اکبرالقرا

استاد مصطفی اسماعیل

اکبرالقرا

استاد مصطفی اسماعیل

اکبرالقرا
بسم الله الرحمن الرحیم
با سلام خدمت دوستداران تلاوت قرآن کریم
این وبلاگ جهت آشنایی بیشتر با نابغه تلاوت قرآن؛ اکبرالقرا استاد مصطفی اسماعیل طراحی شده است؛ و در کنار آن، سایر مطالب قرآنی هم در وبلاگ قرار خواهد گرفت. منتظر دریافت نظرات و پیشنهادات شما در این زمینه هستیم. همچنین اگر تلاوت خاصی از استاد مصطفی اسماعیل یا سایر قراء می خواهید، می توانید در قسمت نظرات یا از طریق ایمیل و یا تلگرام با ما در میان بگذارید که ان شاء الله در اسرع وقت پاسخ داده خواهد شد.
https://telegram.me/akbarolqurra
mustafaismaili118@yahoo.com
mustafa-ismail.blogfa.com
mustafa-ismail.blog.ir
آخرین نظرات
  • ۲۶ تیر ۰۰، ۱۶:۱۱ - آلپ صنعت
    عالی
پیوندها
بایگانی
طبقه بندی موضوعی
شنبه, ۴ آبان ۱۳۹۲، ۱۱:۲۳ ق.ظ

تلاوت های تقلیدی-1: استاد حمدی زامل

بسم الله الرحمن الرحیم

تلاوت زیبای استاد مرحوم حمدی زامل به تقلید از اکبرالقرا شیخ مصطفی اسماعیل:

 

استاد حمدی محمود الزامل در تاریخ 1929/12/22 در روستای منیه از توابع شهر المنصوره، مرکز استان دقهلیه مصر متولد شد. آموزش قرآن کریم را زیر نظر دایی اش شیخ مصطفی ابراهیم آغاز کرد و موفق شد قبل از ده سالگی حافظ کل قرآن شود. به خاطر صدای زیبا و استعداد بالایی که در زمینه تلاوت قرآن داشت در همان کودکی به "الشیخ الصغیر" معروف شده بود...

 

 

حمدی زامل و مصطفی اسماعیل :

آغاز آشنایی شیخ حمدی زامل با استاد مصطفی اسماعیل در سال 1966 بود، زمانی که حمدی زامل در مجلس ختمی که در روستای شها در شهر المنصوره برگزار می شد مشغول تلاوت بود ؛ و در همان زمان استاد مصطفی اسماعیل هم برای تلاوت در مراسم دیگری در روستای مجاور دعوت شده بود. مصطفی اسماعیل سوار بر ماشین در حال عبور از این روستا بود که صدای تلاوت حمدی زامل را شنید. استاد از راننده درخواست می کند که بایستد و از حاضرین در مراسم در مورد این قاری سوال می کند که به او می گویند ایشان شیخ حمدی زامل است. مصطفی اسماعیل هم از صدا و سبک تلاوت او بسیار تمجید می کند... و این آغاز آشنایی استاد مصطفی اساعیل با شیخ حمدی زامل بود و بعد از آن مصطفی بارها از حمدی زامل تعریف می کرد و از او به عنوان یکی از قاریانی که آینده درخشانی دارد نام می برد.

 

شیخ محمد الدسوقی - از حافظان قرآن کریم و از اهالی شهر المنصوره محل تولد شیخ حمدی زامل - ماجرای جالب دیگری از دیدار حمدی زامل و مصطفی اسماعیل نقل می کند:

یکی از بزرگان شهر المنصوره وفات کرده بود و از استاد مصطفی اسماعیل برای تلاوت در مجلس ختم او دعوت کرده بودند. مصطفی اسماعیل از این که قاریان دیگری هم برای این مراسم دعوت شده اند بی اطلاع بود، ولی هنگامی که وارد مجلس شد متوجه شد که شیخ حمدی زامل هم در مراسم حضور دارد. پس با هم سلام و احوال پرسی کردند و مصطفی گفت :

هو أنت هنا یا شیخ حمدی !! أنت مدعو معی اللیلة؟... أقسم بالله ما أقرأ إلا بعد ما أسمعک

این تو هستی که اینجایی شیخ حمدی؟! تو هم امشب (برای تلاوت) دعوت هستی؟... به خدا قسم من نمی خوانم مگر بعد از این که تلاوت تو را گوش کنم.

بعد از اصرار زیاد مصطفی اسماعیل، حمدی زامل بر کرسی تلاوت قرار گرفت و تلاوتش را آغاز کرد و هر وقت می خواست تلاوت را تمام کند و صدق الله بگوید مصطفی اسماعیل او را قسم می داد تا ادامه دهد تا جایی که این تلاوت بیشتر از یک ساعت و نیم طول کشید و آن شب از شب های قرآنی بود که تا نزدیک سحر ادامه داشت!!!

 

در مجلس دیگری که استاد عبدالباسط و شیخ حمدی زامل برای تلاوت دعوت شده بودند، عبدالباسط تلاوت بسیار کوتاهی انجام داد و سپس به حمدی زامل گفت:

اقرأ یا شیخ حمدی لأننی فی اشتیاق إلى سماعک لما سمعته عنک من الشیخ مصطفى إسماعیل

بخوان ای شیخ حمدی، چرا که من مشتاق به شنیدن تلاوتت هستم ، به خاطر تعریف هایی که از شیخ مصطفی اسماعیل درباره ات شنیده ام

 

جمله جالب دیگری هم از استاد عبدالباسط درباره حمدی زامل نقل شده که :

إذا وجد حمدى الزامل فى جمع من القراء فیجب ألا یقرأ أحد سواه!!

اگر در مجلسی در بین قاریان، حمدی زامل هم حضور داشت، کسی جز او نباید تلاوت کند!!

 

استاد حمدی زامل از معدود قاریانی است که اولین بار و به طور همزمان در امتحان رادیو و تلویزیون مصر به عنوان قاری پذیرفته شد. و از سال 1976 تا زمان وفاتش، در مناسبت های مختلف همراه با قاریان معروف دیگر در رادیو و تلویزیون تلاوت می کرد.

هم چنین در این مدت ، از جمله قاریان مراسم تلاوت فجر مسجد امام حسین (ع) هم بود که تلاوت هایش بسیار مورد توجه و استقبال مردم قرار می گرفت.

سر انجام استاد حمدی زامل ، بر اثر بیماری قند ، در 53 سالگی و در تاریخ 1982/12/5 دار فانی را وداع گفت.

 

مطلب بالا ، خلاصه ای از زندگی نامه استاد حمدی زامل بود که برای مطالعه کامل آن ( البته به زبان عربی) می توانید به این صفحه مراجعه کنید

 

 

 

تلاوتی زیبا از استاد حمدی زامل که در این تلاوت قطعاتی را (به خصوص در اوایل تلاوت) به تقلید از استاد مصطفی اسماعیل تلاوت می کنند:

(البته سبک تلاوت حمدی زامل هم در مجموع متاثر از مصطفی اسماعیل هست)

 

سوره مبارکه لقمان آیات 1-24 و 34-33 / به مدت 52 دقیقه

این تلاوت در روستای السماره واقع در استان دقهلیه مصر انجام شده است

http://www.mediafire.com/?v88aickrwyjs960

 

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی