اکبرالقرا

استاد مصطفی اسماعیل

اکبرالقرا

استاد مصطفی اسماعیل

اکبرالقرا
بسم الله الرحمن الرحیم
با سلام خدمت دوستداران تلاوت قرآن کریم
این وبلاگ جهت آشنایی بیشتر با نابغه تلاوت قرآن؛ اکبرالقرا استاد مصطفی اسماعیل طراحی شده است؛ و در کنار آن، سایر مطالب قرآنی هم در وبلاگ قرار خواهد گرفت. منتظر دریافت نظرات و پیشنهادات شما در این زمینه هستیم. همچنین اگر تلاوت خاصی از استاد مصطفی اسماعیل یا سایر قراء می خواهید، می توانید در قسمت نظرات یا از طریق ایمیل و یا تلگرام با ما در میان بگذارید که ان شاء الله در اسرع وقت پاسخ داده خواهد شد.
https://telegram.me/akbarolqurra
mustafaismaili118@yahoo.com
mustafa-ismail.blogfa.com
mustafa-ismail.blog.ir
آخرین نظرات
  • ۲۶ تیر ۰۰، ۱۶:۱۱ - آلپ صنعت
    عالی
پیوندها
بایگانی
طبقه بندی موضوعی
بسم الله الرحمن الرحیم

یکی از مشهورترین ابتهالاتی که در مدح و منقبت حضرت زهرا سلام الله علیها قرائت شده، ابتهال "هی بنت من" مرحوم نصرالدین طوبار هست؛ ابتهالی که بارها از صدا وسیما پخش شده و مطمئنا همه دوستان اون رو دیده و شنیده اند، قبلاً فایل تصویری این ابتهال رو  به صورت کامل و نیم ساعته و همراه با متن و ترجمه اش در وبلاگ گذاشته بودم (و  این طور که آمار وبلاگ میگه استقبال خیلی خوبی از اون پست شده، و فقط در همین چند هفته اخیر یعنی ایام فاطمیه و همچنین ولادت حضرت زهرا(س) شاید بیش از صد بار متنش کپی شد!!)


اجرای ابتهال شیخ نصرالدین طوبار در مراسم فجر مسجد امام حسین(ع) - سال 1967 میلادی

  استاد مصطفی اسماعیل و عبدالباسط هم در تصویر مشاهده می شوند


اما امروز تصمیم دارم اجرای جدید و متفاوتی از همین ابتهال رو با صدای شیخ طوبار تقدیم کنم که بعید میدونم کسی تابحال شنیده باشه! این ابتهال نادر در مراسم مولد سیدی نصرالله (یکی از عرفای مصری) در دهه هشتاد میلادی انجام شده، و این بار استاد ابیات بیشتری از قصیده زیبای "هی بنت من" رو قرائت می کنند، به ویژه چند بیت که در مدح حسنین علیهما السلام هست با تاکید زیاد و به زیبایی هرچه تمامتر اجرا شده که توصیه می کنم حتما بشنوید:



ابتهال السیدة فاطمة الزهراء - الشیخ نصر الدین طوبار

حفل سیدى نصر الله، سهرة کاملة و روعة فی ثمانینیات

http://s6.picofile.com/file/8245231634/Tobar_Ya_Zahra_New.mp3.html

نســـب المســیح بنــى لمریم ســـیرة ... بقیــت علـى طول المدى ذکراهــا
و المجـد یشــرق من ثــلاث مطالــع ... فــــی مهــد فاطمـــة فمــــا أعلاهـــا
هی بنت من هی زوج من هی أم من ... من ذا یدانـــی فـــی الفخــار أباهـــا
هی ومضــة مـن نور عین المصطفى ... هــادی الشــعوب إذا تـروم هداهــــا
و لــزوج فاطمة بســـورة هـل أتـــى ... تـــاج یفوق الشـمس عند ضحاهــــــا
إیوانـــه کــــــوخ وکـــــنز ثــــرائــــه ... ســیف غــدا بیمـــــینه تـــــــــیاهـــــا
فـــی روض فاطمـة نما غصنان لـــم ... ینجبهمـــا فــــــی النیرات سواهــــــا
حســن الـــذی صان الجماعة بعدمــا ... أمســـى تفرقهــــا یحــــل عراهـــــا
و حســـین فی الأبـرار و الأحـرار مـا ... أزکـــى شمائلـــه و مـــــا أنـداهــــــا
فتعــلموا دین الیقیــن من الحســین  ... اذا الحـــوادث اظمـــات بلـظاهــــــــا
هــــی أســوة للأمهــــات وقـــــدوةٌ ... یترســم القمـــر المنیـــر خطــاهــــا
لمــا شـــکى المحتاج خلف رحابهــا ... رقـت لتلک النفوس فـــــی شکواهــا
فمهــــا یرتــــل آی ربـــک بینمـــــا ... یــدها تدیر علـــى الشـعیر رحاهــــــا
بلــّت وســـادتها لآلـــئ دمعهـــــــا ... مــن طـول خشـــیتها ومـن تقواهـــــا
جبریــــل نحــو العـرش یـرفع دمعهــا ... کالطـلّ یروی فـــی الجنـان رُباهـــــا



* خوشبختانه این ابتهال با کیفیت بسیار عالی ضبط شده و موجود هست، خوبه به این نکته هم اشاره کنم که شخصی که ابتهال رو ضبط کرده جناب سید محمد محمد دوست صمیمی و بسیار نزدیک استاد مرحوم سیدنقشبندی هست (که مرحوم نقشبندی در متن وصیت نامه اش هم اسم و شماره تلفن ایشون رو نوشته و به نوعی وصی خودش قرار داده: post137)


* جالب این که مجری این مراسم هم جناب سعید العیلی بودن، یعنی همون شخصی که در ابتهال معروف و اصلی "هی بنت من" نیز اجرای مراسم رو بر عهده داشته و صدای گرم و چهره ی متبسم و حرکات جالبش حتما در خاطر دوستان هست!!


* در مورد ابتهال معروف و تاریخی "هی بنت من" قبلاً در وبلاگ توضیح داده بودم که در شهر قاهره و در محفل مولد نبوی (و به نقلی در محفل مولد السیده فاطمه النبویه)  انجام شده، و استاد ابراهیم شعشاعی و شیخ محمدعمران هم در اون مجلس حضور داشته و تلاوت کردند؛

محمد عمران - فاطر (post60)

ابراهیم شعشاعی - اسراء

نصرالدین طوبار - هی بنت من (post260)


اما معلوم نیست به چه علتی وقتی این ابتهال رو از شبکه قرآن سیما  پخش میکنن عنوان میشه که در بندر پورسعید مصر انجام شده؟؟!!


البته قبل از شروع ابتهال، مجری مراسم در بین صحبتهاش اشاره ای به شهر پورسعید میکنه و شاید مسئولین محترم شبکه قرآن با شنیدن کلمه پورسعید فکر کردن مجری داره مکان این مجلس رو معرفی میکنه!! در حالی که مشخصاً این طور نیست (صحبتهای جناب مجری در این قسمت،بطور کامل مفهوم نیست؛ اما ظاهراً داره به این مسئله اشاره میکنه که همزمان با این مراسم، شیخ طوبار رو جهت مراسمی در شهر پورسعید دعوت کرده بودن...)

علی أی حال، جهت اطمینان از یکی از برادران مصری هم در رابطه با این قضیه سوال کردم، که بطور دقیق توضیح دادن مکان این محفل تاریخی، مسجدجامع الحبیبی هست که در کنار مسجد حضرت زینب (س) در قاهره قرار داره، و حتی گفتن شخص فیلمبردار این مراسم رو هم می شناسن که فیلم اصلی و باکیفیت این مراسم رو فقط خودش در اختیار داره!

اما زمان برگزاری این محفل، تاریخ 1984/12/15 بوده که مصادف با ماه ربیع الاول و ایام ولادت پیامبر گرامی اسلام هست. و گفته شده این مراسم به مناسبت محفل مولدنبوی برگزار شده بود. [البته تاریخ دقیق محفل 21 ربیع الاول هست، که در این ایام (از 14 تا 25 ماه ربیع ) در شهر قاهره محافل مولد السیدة فاطمة النبویة (دختر امام حسین علیه السلام) برگزار میشه، و بعضی منابع نوشتن این محفل تاریخی نیز در مراسم مولد السیدة فاطمة بوده، که ظاهرا همین قول صحیح تر هست. الله اعلم]


* مطلبی رو هم جدیداً در یکی از کانال های تلگرام دیده بودم، که مقطعی از تلاوت استاد محمدعمران در همین محفل رو گذاشته و ادعا کرده بودند استاد محمود رمضان داره با محمدعمران صحبت می کنه:

http://s7.picofile.com/file/8245243834/emran_AbuSoud.mp4.html

https://telegram.me/sotolghaherah/601

البته دوستانی که آشنایی مختصری هم با قراء داشته باشن مطمئنا خودشون تشخیص دادن که این ادعا کاملا بی اساس هست! (سال وفات محمود رمضان سال 1981 هست و اصلاً نمیتونسته در این مجلس که سال 1984 بوده حضور پیدا کنه!!!)) اما چون دیدم این مطلب در خیلی از کانال ها پخش شده و ممکنه بعضی ها رو به اشتباه انداخته باشه، خواستم در موردش توضیحی بدم؛ شخصی که در این مقطع با استاد عمران صحبت می کنه جناب شیخ ابوالسعود از قراء قدیمی و نابینا و از مقلدین شیخ عبدالباسط هست که دوست نزدیک محمدعمران بوده و البته در همین مقطع هم شوخی های خیلی جالبی با استاد میکنه که خارج از بحث ما هست! تصویری از شیخ ابوالسعود و محمدعمران رو مشاهده می فرمایید:




نظرات (۱۱)

۱۸ فروردين ۹۵ ، ۱۳:۲۶ سید رضا محمدی
با سلام خدمت برادر عزیزم آقا مصطفی ممنون از زحمات شما .امیدوارم همیشه موفق و موید باشید /چند وقت پیش یه ایمیلی براتون فرستاده بودم متاسفانه جواب ندادین یا شاید هم وقت نکردین .اما باز سوالم را تکرار میکنم (چند وقت پیش در سایت مزامیر یه چیزی نوشته شده بود روز اول ویدئو Albhtimi از سوره استودیو 1963
روز دوم Minshawi بدون عینک صورت 1963
روز سوم از تعجب ...
و دیگه ادامش رو ننوشته بود خواستم ببینم چقدر صحت داره 
از استاد شعشاعی هم تلاوت تصویری می زارن یا نه منظورم پدر ابراهیم شعشاعی.از استاد مصطفی اسماعیل و استاد عبدالباسط از چه سال ی پخش می کنن...
ممنون 
پاسخ:
علیکم السلام و رحمة الله
من هم مثل شما اون صفحه رو دیدم و فقط میتونیم منتظر باشیم تا ان شاء الله دو سه ماه دیگه در ماه رمضان ببینیم آیا صحت دارن یا خیر؟! البته در مورد کامل یوسف از چند ماه قبل اعلام شده بود که قرار هست تلاوت تصویری ازش در اول ماه رمضان پخش بشه. و تلاوت منشاوی رو هم گفته بودن ظاهراً از سوره یونس هست، اما در مورد بقیه تلاوتها هنوز خبر خاص و جدیدی ندیدم.
ضمناً این روزها هیچ ایمیلی از جنابعالی برام نرسیده، اما یه نظر در وبلاگ گذاشته بودین که اون رو هم چون خصوصی فرستاده بودین نمیتونستم بهش جواب بدم!!

آقا مصطفی شما با این پست های جذابتان ما را از زندگی می اندازید.
 
دمتان شدیدا گرم برادر جان.

راستی،ابتهال صدا ندارد( تلگرام) .بررسی لطفا
پاسخ:
خواهش می کنم، البته خودم هم برای آماده کردن این پستها از زندگی می افتم!!!!!!
فایل ابتهال هم فکر نکنم مشکلی داشته باشه، اما اگه برای شما صدا نداره بجای تلگرام از لینکی که در وبلاگ گذاشتم دانلود کنین
از مطالب درجیده شما در این پست،شدیدا حظ معنوی بردم و برای شما بهترین ها را آرزو دارم.

اما از یک مطلب خنده ام گرفت!!!!!

در سازمان پر تشکیلات صدا و سیما (شبکه قرآن) کسی پیدا نمی شود ک با زبان عربی مصری آشنا باشد؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟!!!!!!!!!!!!!!!
پاسخ:
الله اعلم
از آقا مصطفی تقاضا داریم ک از محافل اکبرالقرا در مسجد الحبیبی هم اگر دارند ب اشتراک گذارند.

البته 6 ماه بعد( خخخخ،استیکر  چشمک را تصور کنید)

راستی آیا نیاز ب تغییرات در قالب وبلاگ احساس نمی شود؟؟؟؟؟

راستی ابرشاهکار سوره لقمان رحمان قصارالسور چ شد؟؟؟؟؟؟


پاسخ:
اگه عمری باقی باشه مطالبی که فرمودین رو ان شاء الله تا 6 ماه دیگه انجام میدم!!
البته از اکبرالقرا تلاوتی که در مسجد الحبیبی خونده باشه ندارم
سلام
استاد منشاوی در سفر به عراق در محفلی سوره شعرائ و سور قمر و رحمن را در دو نوبت تلاوت میکنند و اشعاری را نیز میخوانند ممکن است اشعاری که ایشان و بقیه افراد حاضر میخوانند بنویسید؟
ببخشید اشتباه شد استاد منشاوی شعری نخواندند ظاهرا
منظورم فقط حاضران در محفل بود
پاسخ:
سلام
بله، اشعار رو عبدالرحمن توفیق و گروه تواشیح عراقی میخونن. که اکثراً در مدح پیامبر هست و تا جایی که گوش کردم ابیاتی از این قصیده جناب البوصیری رو میخونن:
http://poem.afdhl.com/text-13239.html
و چون این مراسم در اواخر ماه رمضان بود، اشعاری هم در وداع ماه رمضان خوندن: لا أوحش الله منک یا رمضان...لا أوحش الله منک یا شهر القرآن..وداعا یا شهر المغفرة والفرقان...
متن مصاحبه استاد با مجله رادیو و تلویزیون در مورخ 16 دسامبر 1967 را ندارید؟؟؟؟؟
پاسخ:
البته که دارم! اما امیدوارم انتظار نداشته باشین همین الان متن و ترجمه اش رو براتون بذارم!!! (استیکر  چشمک را تصور کنید!)
سلام............خیلی خیلی ممنونم..........خدا قوت..........من دو ساله هر روز 3 بار وبلاگ شما رو چک میکنم......عاشق مطالب شما هستم.....من خودم مقلد استاد عمران هستم و دلسوخته استاد عمران........اگه میشه اون شوخی که استاد ابوالسعود با استاد عمران میکنن رو بگید ممنون میشم.............در ضمن استاد عمران توی اکثر  تلاوت های خودش یا وقتی که مستمع هست یا وقتی کسی میاد پیشش و تشویق یا احوالپرسی میکنه میگه : یا سلام............این چه معنایی داره؟...........بازم تشکر
پاسخ:
علیکم السلام و رحمة الله
اولا خیلی خوشحالم که مطالب ما رو دنبال می کنین و ممنون از نظر لطفتون؛
در مورد صحبتهایی که شیخ ابوالسعود میگه یه سری اصطلاحات به لهجه مصری هست که ترجمه کردن دقیقش به فارسی خیلی سخته اما سعی خودم رو میکنم!
کلمه "یا سلام" هم فکرنمیکنم معنای خیلی خاص و ویژه ای داشته، و در تلاوتها هم معمولا برای تشویق کردن بکار میره
سلام. ذلک و من یعظم شعائر الله ک در آپارات گذاشتید هوش از سر من پراند.

تلاوت کامل را قرار داده اید یا خواهید داد؟؟؟؟؟؟؟؟
پاسخ:
سلام، از سمیعه ای چون شما انتظار چنین سوالی رو نداشتم!!
این مقطع مربوط به تلاوت معروف و درواقع ابرشاهکار سوره حج سلامة الراضی هست:
http://mustafa-ismail.blog.ir/post/381

سلام
واقعا وبلاگ غنی و پرمطلبی دارید.
تشکر و خداقوت
پاسخ:
🌹🌹
سلام
فرموده اید:
"* جالب این که مجری این مراسم هم جناب سعید العیلی بودن، یعنی همون شخصی که در ابتهال معروف و اصلی "هی بنت من" نیز اجرای مراسم رو بر عهده داشته و صدای گرم و چهره ی متبسم و حرکات جالبش حتما در خاطر دوستان هست!!"

تصور من بر این بود که مجری تلاوت تصویری استاد عمران ، محمد عبدالوهاب بوده!
تصویر ایشان در آدرس زیر آپلود شد:
http://www.upsara.com/images/5w1s_mojri.jpg
شباهت زیادی به محمد عبدالوهاب (موسیقیدان مصری) دارد.

ضمنا باید تشکر کنم از این که متن اشعار ابتهالات رو هم در وبلاگ قرار می دهید و درخواست دارم در صورت امکان ترجمه ی فارسی آن ها را هم قرار دهید.
پاسخ:
سلام، بله شباهت زیادی به هم دارن!
ترجمه قصیده "هی بنت من" در این صفحه هست:
http://mustafa-ismail.blog.ir/post/260

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی