اکبرالقرا

استاد مصطفی اسماعیل

اکبرالقرا

استاد مصطفی اسماعیل

اکبرالقرا
بسم الله الرحمن الرحیم
با سلام خدمت دوستداران تلاوت قرآن کریم
این وبلاگ جهت آشنایی بیشتر با نابغه تلاوت قرآن؛ اکبرالقرا استاد مصطفی اسماعیل طراحی شده است؛ و در کنار آن، سایر مطالب قرآنی هم در وبلاگ قرار خواهد گرفت. منتظر دریافت نظرات و پیشنهادات شما در این زمینه هستیم. همچنین اگر تلاوت خاصی از استاد مصطفی اسماعیل یا سایر قراء می خواهید، می توانید در قسمت نظرات یا از طریق ایمیل و یا تلگرام با ما در میان بگذارید که ان شاء الله در اسرع وقت پاسخ داده خواهد شد.
https://telegram.me/akbarolqurra
mustafaismaili118@yahoo.com
mustafa-ismail.blogfa.com
mustafa-ismail.blog.ir
آخرین نظرات
  • ۲۶ تیر ۰۰، ۱۶:۱۱ - آلپ صنعت
    عالی
پیوندها
بایگانی
طبقه بندی موضوعی

۳۳ مطلب در مهر ۱۳۹۳ ثبت شده است

چهارشنبه, ۳۰ مهر ۱۳۹۳، ۰۶:۰۲ ب.ظ

سمیعه شیخ مصطفی اسماعیل-1


بسم الله الرحمن الرحیم

همان طور که مستحضر هستید، مستمعین و حاضرین در مجالس تلاوت های استاد مصطفی اسماعیل عجیب ترین سمیعه های مصری هستن، و در واقع یکی از مشخصه های اصلی تلاوت های ماندگار مصطفی اسماعیل، همین صحبت ها و رفتارهای جالب جمعیت حاضر در محافل و باصطلاح عربها تفاعل غیر عادی من الجمهور هست که سبب شده همه به این مسئله اذعان داشته باشند که: جمهور الشیخ مصطفى جمهووووووور غرییییییییییب فعلا (مستمعین حاضر در محافل تلاوتهای مصطفی اسماعیل، حقیقتاً افرادی بسیار عجیییییییب هستن) یا لیتنا کنا معهم!!!

ان شاء الله تصمیم دارم در چند پست، نمونه هایی از این صحبت های جالبی که مستمعین یا شیخ مصطفی به هم میگن یا اتفاقات جالبی که در تلاوت ها می افتاده رو قرار بدم؛

برای شروع یک مقطع عجیب و بی نظیر از تلاوت استاد مصطفی اسماعیل در شهر اسکندریه رو بشنوید که وقتی استاد تصمیم می گیرن سوره حاقه رو تلاوت کنن و کلمه "الحاقه" رو قرائت می کنن، جمعیت حاضر در محفل از فرط خوشحالی چنان فریادهایی سر میدن که مجلس به معنی واقعی کلمه منفجر میشه!! و حتی نمیذارن استاد آیه رو تموم کنه:

 

الْحَاقَّةُ / مَا الْحَاقَّةُ / وَمَا أَدْرَاکَ مَا الْحَاقَّةُ / کَذَّبَتْ ثَمُودُ وَعَادٌ بِالْقَارِعَةِ

http://www.gulfup.com/?CBkKdl

 

توصیف خیلی جالبی از این نوع تلاوت های استاد در یکی از سایت های عربی دیدم که نوشته بود :الشیخ یبدع وسط صیحات جمهور الاسکندرانی (شیخ در بین فریادها و صیحه های اهالی اسکندریه تلاوت کرده و ابداع می کند)، فکر می کنم این عکس به خوبی حال و هوای مستمعین تلاوتهای مصطفی و شور و حال اونها رو نشون میده، هر چند متاسفانه کیفیت تصویر پایین هست:

 

 

مقطعی که در بالا گذاشتم مربوط به یکی از تلاوت های زیبا و در واقع از شاهکارهای استاد هست که سال 1964 در اسکندریه تلاوت شده، و شامل سوره های غاشیه فجر بلد شمس حاقه نازعات حمد هست، از ترتیب سوره هایی که استاد تلاوت کردن مشخص هست که بعد از سوره شمس، به خاطر درخواست های مردم سوره حاقه رو خونده (البته به خاطر سروصدای زیادی که دارن نمیشه خیلی دقیق از صحبتهاشون سر در آورد، مقطع حاقه رو برای آقای حلمی هم فرستادم ولی گفتن به خاطر سروصدا چیزی متوجه نمیشن، و فقط جمله "وحیاة النبى غالى علینا" رو تشخیص دادن، لابد مستمع بزرگوار داره به شیخ مصطفی میگه:تو رو به جان پیغمبر قسم میدم سوره حاقه رو بخون!!)

Ghashiyah_8-26_Fajr_Balad_Shams_Haqqah_Naziat_Fatiha_Alexandria_1964

این اتفاق در خیلی از تلاوت های استاد مصطفی اسماعیل پیش اومده که مستمعین ازش میخوان الحاقه رو بخونه، یک نمونه دیگه از این نوع تلاوت ها رو قبلاً گذاشته بودم(اسرا بلد حاقه) که به خاطر درخواستهای مردم سوره بلد رو نیمه کاره میذاره و الحاقه رو شروع می کنه:

http://mustafa-ismail.blog.ir/1393/06/15

 

چند مورد دیگر از حرف های جالب مستمعین و شیخ مصطفی که قبلاً در وبلاگ بهشون اشاره کرده بودم رو در این جا هم قرار میدم، و منتظر موارد جدید و جالب دیگری در پست های بعدی باشید:

لن نترکک تختم التلاوه حتى الفجر

بذمتکم حد انتو سمعتوه هو زی کده؟

یدعون کل سنة

درخواست تلاوت ق / تبلغ ملیون جنة

قبلة للشیخ مصطفى

الله یطول عمرک

انا خدّمهم!! / اقعد یبنى محدش یتکلم ابدا


۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۰ مهر ۹۳ ، ۱۸:۰۲

بسم الله الرحمن الرحیم

تلاوت یک آیه در هفت مقام مختلف قرآنی، با صدای استاد مصطفی اسماعیل

 

 

المقامات السبعة فی آیة واحدة مع أستاذ المقامات قارئ مصر الأول الشیخ مصطفى إسماعیل:

 

وَهُزِّی إِلَیْکِ بِجِذْعِ النَّخْلَةِ تُسَاقِطْ عَلَیْکِ رُطَبًا جَنِیًّا فَکُلِی وَاشْرَبِی وَقَرِّی عَیْنًا

سوره مبارکه حضرت مریم سلام الله علیها، آیه 25 و 26

http://www.aparat.com/v/3Y4kc

http://www.gulfup.com/?H1MpIu

 

* قبل از این هم تلاوت آیه 15 سوره مبارکه فاطر (یا ایها الناس انتم الفقراء) رو که در هر هفت مقام تلاوت می شد در وبلاگ گذاشتم:

http://mustafa-ismail.blog.ir/1392/06/22

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۹ مهر ۹۳ ، ۱۴:۲۱

رضا : سلام، تلاوت درخواستی داشتم از استاد مصطفی اسماعیل، تلاوتی از سوره مبارکه انسان که استاد در ایام جوانی خوندن.

 

 

علیکم السلام، تلاوت استاد زیبای مصطفی اسماعیل از سوره مبارکه انسان را در روز نزول این سوره (بیست و پنجم ذی الحجه، سال روز نزول سوره انسان در شأن اهل بیت علیهم السلام / شأن نزول سوره هل أتی) تقدیم می کنم:

 

مصطفی اسماعیل / سوره محمد(ص) 19-10، انسان30-1 ، زلزال ، عادیات / 27 دقیقه /6MB

http://archive.org/download/Mustafa_Ismaiil_uP_bY_mUSLEm/1071.mp3

 

* این تلاوت رو چند سال قبل که برای اولین بار شنیدم فکر می کردم یکی از تلاوت های مجلسی دوره جوانی استاد هست!! و احتمالاً خیلی ها هم که قبلاً این تلاوت رو شنیدن همین طور فکر می کنن (چون سایت های زیادی اون رو گذاشتن)، اما بعداً متوجه شدم که این تلاوت در اصل استودیویی هست اما صدای استاد رو تغییر دادن و تشویق های جمعیت رو هم بهش اضافه کردن (اصوات الجمهور مرکبة!). در واقع این چهار سوره رو از مصحف مجود استاد (که در پست قبلی گذاشتم) انتخاب و با هم ترکیب کرده و صدای مردم رو بهش اضافه کردن تا یک تلاوت مجلسی نادر از دوران جوانی استاد مصطفی اسماعیل تولید بشه!!! (مشابه این کار در مورد تلاوت های دیگه مصطفی و هم چنین قراء دیگه مثل منشاوی و محمد رفعت و .. هم انجام شده، یه جا هم دیدم که این تلاوت ها رو به اسم استومجلسی می شناسن یعنی استودیویی که مجلسی شده)

آیاتی که در این تلاوت استاد وجود داره رو از مصحف مجود جدا کردم و کنار هم گذاشتم و در واقع نسخه اصلی این تلاوت با صدای طبیعی استاد آماده شده که می تونید از لینک زیر دریافت کنید:

 

سوره محمد(ص) 19-10، انسان30-1 ، زلزال ، عادیات / مصحف مجود

http://www.gulfup.com/?1tP5BE

 

و این هم مقطع زیبایی از تلاوت ، آیات شریفه 5 الی 11 سوره مبارکه انسان :

http://www.gulfup.com/?J2j1So

 

 

إِنَّ الْأَبْرَارَ یَشْرَبُونَ مِن کَأْسٍ کَانَ مِزَاجُهَا کَافُورًا / عَیْنًا یَشْرَبُ بِهَا عِبَادُ اللَّهِ یُفَجِّرُونَهَا تَفْجِیرًا  / یُوفُونَ بِالنَّذْرِ وَیَخَافُونَ یَوْمًا کَانَ شَرُّهُ مُسْتَطِیرًا / وَیُطْعِمُونَ الطَّعَامَ عَلَى حُبِّهِ مِسْکِینًا وَیَتِیمًا وَأَسِیرًا / إِنَّمَا نُطْعِمُکُمْ لِوَجْهِ اللَّهِ لَا نُرِیدُ مِنکُمْ جَزَاء وَلَا شُکُورًا / إِنَّا نَخَافُ مِن رَّبِّنَا یَوْمًا عَبُوسًا قَمْطَرِیرًا / فَوَقَاهُمُ اللَّهُ شَرَّ ذَلِکَ الْیَوْمِ وَلَقَّاهُمْ نَضْرَةً وَسُرُورًا


ابرار (نیکان) از جامى مى نوشند که با عطر خوشى آمیخته است. از چـشمه اى که بندگان خاص خدا از آن مى نوشند، و از هر جا بخواهند آنرا جارى مى سازند! آنها به نذر خود وفا مى کنند، و از روزى که عذابش گسترده است مى ترسند. و غـذاى (خـود) را بـا ایـنـکـه بـه آن علاقه (و نیاز) دارند به مسکین و یتیم و اسیر مى دهند. (و مى گویند) ما شما را براى خدا اطعام مى کنیم و، هیچ پاداش و تشکرى از شما نمى خواهیم. ما از پروردگارمان خائفیم در آن روز که عبوس و شدید است. از ایـن رو خـداونـد آنـهـا را از شـر آن روز نـگـه مـى دارد و از آنـهـا استقبال مى کند در حالى که شادمان و مسرورند.

 

 


۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۸ مهر ۹۳ ، ۱۳:۴۰

بسم الله الرحمن الرحیم

دانلود مجموعه مصحف مجود (تحقیق درسی) استاد مصطفی اسماعیل

این مجموعه شامل بیش از 200 تلاوت استودیویی هست که غالبا در دهه شصت میلادی تلاوت شده، و با کنار هم گذاشتن این تلاوت ها و مرتب کردن به صورت سوره های کامل، این مصحف مجود آماده شده:

 

 

- دانلود به تفکیک سوره:

کیفیت عالــی-128  :   [zip - 4.2 GB] ، [files]

کیفیت متوسط-32   :   [zip - 850 MB] ، [files]

 

- دانلود به تفکیک صفحه:

کیفیت عالــی-128  :   [zip - 4.1 GB] ، [files]

کیفیت متوسط-32   :   [zip - 1.1 MB] ، [files]

 

 

هم چنین از سایت هایی مانندRasekhoon.net ، quranedu.ir و islamweb.net نیز می توانید مصحف مجود استاد مصطفی اسماعیل را دانلود بفرمایید.

 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۸ مهر ۹۳ ، ۱۲:۲۷

تقی : یک درخواست، اگه بتونین لطفا تلاوت این مقطع مصطفی را در وبلاگ قرار دهید. این مقطع رو یک روز از یکی از برنامه های پیش از اذان رادیو شنیدم:

http://www.gulfup.com/?h3oYe6


 عکس نادر از استاد مصطفی اسماعیل، در جمع علمای سوریه

 

اولاً باید تشکر مجددی از آقا تقی عزیز داشته باشم بابت عکس های نادر و زیبایی که برای ما فرستادن (عکسی که در بالا گذاشتم هم یکی دیگر از صور نادرة ارسالی از طرف ایشون هست)

با توجه به این که امروز 24 ذی الحجه و روز مباهله هست (wikifeqh) و استاد مصطفی اسماعیل هم تلاوت های متعددی از آیه مباهله (آل عمران-61) دارند، از قبل تصمیم داشتم یکی از این تلاوت های استاد رو در وبلاگ بذارم که بنا به درخواست آقا تقی (و هم چنین آقای رمضانی که درخواست مشابهی داشتن) این تلاوت زیبا رو تقدیم محضر شما می کنم، جالب این که این تلاوت روز 18 اکتبر تلاوت شده، یعنی دیروز!!

 

استاد مصطفی اسماعیل / سوره آل عمران 68-33 / قاهره، منطقه القلعه، میدان عایشه

تلاوت شده در روز دوشنبه 1971/10/18، برابر با 26 مهر 1350

 

نسخه1، به مدت 48 دقیقه و حجم 9 مگابایت

 https://archive.org/download/Mustafa_Ismaiil/047.wma

نسخه2، به مدت 55 دقیقه و حجم 76 مگابایت

http://dc645.4shared.com/download/yy2XeINK

 

تلاوت آیه شریفه مباهله رو از یکی دیگر از تلاوت های استاد مصطفی اسماعیل هم قرار میدم (سوره آل عمران-امین سعید1959) که بسیار زیبا و شنیدنی هست:

 

فَمَنْ حَآجَّکَ فِیهِ مِن بَعْدِ مَا جَاءکَ مِنَ الْعِلْمِ فَقُلْ تَعَالَوْاْ نَدْعُ أَبْنَاءنَا وَ أَبْنَاءکُمْ وَ نِسَاءنَا وَ نِسَاءکُمْ وَ أَنفُسَنَا و أَنفُسَکُمْ ثُمَّ نَبْتَهِلْ فَنَجْعَل لَّعْنَةَ اللّهِ عَلَى الْکَاذِبِینَ

هر گاه بعد از علم و دانشى که (درباره مسیح) به تو رسیده، (باز) کسانى با تو به محاجه و ستیز برخیزند، به آنها بگو: بیایید ما فرزندان خود را دعوت کنیم، شما هم فرزندان خود را؛ ما زنان خویش را دعوت نماییم، شما هم زنان خود را؛ ما از نفوس خود دعوت کنیم، شما هم از نفوس خود؛ آن گاه مباهله کنیم؛ و لعنت خدا را بر دروغگویان قرار دهیم.

http://www.gulfup.com/?YTAdzB

 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۷ مهر ۹۳ ، ۱۳:۵۹
پنجشنبه, ۲۴ مهر ۱۳۹۳، ۰۶:۰۲ ب.ظ

عکس نادر از استاد مصطفی اسماعیل و عبدالباسط

بسم الله الرحمن الرحیم

تصویری زیبا و نادر از شیخ مصطفی اسماعیل و استاد عبدالباسط محمد عبدالصمد

 

 

با تشکر فراوان ازآقا تقی بزرگوار (از طرفداران استاد عبدالباسط) که این عکس را در اختیار ما گذاشتند، و تصاویر زیبا و کمیاب دیگری هم به بنده دادند که ان شاء الله به مرور در وبلاگ قرار خواهم داد.

قبل از این هم دو عکس دیگری از همراهی استاد مصطفی اسماعیل و عبدالباسط در وبلاگ گذاشته بودم:

عکس نادر از استاد مصطفی اسماعیل، عبدالباسط و احمد الرزیقی

تلاوت استاد مصطفی اسماعیل در حضور عبدالباسط - کشور کویت - 1966


و خاطره ای جالب از استاد محمدتقی مروت بشنوید که نشان دهنده احترام زیادی است که عبدالباسط برای شیخ مصطفی قائل بود، استاد مروت این خاطره رو در مصاحبه ای با رادیو قرآن بیان کردند که فایل صوتی اون رو استاد ماجد لطف کردند در اختیار ما قرار دادند:

 

http://www.gulfup.com/?u5tqh4

خداوند متعال، شیخ مصطفی اسماعیل، این انسان والا، سخاوتمند، وارسته، مردم‌دوست، خدوم و مورد احترام همگان، بی پیرایه و مهربان را به‌ حق کلام مجیدش ببخشد و بیامرزد، مصطفی اسماعیل کعبه قرآنی قاریان و عاشقان وحی الهی در سراسر جهان بود و اغلب هرگاه در محضر وی حضور داشتم، شاهد بودم مسلمانانی را که از نقاط مختلف جهان برای دیدن مصر و زیارت عتبات مقدسات آن و اهرام به مصر میآمدند و به ملاقات مصطفی اسماعیل نیز نائل میشدند و از او بسیار کسب فیض میکردند و او نیز با خوش‌روئی تمام و سخاوتمندانه از آنان پذیرائی میکرد. با وجود شخصیت‌هائی مانند مرحوم «محمود خلیل‌الحصری» شیخ القراء و رئیس کمیته تصحیح مصاحف و رئیس رابطه قراء جهان و قاریانی چون مرحوم «عبدالباسط محمد عبدالصمد» که تا امروز آوازه و شهرتش عالم‌گیر است، شیخ مصطفی اسماعیل قطب و محور قاریان قرآن و مشکل‌گشای آنان بود و همگی به وی اعتماد داشته و برای نظرش احترام ویژه‌ای قائل بودند و داوری های  او را با دل و جان پذیرا بودند و بوسه‌زدن بر دستانش را افتخاری بزرگ برای خود می دانستند.

روزی در منزل استاد مصطفی اسماعیل بودم که استاد «عبدالباسط محمد عبدالصمد» که در آن زمان من را خوب می شناخت وارد شد و پس از سلام و علیک به سوی مصطفی آمد و استاد نیز برخاست و به پیشواز او رفت و شیخ عبدالباسط دست وی را با نوعی تواضع و احترام بوسید و مصطفی اسماعیل نیز صورت او را با مهربانی مانند فرزند خود بوسید، این صحنه برای من بسیار شگفت‌انگیز بود که چقدر صفا و صمیمیت و احترام متقابل در میان این بزرگواران وجود دارد(tebyan.netوiqna.ir)



۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۴ مهر ۹۳ ، ۱۸:۰۲

بسم الله الرحمن الرحیم

مقام شناسی تلاوت هود حاقه شمس، ابرشاهکار دو ساعته استاد مصطفی اسماعیل، همراه با نسخه ای جدید و با کیفیت عالی از این تلاوت جاودانه

با تشکر فراوان از آقای موذن و آقای هادوی (menshavi.blogsky.com) که لطف کردند و تحلیل این تلاوت رو انجام دادند؛

 

 

تلاوت هود حاقه شمس، از تلاوت های معروف و شاهکارهای جاودانه استاد مصطفی اسماعیل هست که فکر نکنم نیاز به توضیح خاصی داشته باشه و در حقیقت غنیاً عن التعریف هست؛ شاهکار دو ساعته ای که استاد دو سال قبل از وفات در شهر قاهره و مسجد ابوالعلا قرائت کردند، یکی از اجراهایی که اوج هنر شیخ مصطفی اسماعیل در زمینه القای معانی آیات در اون متجلی هست. استاد در این تلاوت با مهارت و خلاقیتی منحصر به فرد، به بیان ماجرای حضرت نوح و حضرت هود علیه السلام برای مستمعین پرشور حاضر در مجلس می پردازند، به گونه ای که همه غرق در استماع آیات الهی و این قصه قرآنی شده و اصلاً کسی متوجه گذر زمان و این که دو ساعت از شروع مجلس گذشته نمی شود و همه مشتاق هستند که تلاوت ادامه داشته باشه...

قبلاً چند نسخه از این تلاوت رو در وبلاگ گذاشتم (post180 - post213) و در این پست بقیه نسخه های موجود از این تلاوت رو قرار میدم:

 

 استاد مصطفی اسماعیل / هود 57-25 ، حاقه 24-1 ، شمس / مسجد ابوالعلاء-1976

 

- نسخه 1 ، به مدت 95 دقیقه و حجم 19 مگابایت (دون صدی)

- نسخه 2 ، به مدت 124 دقیقه و حجم 28 مگابایت (مع صدی)

- نسخه 3 ، به مدت 107 دقیقه و حجم 24 مگابایت (نسخه رادیو قرآن)

- نسخه 4 ، به مدت 112 دقیقه و حجم 154 مگابایت (نسخه عبداللطیف)

 

با توجه به این که بهترین و با کیفیت ترین نسخه از این تلاوت، نسخه چهارم که جناب عبداللطیف منتشر کرده هست، و زمان بندی مقامات رو هم بر اساس این نسخه نوشتم، این فایل رو با حجم کمتر (و البته با کمترین افت کیفیت) قرار میدم تا راحت تر بشه دانلود کرد:

 

با کیفیت 32kbps و حجم 25 مگابایت:

http://www.gulfup.com/?APjkJn

با کیفیت 16kbps و حجم 12 مگابایت:

http://www.mediafire.com/?99okg8wb5aknjpf

 

مقامات به کار رفته در تلاوت، بر اساس تحلیل آقای موذن و آقای هادوی:

10:00 - 00:00  ، از آیه 25 تا آیه 29 سوره هود : قرار مقام بیات

11:00 - 10:10  ، از ابتدای آیه 30 تا طردتهم : مقام رست برای اتصال به جواب بیات

28:40 - 11:00  ، آیه 30 تا آیه 37 : جواب و جواب جواب مقام بیات

(23:20 و 26:55 ، تلاوت آیه 36 در جواب الجواب بیات)

42:30 - 28:45  ،  آیه 37 تا آیه 42 : بیات شوری

49:50 - 42:30  ،  آیه 43 : مقام حجاز

61:40 - 49:55  ،  آیه 44 تا آیه 47 : مقام سه گاه

(51:50 و 53:15 و 55:30 و ... ، تلاوت آیه 46 در جواب الجواب سه گاه)

74:15 - 61:40  ، آیه 48 تا آیه 52 : مقام رست

(69:20 و 70:30 و ... ، تلاوت آیه 52 در جواب الجواب رست)

79:40 - 74:15  ، آیه 53 تا آیه 55 : مقام چهارگاه

(76:25 ، تلاوت آیه 55و54 در جواب الجواب چهارگاه)

83:45 - 79:40  ، آیه 56 و 57 : مقام رست

101:40 - 83:45  ، آیه 56 و 57 سوره هود و آیه 1 تا 17 سوره حاقه : مقام سه گاه

(94:25 و 98:05 و  99:40 ، تلاوت آیه 7 و آیه 12 سوره حاقه در جواب الجواب سه گاه)

103:40 - 101:50  ، آیه 17 تا آیه 19 سوره حاقه : مقام چهارگاه

106:20 - 103:40  ، آیه 19 تا آیه 24 سوره حاقه : مقام رست

(105:30 ، تلاوت آیه 24 سوره حاقه در جواب الجواب رست)

111:30 - 106:20  ، آیات 1 تا 15 سوره شمس : مقام بیات

 

*****

 

در یکی از پایگاه های قرآنی عربی، مقطعی هفت دقیقه ای از این تلاوت رو هم از نظر معنایی و هم از نظر مقامات تحلیل کردند که ترجمه اش رو قرار میدم:

 

آیات 43 و 44 سوره هود

http://www.gulfup.com/?H9XtcH

 

1) حجاز کار یا جواب حجاز (تا 0:21)

2) حجاز کارکرد یا جواب الجواب (0:27 تا 0:42)

3) هزام (0:57 تا 1:30)

4) حجاز اصلی یا قرار حجاز (2:30 تا 2:42)

5) هزام (2:56 تا 3:32)

6) حجاز کار (3:56 تا 4:06)

7) هزام (4:27 تا 5:04)

8) هزام (5:23 تا 5:58)

9) سه گاه اصلی یا قرار (6:25 إلى 6:35)

10) قرار سه گاه همراه با رمل (6:43 إلى 7:17)

11) اجرای رمل در کلمه "و غیض الماء" (7:09 إلى 7:13)

 

عزیزانی که با مقامات آشنایی ندارند، کافی است که به معنا و مفهوم آیات توجه کنند که چگونه استاد مصطفی اسماعیل این قصه را برای ما تفسیر می کند و به تصویر می کشد:

شیخ مصطفی ما را با خود به قلب قصه ی حضرت نوح علیه السلام می برد، در این مقطع شیخ گفتگوی بین حضرت نوح و پسرش را به تصویر می کشد، زمانی که پدر به پسرش اصرار می کند که سوار کشتی شود اما بی فایده است.
تصور کنید که سراسر زمین پر از آب شده و طوفان های سهمگین و امواجی بزرگ و مهیب همه جا را فرا گرفته است،

سخن پسر نوح این است که :به کوهى پناه خواهم برد که مرا از آب در امان نگاه مى‏ دارد، استاد مصطفی این آیه را با لحنی تند و لجاجت و دشمنی می خواند، و در حقیقت حالت پسر نوح را به ما نشان می دهد که با لجاجت و با قاطعیت تمام از پذیرفتن درخواست پدرش خودداری می کند.

و پدر جواب می دهد: امروز در برابر فرمان خدا هیچ نگاهدارنده ‏اى نیست. شیخ این مقطع را با حالت عتاب مانند و همراه با نا امیدی می خواند، و گویا این نوح است که می گوید: پسرم، لجاجت کردن و دشمنی با ما هیچ فایده ای به حالت ندارد و اگر با ما سوار کشتی نشوی، هیچ چیز نمی تواند تو را از غرق شدن در این طوفان نجات دهد.

و در پایان ماجرا، استاد خاتمه یافتن طوفان و آرام شدن بادها را به زیبایی به تصویر می کشد، و این آیه را با قرار صدای خود تلاوت می کند: اى زمین آب خود را فرو بر و اى آسمان از باران خوددارى کن...

هنگامی که این آیات را با صدای استاد می شنویم گویی که این وقایع در جلوی چشمان ما در حال رخ دادن است، آیا می دانید چرا؟؟ چون این مقطع بی نظییییییییییر است.

 

 

قَالَ سَآوِی إِلَى جَبَلٍ یَعْصِمُنِی مِنَ الْمَاء قَالَ لاَ عَاصِمَ الْیَوْمَ مِنْ أَمْرِ اللّهِ إِلاَّ مَن رَّحِمَ وَحَالَ بَیْنَهُمَا الْمَوْجُ فَکَانَ مِنَ الْمُغْرَقِینَ / وَقِیلَ یَا أَرْضُ ابْلَعِی مَاءکِ وَیَا سَمَاء أَقْلِعِی وَغِیضَ الْمَاء وَقُضِیَ الأَمْرُ وَاسْتَوَتْ عَلَى الْجُودِیِّ وَقِیلَ بُعْدًا لِّلْقَوْمِ الظَّالِمِین
پسر نوح گفت به زودى به کوهى پناه مى‏ جویم که مرا از آب در امان نگاه مى‏ دارد، نوح گفت امروز در برابر فرمان خدا هیچ نگاهدارنده ‏اى نیست مگر کسى که خدا بر او رحم کند، و موج میان آن دو حایل شد و پسر از غرق‏ شدگان گردید / و گفته شد اى زمین آب خود را فرو بر و اى آسمان از باران خوددارى کن و آب فرو کاست و فرمان گزارده شده و کشتى بر جودى قرار گرفت و گفته شد مرگ بر قوم ستمکار


۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۳ مهر ۹۳ ، ۲۰:۰۴
بسم الله الرحمن الرحیم

در این پست، تلاوتی بسیار زیبا و شنیدنی از استاد محمد صدیق منشاوی تقدیم شما می کنم که از تلاوت های نسبتاً کمیاب و کمتر شنیده شده استاد هست و شاید خیلی از علاقه مندان استاد منشاوی هم هنوز این تلاوت رو نشنیده باشند، یکی از شاهکارهای استاد در کشور لیبی شامل آیات 152-121 سوره مبارکه  آل عمران.

 

 

این تلاوت چند سال قبل (2010) برای اولین بار در اینترنت منتشر شد که کیفیت ضبط پایینی داشت، ولی با وجود کیفیت ضعیف ، بارها این تلاوت رو شنیده بودم و علاقه زیادی به اون داشتم ، به ویژه اواخر تلاوت (آیه144به بعد) که با معنویت خاصی تلاوت شده و فوق العاده ملکوتی و دلنشین هست...

خوشبختانه مدتی پیش، نسخه ای جدید و با کیفیت بسیار عالی از این تلاوت منتشر شد که زیبایی این شاهکار استاد رو صد برابر کرده (این نسخه رو همون شخص لیبیایی منتشر کرده که قبلاً در وبلاگ درباره اش توضیح داده بودم با رادیوی این کشور در ارتباط هست و تلاوت نادر حشر قصارالسور رو برای اولین بار منتشر کرده بود)

 

استاد محمد صدیق منشاوی / آل عمران 152-121 / لیبی / 47 دقیقه

http://www.mediafire.com/?r5aps98qpmrx5dn

 

* استاد منشاوی دو تلاوت دیگر هم از سوره آل عمران در لیبی انجام دادند، لینک دانلود این تلاوتها رو هم قرار میدم که هر دو از قرائت های زیبای استاد هستند، به ویژه تلاوت اول که از اجراهای معروف و شاهکارهای تاریخی ایشان هست:

 

آل عمران 194-169 / 53 دقیقه

http://www.mazameer.com/song_download_571_7

 

آل عمران 198-169 / 57 دقیقه

http://www.mazameer.com/song_download_1684_7

 


۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۲ مهر ۹۳ ، ۱۷:۲۱
داریوش حقانی: سلام، از تلاوت استاد مصطفی اسماعیل، سوره قصص مسجد ابوالعلا سال 1977، تلاوت کیفیت بالا هست؟

 

 

سلام. تلاوت قصص شمس حمد، یکی از شاهکارهای تاریخی و از طولانی ترین تلاوت های استاد هست و جالب این که استاد این تلاوت رو یک سال قبل از وفات، و زمانی که بیشتر از هفتاد سال سن داشتند انجام دادند. قبلاً یک نسخه از این تلاوت رو در پست تلاوت های دوساعته گذاشتم، دو نسخه دیگه هم از این تلاوت هست که براتون میذارم:

 

استاد مصطفی اسماعیل / قصص 28-3، شمس، حمد / قاهره، مسجد ابوالعلا - 1977/4/4

نسخه1، به مدت 90 دقیقه و حجم 17 مگابایت :

https://archive.org/download/Mustafa_Ismaiil/523.wma

نسخه2، به مدت 125 دقیقه و حجم 22 مگابایت (در این نسخه بعضی از مقاطع تکرار شده) :

https://archive.org/download/Mustafa_Ismaiil/530.wma

 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۱ مهر ۹۳ ، ۱۸:۰۶
دوشنبه, ۲۱ مهر ۱۳۹۳، ۰۵:۳۷ ب.ظ

هفت تلاوت زیبا از استاد محمود رمضان

بسم الله الرحمن الرحیم

استاد محمود رمضان از قاریان روشندل مصری هستند که متولد سال 1927 میلادی در منطقه باب الشعریه قاهره بوده، در سال 1972 و در سن 45 سالگی به رادیوقرآن مصر پیوست و در تاریخ 1981/05/27 درگذشت. تلاوت هایی مثل طور نجم، شعرا، فاطر و ... از جمله تلاوت های معروف و شاهکارهای ایشان است که احتمالاً شنیده اید، اما در این پست چند تلاوت دیگر از اجراهای زیبا و به یادماندنی این استاد را انتخاب کردم که امیدوارم مورد توجه شما قرار بگیرد:

 

1. قیامة، انفطار، بروج / سال 1973 میلادی / 44 دقیقه

2. قیامة، انسان / استودیو / 17 دقیقه (تلاوت موردنظر آقا روح الله)

3. احزاب، تین، علق / 20 دقیقه / سالگرد استاد مصطفی اسماعیل / 20 دقیقه

4. طور.نجم.حدید.مزمل.مطففین/ 37 دقیقه (ابدااااع فی سورة مطففین!!)

5. کهف، مریم / مسجد امام حسین علیه السلام، تلاوت فجر / 27 دقیقه

6. لقمان 31-1 / قصر عابدین، سال 1978 میلادی / 44 دقیقه

7. طه 55-1 / قصر عابدین / 28 دقیقه

 

۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۱ مهر ۹۳ ، ۱۷:۳۷