باشه!! طبق دستورالعمل های صدا سیما میشه غیر قابل پخش... یا قاری بدون ریش باشه... پخشش کراهت داره و به زور و نامه میشه پخش کرد

تا حدودی میشه حق داد بهشون شاید اگه ما هم بودیم از این قانون ها میذاشتیم! چون به هر حال هر کاری یه چاشنی سیاسی هم داره... ولی خب راه های زیادی هم وجود داره که میشه بدون دردسر حلش کرد... مثلا صدا سیما بیاد بدون اینکه از تلویزیون رسمی پخش کنه بذاره تو اینترنت (خیلی تخلیه البته!!) اینجوری هم ما دلی از عزا در میاریم هم اینکه قوانین صدا سیما زیر پا گذاشته نمیشه
پاسخ:
بله، میشه خیلی کارها کرد اما بعید میدونم برادران صداوسیما اصلاً به فکرش باشن! فعلاً که کارشون بجایی رسیده که تلاوتها رو از آپارات دانلود می کنن و بعنوان هدیه ویژه تو برنامه هاشون پخش می کنن!!!
۲۸ آذر ۹۴ ، ۱۸:۰۶ عبدالباسط
سلام به دوستان عزیز و گرامی به خصوص آقا مصطفی گل
من به عنوان یک سنی اصلا به صدق الله العظیم یا صدق الله العلی العظیم فرقی نمی بینم و هر دو تاشون برای خداست نه حصضرت علی
پاسخ:
سلام و درود بر شما
بله، قطعا همینطوره که میفرمایید و هر دو برای خداست.
سلام علیکم. دوستان بنده هم سنی هستم و مطالعات دینی داشتم. تو هیچ کتاب مرجع مربوط به حدیث، فقه، تفسیر و ... اهل سنت پیدا نمی کنید که اصلا صدق الله العظیم و یا صدق الله العلی العظیم در قالب وجوب یا سنت و مستحب بودن توصیه و یا امر شده باشه. و به عقیده ما اهل تسنن اگر شما تلاوت رو هم تموم کردی و صدق الله نگی به هیچ عنوان گناهکار نیستی چون هیچ دلیل شرعی بر وجوب اون تو کتب اهل سنت وجود ندارد.
پاسخ:
سلام. ممنون از توضیحات دقیقتون.
بله درسته، فتواهایی از علمای اهل سنت هم دیدم که گفتن هیچ چیزی از پیامبر و صحابه در این مورد ذکر نشده، و باصطلاح هذا لا أصل له!
۰۶ دی ۹۴ ، ۱۰:۴۳ حسن حسین
درود...تازه شما را یافته ام. فضای مجازی در برابر قدرت ظاهری صدا وسیما ناچیز است.معلم دینی ما قبل از انقلاب میفرمود این علی صفت خداست.من هم معتقدم هیچ اختلافی نیست....بدرود

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی