اکبرالقرا

استاد مصطفی اسماعیل

اکبرالقرا

استاد مصطفی اسماعیل

اکبرالقرا
بسم الله الرحمن الرحیم
با سلام خدمت دوستداران تلاوت قرآن کریم
این وبلاگ جهت آشنایی بیشتر با نابغه تلاوت قرآن؛ اکبرالقرا استاد مصطفی اسماعیل طراحی شده است؛ و در کنار آن، سایر مطالب قرآنی هم در وبلاگ قرار خواهد گرفت. منتظر دریافت نظرات و پیشنهادات شما در این زمینه هستیم. همچنین اگر تلاوت خاصی از استاد مصطفی اسماعیل یا سایر قراء می خواهید، می توانید در قسمت نظرات یا از طریق ایمیل و یا تلگرام با ما در میان بگذارید که ان شاء الله در اسرع وقت پاسخ داده خواهد شد.
https://telegram.me/akbarolqurra
mustafaismaili118@yahoo.com
mustafa-ismail.blogfa.com
mustafa-ismail.blog.ir
آخرین نظرات
  • ۲۶ تیر ۰۰، ۱۶:۱۱ - آلپ صنعت
    عالی
پیوندها
بایگانی
طبقه بندی موضوعی

بسم الله الرحمن الرحیم

همانطور که انتظار میرفت، با نزدیک شدن به روز 26 دسامبر سالگرد درگذشت استاد مصطفی اسماعیل، انتشار نوادر تلاوتهای استاد روند نسبتاً خوبی پیدا کرد! و در ایام اخیر، چند تلاوت نادر و جدید و همچنین نسخه های باکیفیت از تلاوتهای معروف استاد منتشر شده، ان شاء الله بزودی همه این تلاوت ها رو در یه پست ویژه به شما بزرگواران تقدیم می کنم، اما در بین اینها نسخه جدیدی از یک تلاوت ماندگار و بسیارخاطره انگیز هم منتشر شد که تصمیم گرفتم این شاهکار استاد رو در یک پست جداگانه قرار بدم؛ تلاوت مشهور و تاریخی سوره قصص محفل امین سعید که مطمئنا معرف حضور همه علاقه مندان اکبرالقرا هست.



نسخه معروفی که از این تلاوت وجود داره (و معمولاً هم از رادیوقرآن پخش میشه) مدتش تقریبا 50 دقیقه هست که هرچند کیفیت خوبی داره، اما مشخص نیست به چه علتی قرائت سه آیه پایانی تلاوت (26 تا 28) رو حذف کردند! البته در این سالها چندین نسخه که بصورت کامل و تا آیه 28 بودند هم منتشر شدند اما هیچ کدوم کیفیت لازمه رو نداشتند، و بی صبرانه منتظر انتشار یک نسخه درست وحسابی از این ابرشاهکار استاد بودم تا این که بالاخره هفته گذشته این انتظار به سر رسید و نسخه ای جدید و 80 دقیقه ای باکیفیت عالی منتشر شد. البته گفته میشه  یک نسخه کاملتر و بجودة أفضل هم در مکتبة ابراهیم قاسم موجود هست اما هنوز مجوز انتشارش صادر نشده! الله اعلم


عکس نادر و تازه منتشر شده از استاد مصطفی اسماعیل و مرحوم ابراهیم قاسم
در منزل حاج حسین فرج دیگر سمیعه معروف استاد، در سال 1977 میلادی


علی أی حال، قبل از این که تلاوت رو بذارم توضیحی درباره زمان و مکان اجرای اون بدم، سال انجام این تلاوت سابقاً 1958 عنوان میشد اما طبق توثیق جدید 1964 میلادی اعلام شده و مکانش هم محفل امین سعید واقع در منطقه بولاقیه شهرقاهره هست. جناب امین سعید پاشا (که ظاهراً از شخصیت های سیاسی مهم اون دوره کشور مصر بوده) از جمله علاقه مندان به تلاوتهای استاد بود که معمولاً همه ساله در ایام مولد نبوی (ولادت پیامبر اسلام - 12 ربیع الاول) از استاد جهت تلاوت در مسجد خودشون دعوت می کردند، و حتی بعد از درگذشت این شخص فرزندانش نیز به این رسم پایبند بودند و ظاهراً تا آخر عمر شیخ مصطفی این محفل سالیانه برقرار بود.

تلاوتهایی که استاد در این محافل خونده عموماً شاهکار از آب در اومدن! یکی از معروفترین و زیباترین اونها تلاوت آل عمران73-33 هست (post110) ، و همچنین تلاوت زیبای احزاب قصارالسور (post249) که شوخی جالب استاد در انتهای این تلاوت با خانواده امین سعید شنیدنی هست (یدعون کل سنة!!)

ابرشاهکار سوره قصص هم که غنیاً عن التعریف هست، اجرای باشکوه و سراسر ابداع استاد در کنار القای معانی که با هنرمندی و مهارت فوق العاده ای آیات رو به تصویر می کشند! حقیقتاً مهارت شیخ مصطفی در زمینه قرائت قصه های قرانی بی نظیر هست، مثلاً در همین تلاوت  آیه وَدَخَلَ الْمَدِینَةَ عَلَى حِینِ غَفْلَةٍ مِّنْ أَهْلِهَا فَوَجَدَ فِیهَا رَجُلَیْنِ یَقْتَتِلَانِ (که مربوط به ماجرای دعوای دو مرد قبطی و بنی اسرائیلی و دخالت حضرت موسی علیه السلام هست) رو استاد بگونه ای تلاوت می کنند که مستمع خودش رو دقیقا در قلب حادثه و در حال مشاهده این قضایا احساس می کنه!! یا به نحوه ادای آیات انتهایی تلاوت (فَجَاءتْهُ إِحْدَاهُمَا تَمْشِی عَلَى اسْتِحْیَاء قَالَتْ...) توجه بفرمایید که البته در این آیه یک وقف و ابتدای جالب (و نسبتاً عجیب!) هم دارند.

خاطره جالبی هم در زمینه تاثیر عجیب تلاوتهای استاد بر مستمعین نقل شده که مناسب هست بهش اشاره کنم:

مرحوم مصطفی اسماعیل جهت تلاوت به یک شهر دعوت شده و مطابق معمول اکثر افراد اون منطقه برای استماع تلاوت استاد جمع شده بودند، اما یکی از اهالی به خاطر مشکلی که براش پیش اومده بود نتونست به موقع و از ابتدای مراسم در محفل حاضر باشه، استاد در اون محفل نیز سوره قصص رو تلاوت می کردند و مشغول قرائت آیات مربوط به دیدار حضرت موسی و دختران شعیب بودند (قَالَ إِنِّی أُرِیدُ أَنْ أُنکِحَکَ إِحْدَى ابْنَتَیَّ...) که در همین لحظات بالاخره این بنده خدا خودش رو به مجلس رسوند، یکی از آشنایان این شخص که از ابتدا پای تلاوت استاد نشسته و در واقع غرق در این آیات شده بود، وقتی دوستش رو دید که با کلی تاخیر وارد مجلس شده بهش گفت: "أنت فین یا جدع! سیدنا موسی بیتجوز أهو" : کجایی مرد حسابی؟! دیگه نزدیکه که حضرت موسی ازدواج کنه!!!



استاد مصطفی اسماعیل / قصص 28-3 / قاهره، محفل امین سعید / سال 1964 میلادی

جشن ولادت پیامبر گرامی اسلام (محفل مولد نبوی-12ربیع الاول)


نسخه های قدیمی تلاوت:

نسخه 1 ، به مدت 51 دقیقه (رادیوقرآن)

نسخه 2 ، به مدت 72 دقیقه (دون صدی)

نسخه 3 ، به مدت 78 دقیقه (مع صدی)


و اما نسخه جدید و تازه منتشر شده که به مدت 80 دقیقه هست؛

فایل اصلی باکیفیت 320 بود که طبیعتا حجم زیادی داره، اما با حجم کمترش رو هم آماده کردم:

با کیفیت 32 و حجم 18 مگابایت

http://s3.picofile.com/file/8229751534/MustafaIsmail_Qasas_AminSaeed_1964_3.mp3.html

با کیفیت 320 و حجم 183 مگابایت

http://www.mediafire.com/download/ea5z6dauaebz2br

http://www.4shared.com/mp3/lv7DYdhKba/___1964.html



* در بعضی از سایت ها، تحلیل و مقام شناسی کوتاهی از این تلاوت دیدم که میتونید در این صفحه مطالعه بفرمایید:

http://www.tebyan.net/qurannetwork.aspx?pid=231850

البته این نویسنده محترم اشتباهات کوچیکی هم داشته! اولاً که ایشون دارن تلاوت "قصص طارق اخلاص" رو تحلیل می کنند، در حالی که اصلاً چنین تلاوتی از استاد نداریم! و این یک نسخه ترکیب شده هست، یعنی تلاوت قصص مربوط به همین محفل امین سعید1964 هست اما سوره های طارق و اخلاص رو از یک تلاوت دیگه (ق ذاریات طارق اخلاص.لبنان1956) بهش اضافه کردن.

http://s6.picofile.com/file/8229798926/Mustafa_Ismail_Qasas_Tariq_Ikhlas.wma.html

مسئله بعدی هم این که، ایشون نوشتن دو تلاوت استاد مصطفی اسماعیل از سوره قصص در ایران معروف هست که یکی در ایام جوانی و دیگری در سنین بالا تلاوت شده، و با توضیحاتی که میدن مشخص هست منظورشون از تلاوت جوانی "قصص علق قدر" هست که سال 1957 یا 1961 در سوریه تلاوت شده، و تلاوت سنین بالا هم که قصص امین سعید1964 هست،  یعنی فقط حدودا 6-5 سال با هم اختلاف زمانی دارن!


* قبلاً در مورد تاریخ دقیق درگذشت استاد توضیح داده بودم که در تمام منابع رسمی 26 دسامبر 1978 ذکر شده، که مصادف میشه با 5 دی ماه 1357 (post134) اما از سالهای قبل این اشتباه در کشور ما رایج بوده و هنوز هم هست که معمولاً سال وفات ایشون رو 1359 ذکر میکنن، و عجیب این که امسال روز وفات استاد رو هم بعضی از سایت ها تغییر دادند، و از 5دی به 2دی منتقل کردند!!

http://www.iqna.ir/fa/News/3468845

شیخ مصطفی اسماعیل در روز جمعه 22 دسامبر 1978 در بازگشت از شهر دمیاط (و قرائت آخرین تلاوت عمرش از سوره کهف) دچار سکته مغزی شده، و یک روز بعد به بیمارستان منتقل شد، سه روز در بیمارستان تحت نظر بودند تا این که در 25 دسامبر جان به جان آفرین تسلیم کرد، و فردای آن روز یعنی 26 دسامبر مراسم تشییع جنازه در اطراف میدان التحریر قاهره باحضور مقامات و شخصیت های مهم برگزار  شد که بطور مستقیم از تلویزیون پخش میشد، و سپس پیکر ایشان را به روستای میت غزال منتقل کردند تا طبق وصیت شیخ در خانه خودش دفن شود.

کلیپ کوتاهی از مراسم تشییع جنازه استاد مصطفی اسماعیل

http://s3.picofile.com/file/8229877900/mustafa_vafat.mp4.html




نظرات (۱۹)

عکس آخری به نظر مال فلسطینه. به مصری ها نمیخوره هر چند شاید در یک منطقه ای باشه که اینجوری هستن... الله اعلم
پاسخ:
بله درسته، من هم نگفتم مصر هست! مشخصه که به مصر نمیخوره و احتمالا باید فلسطین باشه و شاید هم اردن.
سلام. سالروز وفات اکبرالقراء،خدمت شما و همه شیفتگان کتاب الهی تسلیت و تعزیت باد.

خدا را شکر ک انتظار ما و شما برای انتشار  نسخه کامل این سوپر شاهکار غنیا عن التعریف،ب سرانجام رسید و البته وا عجبا ک گفته شده نسخه کاملتری هم هست ک مجوز انتشار ندادند.

گزاف نیست اگر بگوییم جنجالی ترین قاری مصر فقط و فقط مرحوم شیخ مصطفی اسماعیل هست و گزاف نیست اگر بگوییم رحلت ایشان مساوی شد با غروب دوران طلایی تلاوت مصر.

و اما درباره سالگرد وفات استاد، براستی دلیل این همه تناقضات درباره روز وفات استاد از طرف سایت ها و شخصیت های قرآنی ایران چیست؟؟؟؟ با توجه ب اینکه استاد مروت با ایشان حشر و نشر داشته است و طبق گفته خودشان در مراسم ترحیم جناب شیخ حضور داشته اند و یا استاد شاهمیوه خودشان شخصا مقبره حضرت استاد را زیارت کردند، اما چنین اشتباهات فاحش و خنده داری از سوی سایت ها و برخی شخصیت ها بروز می کند!!!!!!!!!!!!!!!

ب امید انتشار نسخه کامل تری ک مجوز انتشار ندادند و انتشار آثار مفقود شده قاری اول مصر.

راستی،ی قرار بین من و شما بود، کنسل شد؟؟؟؟؟
پاسخ:
سلام
من هم مثل شما از علتش سردرنمیارم! مخصوصاً تو این دوره زمونه که خیلی راحت میشه اطلاعات دقیق رو بدست آورد واقعاً این نوع اشتباهات، عجیب وخنده دار هست!
در مورد قرارمون هم که ایمیل فرستادم و توضیح دادم
گویا لینک فورشید اشکالات دارد، حجم 183 مگ باید باشه اما 73 مگ هست.اشکال کار کجاست؟؟؟؟؟
پاسخ:
لینکش سالم هست و مشکلی نداره، حجم فایل اصلی 183 مگابایت هست که اگه روی  download (داخل کار سفید) کلیک کنین و 20 ثانیه انتظار رو رد کنین میتونین دانلودش کنین، اما فایل 73 مگابایتی برای پخش آنلاین هست که دانلودمنیجر پیداش می کنه.
اگر زحمتی نیست لطفا لینک 183 مگ رو در سایت دیگری آپ نمایید. سایت هایی مثل مدیا فایر و ...


پاسخ:
آپلود کردنش سخت هست! چون حجمش خیلی زیاده، و فقط کافیه وسط آپلود یک لحظه قطعی اینترنت پیش بیاد تا همه چیز دوباره از صفر شروع بشه! اما سعی خودم رو می کنم!!
البته همون نسخه کم حجم و 20 مگابایتی هم که گذاشتم کیفیتش خیلی خوبه و فرق چندانی با 180 مگابایتی نداره!
۰۵ دی ۹۴ ، ۱۵:۰۸ حجت جوادپور
با سلام و احترام و سپاس
برادر عزیز و گرامی که نام شریفتان را نمی دانم؛ همواره قدردان و دعاگوی شما هستم. حدود سی سال است که به تلاوتهای نابغه قرائت مرحوم شیخ مصطفی اسماعیل گوش جان می سپارم و هنوز و همچنان تشنه تلاوتهای آن مرد بزرگ و بی نظیرم. تقریباً هر روز به سایت شما سر می زنم تا توفیق شنیدن اثر جدیدی را پیدا کنم. بسیاری از گمشده های خود را در سایت شما یافتم و از این جهت تا زنده ام مدیون و قدردان الطاف شما هستم.
در این صفحه با کلیلک روی آخرین قرائت شیخ مصطفی کهف 35-13.علق 5-1 (چهار روز قبل از وفات)  با صفحه فیلتر شده مواجه می شوم. علت چیست؟
عزت و توفیق و عاقبت بخیری شما را از خدوند سبحان خواستارم. یا حق

برگرفته شده از mustafa-ismail.blog.ir
پاسخ:
علیکم السلام و رحمة الله
خیلی خوشحالم که مطالب وبلاگ مورد پسندتون قرار گرفته، و باعث افتخار بنده هست. ممنونم از لطف حضرتعالی.
لینک تلاوت کهف علق رو هم آزمایش کردم که مشکلی نداره و فیلتر نیست، اما یه لینک جدید و مستقیم براتون میذارم تا راحت تر دانلود کنین:
http://archive.org/download/Mustafa_Ismaiil-aLL_uP_bY_mUSLEm/334-Kahf_1978_Dimyat_City_His_Last_Recitation_uP_bY_mUSLEm.wma
۰۵ دی ۹۴ ، ۱۶:۵۶ داریوش حقانی
سلام آقا مصطفی
وجدانا وقتی مطلب تازه میذاری اونم با این کیفیت و شرح کامل واقعا روحمون تازه میشه
از خدا برات طلب عاقبت بخیری دارم
دمت گرم
پاسخ:
سلام
خیلی لطف دارید، ممنون
خوشحالم وقتی که برای نوشتن این مطالب میذارم هدر نمیره!
۰۵ دی ۹۴ ، ۱۸:۱۵ غلام حیدر
ضمن عرض سلام محضرشما وهمه قرآنیان 
تشکر میکنم ازشما خداوند دنیا واخرتت را اباد کند اشناالله
پاسخ:
علیکم السلام، ممنون از دعای خیرتون
۰۵ دی ۹۴ ، ۱۸:۲۰ غلام حیدر
اما تلاوت با کیفیت 320KB دانلود نمیشود
پاسخ:
اگه چندلحظه وقت بذارین وعضو سایت فورشیرد بشین خیلی راحت دانلود میشه!!
اما سعی میکنم ان شاء الله خودم در یه سایت دیگه آپلودش کنم.
سلام
از اینکه میبینم قرآن در قلوب شما در جایگاه والائی قرار داره واقعا خوشحالم و بغض میکنم

خیلی خوب میشه که اگه تفسیری کوتاه از آیات رو هم در وبلاگ قرار بدهید
مثلا توضیحاتی کوتاه در مورد آیات سوره قصص
چون اغلب بارها به این تلاوت ها گوش میدیم خیلی خوب میشه که با مفاهیم والای اونها هم آشنا بشیم و هر دفعه که گوش میدیم به اونها توجه کنیم.

با آرزوی بهترینها...فدایی داری
پاسخ:
علیکم السلام
با تشکر از نظر و پیشنهاد شما، این که با مفاهیم آیات و تفسیرشون هم آشنا بشیم که قطعاً خیلی خوب و در واقع لازم هست! اما اگه قرار باشه در وبلاگ این مسائل رو مطرح کنم هم آماده کردنش وقت گیر هست و هم فضای زیادی میگیره. خوشبختانه سایت های قرآنی زیادی در زمینه تفسیر و ... فعال هستن و هرکس که بخواد میتونه براحتی به هر نوع ترجمه یا تفسیری که میخواد دسترسی داشته باشه

۰۶ دی ۹۴ ، ۰۵:۳۱ غلام حیدر
سلام علیکم
لطفا این لینک را اصلاح کنید 
اگر مشکل دارد لینک را پاک کنید
پاسخ:
سلام، ان شاء الله لینک جدید میذارم.
۰۶ دی ۹۴ ، ۱۷:۱۲ حسن حسین
سلام بر شما.قبلا فکر میکردم بهترینهای استاد در سوریه وسال 57 بوده ودنبال دلیل آن بودم. باشنیدن این تلاوت وتوضیحات جنابعالی منصرف شدم.
پاسخ:
سلام، استاد تلاوتهای بسیار زیبایی درسوریه داشته، اما با این مسئله که اینها بهترین هستن زیاد موافق نیستم!
در واقع تلاوتهای مجلسی شیخ مصطفی رو میشه به دو دسته تقسیم کرد، بعضی ها تلاوتهای مسجدی استاد، یعنی تلاوتهایی که در مجالس رسمی و مثلاً درمسجد امام حسین یا مسجد اموی و..داشته رو ترجیح میدن، مثل "حجرات ق شرح توحید"، و "بقره طارق شرح" و "حج" و... که مدتشون هم حدود 40-30 دقیقه هست،
بعضی ها هم مثل من تلاوتهای محفلی رو بیشتر دوست دارن! یعنی تلاوتهایی که در مجالس ختم و عزاء و سرادق تلاوات و... قرائت شده و معمولاً یک ساعت به بالا هستن، مثل محافل اسکندریه یا همین تلاوت امین سعیدو.. مخصوصاً که شور وحال سمیعه ها روح خاصی به این نوع تلاوتها داده!
درمجموع بستگی به سلیقه اشخاص داره.
۰۷ دی ۹۴ ، ۱۰:۲۶ سیدرضامحمدی
باسلام خدمت اقا مصطفی بابت تلاوت زیبا ممنون ویه سوال داشتم انشالله امشب قرار شبکه قران مصر ادامه ابتهال شیخ نقشبندی را پخش کنه یاخیر؟
پاسخ:
سلام
بله، این طور که اعلام کردن ان شاء الله قراره پخش بشه
۰۷ دی ۹۴ ، ۱۱:۴۸ محمد حسین امینی
سلام آقا مصطفی.
به نظرم لینک 4shared نسخه با کیفیت مشکل داره.
راستی اگه تونستید توصیه میکنم ویدیو جدید کانال آپاراتم رو ببینید. فکر کنم براتون جالب باشه.
پاسخ:
سلام
ان شاء الله لینک جدید میذارم.
تلاوت آقای نظریان رو هم قبل از این که شما بفرمایید از کانالتون دانلود کرده بودم! ضمناً خبرگزاری فارس هم تلاوت جدید ایشون در اختتامیه مسابقات رو گذاشته:
http://www.farsnews.com/newstext.php?nn=13941005001107
۰۷ دی ۹۴ ، ۱۱:۵۱ محمد حسین امینی
خداوند بر علو درجات استاد مصطفی بیفزاید و در اون دنیا ایشون و مستمعینش رو در بهترین درجات قرار بده تا باز هم ازش تلاوت بشنویم 😊
سلام. سایت تبیان ک اومده و تحلیل این تلاوت ساختگی (قصص طارق اخلاص) رو نوشته، در پایین همان صفحه فیلم ویدیویی مصاحبه با استاد رو گذاشته، آیا اشاره کرده منبع ترجمه این فیلم وبلاگ شماست؟؟؟؟
پاسخ:
علیکم السلام
خیر، طبق معمول اسم منبع رو نیاوردن! اما باز جای شکرش باقیه که کلیپ رو دستکاری نکرده و آدرس وبلاگ رو که روی کلیپ نوشته بودم حذف نکردن؛ اما بعضی ها کپی کردن که هیچ، با نهایت دقت همه ی نشونه ها رو از اول و آخر و وسط کلیپ حذف کردن تا یه وقت خدای نکرده کسی متوجه منبع اصلیش نشه و همه فکر کنن که این کار نتیجه زحمات خودشون هست!! أجرهم عندالله!
http://iqna.ir/fa/Video/3054403
۰۸ دی ۹۴ ، ۲۳:۲۷ غلام حیدر
سلام خدمت برادر عزیز ذوست داشتنی وفعال قرآنی آقا مصطفی وهمه قرآنیان اگرلطف کنید تلاوت تکمیل سوره بقره 238-252 طارق شرح از استاد مصطفی اسماعیل راروی سایت بگذارید چون من چند نسخه از این تلاوت را دارم بعضی در یک جای بعضی هم در جای دیگر مشکل داره مثلا نسخه رادیو قران در ایه 243 وایه 244 کمبود داره ونسخه های دیگر در ایه 250 و ایه 251مشکل داره 
پاسخ:
علیکم السلام
بله، نسخه رادیوقرآن بعضی از قطعات رو حذف کرده. اما چند نسخه دیگه از  تلاوت در این صفحه هست:
http://mustafa-ismail.blog.ir/1392/11/29-2
یه نسخه جدید هم منتشر شده که ان شاء الله بزودی قرار میدم.
۱۰ دی ۹۴ ، ۱۳:۲۵ امین هادوی
سلام
تلاوت واقعه 1-96 حدید 1-5 استاد منشاوی کی و کجا اجرا شده؟
آیا مونتاژیه یا مربوط به یک مجلسه؟
جالبه که همه مقامات در این تلاوت به کار رفتند
پاسخ:
علیکم السلام
الواقعة کاملة والحدید 1-5 من لیبیا
http://www.mediafire.com/?noszs5okeuw2lf2

هزاران درود بر نویسنده گرانقدر .ممنون بابت انتخاب شایسته و وزینتان...
پاسخ:
سلام. ممنون از نظر لطفتون (البته جسارتا باید بگم حدس شما کاملاً اشتباه هست!!)
سلام خیلی ممنون از زحماتتون / خیلی دنبال این تلاوت استاد بودم دستتون درد نکنه
پاسخ:
🌹🌹

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی