اکبرالقرا

استاد مصطفی اسماعیل

اکبرالقرا

استاد مصطفی اسماعیل

اکبرالقرا
بسم الله الرحمن الرحیم
با سلام خدمت دوستداران تلاوت قرآن کریم
این وبلاگ جهت آشنایی بیشتر با نابغه تلاوت قرآن؛ اکبرالقرا استاد مصطفی اسماعیل طراحی شده است؛ و در کنار آن، سایر مطالب قرآنی هم در وبلاگ قرار خواهد گرفت. منتظر دریافت نظرات و پیشنهادات شما در این زمینه هستیم. همچنین اگر تلاوت خاصی از استاد مصطفی اسماعیل یا سایر قراء می خواهید، می توانید در قسمت نظرات یا از طریق ایمیل و یا تلگرام با ما در میان بگذارید که ان شاء الله در اسرع وقت پاسخ داده خواهد شد.
https://telegram.me/akbarolqurra
mustafaismaili118@yahoo.com
mustafa-ismail.blogfa.com
mustafa-ismail.blog.ir
آخرین نظرات
  • ۲۶ تیر ۰۰، ۱۶:۱۱ - آلپ صنعت
    عالی
پیوندها
بایگانی
طبقه بندی موضوعی

بسم الله الرحمن الرحیم

از جمله شخصیت های مهم و تاثیرگذار در تاریخ تلاوت قرآن کشور مصر در قرن اخیر، استاد شیخ منصور بدار هست که از او  به عنوان یکی از قله ها و ارکان تلاوت نام می برند و قاریان و سمیعه های قدیمی، توصیفات فراوانی از صدای بی نظیر و تکرار نشدنی او و همچنین سبک خاص و ممتاز ایشان در تلاوت قرآن نقل کرده اند، تا جایی که گفته شده استاد عبدالباسط و مرحوم مصطفی اسماعیل تاثیر زیادی از او گرفته اند.




در این پست اطلاعات مختلفی که درباره زندگینامه استاد شیخ بدار در منابع مختلف نقل شده را جمع آوری کردم، و هم چنین توضیحاتی درباره چند تلاوت منسوب به ایشان آماده کردم که همراه با چند فیلم قدیمی و تصاویری نادر از استاد که مدتی قبل برای اولین بار در اینترنت منتشر شده تقدیم می کنم.

منصور محمد منصور بدار، در سال 1884 میلادی در روستای مجوّل از توابع شهر بنها واقع در استان قلیوبیه مصر متولد شد (روستایی که زادگاه استاد عبدالعظیم زاهر دیگر قاری معروف و قدیمی مصر نیز هست). در سنین کودکی و در مکتبخانه‌ی روستا، زیرنظر شیخ علی جاسر کل قرآن را حفظ کرد و بعد از آن جهت تحصیل علوم دینی وارد مدارس الازهر شد. ضمن این که از همان دوران به دلیل این که از صوت زیبایی برخوردار بود، بسیار مورد توجه قرار داشته و در مناسبت های دینی به تلاوت می پرداخت. در همان ایام تحصیل در الازهر بود که یکی از مهمترین اتفاقات زندگی منصور بدار رخ داد!
سلطان عبدالحمید دوم پادشاه عثمانی در سفری که به مصر داشت جهت اقامه‌ی نماز به مسجد الازهر آمده بود که تلاوت این طلبه ی جوان را شنید و شدیداً تحث تاثیر قرار گرفت، و فی المجلس(!) دستور داد که در اسرع وقت جواز سفر شیخ منصور بدار از مصر به استانبول را صادر کردند و او را همراه خود به ترکیه برد. پس از آن استاد به عنوان قاری اختصاصی پادشاه عثمانی انتخاب شده و به "قارئ السلطان" معروف گشت. منصور بدار به مدت چهارده سال (از 1895 الی 1909 میلادی) در ترکیه به سر برد تا این که در سال 1909 و بعد از عزل سلطان عبدالحمید از خلافت، ایشان نیز به مصر برگشت، و جالب این که نقل شده هنگام ورودش به شهر بنها، پدرش شیخ محمد که سالیان مدیدی فرزندش را ندیده و برای استقبال از او به ایستگاه قطار آمده بود وی را نشناخت!!



تصویر نادر و تازه منتشر شده از دوران جوانی شیخ منصور بدار


طبیعتاً با شهرتی که شیخ بدار به عنوان "قاری السلطان" بدست آورده بود، پس از بازگشت به مصر با دعوت های زیادی از طرف بزرگان منطقه و کشور جهت تلاوت در مراسم مختلف مواجه گشته و خیلی زود تبدیل به یکی از معروف ترین و مطرح ترین قراء قرآن مصر شد، تا این که نوبت به انقلاب 1919 مصر رسید.
شیخ بدار در این انقلاب مردمی نقش مهمی ایفا کرد، چرا که تقریبا همه روزه در اجتماعات مردمی گسترده ای که در شهرهای مختلف و در حمایت از این انقلاب برگزار می شد به تلاوت می پرداخت، به ویژه در ابتدا و انتهای سخنرانی های سعد زغلول(رهبر انقلاب مصر) قرآن می خواند و همچنین از عوامل اصلی پخش اعلامیه های انقلابی در بین مردم بود، زیرا تلاوت او باعث اجتماع فراوان مردم شده و جوانان انقلابی نیز از این فرصت برای توزیع اعلامیه ها استفاده می کردند! همین امر باعث شد که شیخ منصور بدار به "قاری الثورة" یا "قاری انقلاب" ملقب گشته و همچنین دوستی عمیق و بسیار نزدیکی بین او و سعد زغلول ایجاد شد.

فیلم بسیار قدیمی و نادر از استقبال پرشور و گسترده مردم منطقه صعید مصر از سعد زغلول
سال 1922 میلادی

http://s3.picofile.com/file/8230968792/zaqlul_1922.mp4.html


در یکی از صحنه های این فیلم، شخصی با لباس علمای الازهر در کنار سعد زغلول دیده می شود که بی شباهت به منصور بدار نیست!!!!

همین دوستی نزدیک شیخ منصور بدار با جناب سعد زغلول بود، که سبب شد پس از وفات سعد در سال 1927 میلادی، به مدت یک هفته در مراسم ختم او به تلاوت قرآن بپردازد (و البته شیخ احمد ندا، محمد رفعت و علی محمود نیز در این مراسم مشارکت داشتند). همچنین در مراسم چهلم و نیز سالگرد سعد در سال 1928 میلادی که در بیت الأمة برگزار شده بود به تلاوت قرآن پرداخت.


بیت الأمة یا خانه ملت (واقع در منطقه سیدة زینب قاهره) که مقر حزب سعد زغلول بود و در همان جا نیز دفن شد

ماجرای مهم دیگر در زندگی شیخ منصور بدار، تلاوت در مجلس ختم ملک فؤاد پادشاه کشور مصر در سال 1936 میلادی بود. در خلال این مراسم و در حالی که جمعیت حاضر در مجلس از تلاوت زیبا و باشکوه او به وجد آمده بودند، ناگهان استاد تلاوت خود را متوقف کرد. هنگامی که علت امر را جویا شدند، او به ملک فاروق -شاه جدید و تازه به تخت نشسته- اشاره کرد که در حال سیگار کشیدن بود! شیخ بدار از شاه جوان درخواست کرد که یا سیگار را کنار بگذارد و یا از مجلس خارج شود و به سیگار کشیدنش ادامه دهد تا احترام قرآن حفظ شود! ملک فاروق نیز فوراً سیگارش را کنار گذاشت تا شیخ تلاوت را از سر بگیرد.

فیلم قدیمی و نادر از تشییع جنازه ملک فؤاد، پادشاه مصر - 28 آوریل 1936 میلادی

در همین سال 1936 بود که شیخ منصور بدار در حالی که در اوج شهرت قرار داشت، بطور غیر منتظره ای قرائت قرآن در مجالس رسمی و محافل را کنار گذاشت، درخواست های فراوانی که از او می شد تا در رادیو به تلاوت بپردازد را رد کرد، و به روستای محل تولد خود یعنی مجول بازگشت. (البته بعضاً نقل شده که شیخ بدار برای مسئولین رادیو این شرط را گذاشته بود که هیچگونه محدودیت زمانی برای تلاوت او قرار ندهند، و قبل و بعد از تلاوتهای او هم احادیث و خطبه های دینی پخش شود، اما با شرایط او موافقت نکردند و در نتیجه استاد هم حاضر به تلاوت در رادیو نشد)
شیخ بدار از آن سال تا آخر عمر، انزوا و گوشه نشینی اختیار نمود و فقط در برخی از محافل دینی روستای خود حضور پیدا می کرد، به عنوان مثال گفته شده در آخرین جمعه ماه رمضان هر سال(الجمعة الیتیمة) در یکی از مساجد روستا حاضر می شد و تلاوت می کرد، که همین تلاوتهای معدود نیز علاقه مندان زیادی را در روستای مجول گرد می آورد تا از صوت زیبای او مستقیض شوند، و چنانچه برادرزاده شیخ بدار و همچنین فرزند عبدالعظیم زاهر (که در برخی از محافل تلاوت او حضور داشته) نقل می کنند، استاد در این مجالس سوره هایی مانند رعد، نجم قمر و حاقه را در نهایت زیبایی تلاوت می کرد که مردم را شدیداً تحت تأثیر قرار می داد (به ویژه گفته اند که مانند شیخ مصطفی اسماعیل، علاقه خاصی به تلاوت سوره حاقه داشت!) سرانجام در 9 آگوست سال 1967 میلادی، صدای طلایی استاد منصور بدار خاموش شد و در سن 83 سالگی جان به جان آفرین تسلیم کرد.



و اما مهمترین مسئله در مورد شیخ منصور بدار که همان تلاوتهای بجا مانده از ایشان است؛
چنانچه اشاره شد شیخ بدار هرگز در رادیوی مصر تلاوت نکرد و طبیعتاً احتمال این که تلاوتی از ایشان در آرشیو صداوسیمای مصر موجود باشد اندک است (هرچند ممکن است برخی تلاوتهای ایشان درمجالس رسمی مانند همین مراسم ختم ملک فواد ضبط شده باشد) ولی با توجه به این که چندین سال به عنوان قاری پادشاه عثمانی در ترکیه تلاوت می کرد احتمال می دهند که تسجیلاتی از او در ترکیه موجود باشد اما هنوز هیچ خبری از آن در دست نیست. (مطلب عجیب و جالب این که برخی از منابع قدیمی نوشته اند در آرشیو رادیوی ایران هم آثاری از شیخ منصور بدار موجود هست!! و به همین دلیل یکی از دوستان مصری از من خواسته بود این آرشیو رو جستجو کنم و اگه تلاوتی پیدا کردم براش بفرستم!!!)
اما گذشته از آرشیو رادیوها، شخصیت مهمی که نام او در زمینه ضبط تلاوتهای منصور بدار مطرح شده، جناب "حیدر پاشا" وزیر جنگ مصر در دوران ملک فاروق است. او که از دوستان نزدیک شیخ بدار به شمار می آمد، برخی از تلاوتهای استاد را بر روی صفحات گرامافون ضبط نموده و گردآوری کرد، و البته چندسال قبل از درگذشت شیخ بدار، از دنیا رفت. مدتی بعد از وفات استاد، سمیعه و علاقه مندان او نزد خانواده حیدرپاشا رفتند تا برخی از این تلاوت ها را تهیه کنند اما با پاسخ منفی روبرو شدند! چرا که به گفته آن ها، استاد منصور بدار وصیت کرده بود تا معدود تلاوتهای ضبط شده اش پنهان بماند و استماع آن ها ممنوع است! اصرارهای فراوان سمیعه هم هیچ اثری نداشت و هرچقدر به خانواده حیدرپاشا گفته شد که چنین وصیتی اصلاً از نظر شرعی صحیح نیست و اعتباری ندارد، و طبق قاعده "حاجب العلم آثم" هرگز نباید چنین میراث گرانبهایی را مخفی نمود، هیچ افاقه نکرد!! به هرحال هنوز که کسی نتوانسته به این گنجینه ارزشمند دسترسی پیدا کند، و بعضاً گفته شده که ورثه حیدرپاشا تمام این صفحات گرامافون را دفن کرده و از بین بردند تا هیچ کس نتواند به آن ها دست یابد.

این قضایا سبب شد که تا سالهای سال فقط توصیف تلاوتهای بی نظیر شیخ منصور بدار در کتابها نوشته می شد بدون این که اثری از آنها باشد؛ تا این که نوبت به اینترنت و فضاهای مجازی رسید!

اولین تلاوتی که به اسم استاد منصور بدار در سایت های قرآنی منتشر شد، تلاوتی نیم ساعته بود از سوره مبارکه مومنون که گفته می شد استاد در دهه شصت میلادی تلاوت کرده:
http://s3.picofile.com/file/8227210126/baddar_mo_menun1_35.mp3.html
علی رغم این که این تلاوت خیلی زود در سایت های زیادی پخش شده و معروف شد، اما اکثر قریب به اتفاق فعالان قرآنی و سمیعه های حرفه ای که در سایت های عربی فعال هستند، این موضوع را تکذیب کرده  و با قاطعیت رد کردند. (حتی شخصی که این تلاوت رو برای اولین بار در سایت مزامیر گذاشته بود، بعداً اعلام کرد که اشتباه کرده و مطلب خودش رو اصلاح کرد.mazameer2-mazmeer1) دلایل متعددی هم در این زمینه آورده شده، از جمله این که اولاً این تلاوت به صورت استودیویی هست در حالی که در زندگینامه استاد توضیح داده شد که ایشان هرگز در رادیو تلاوت نکردند و معدود تلاوت هایی که در دهه های آخر عمر خود انجام دادند فقط در مساجد روستای مجول و بصورت مجلسی بود، مهم تر  این که در نقل های قدیمی از صدای خاص و ویژه شیخ منصور تعاریف زیادی شده، در حالی که بنظر نمی آید صدای این قاری (که سوره مومنون را تلاوت می کند) شایسته چنین تعریف هایی باشد!! و نکته بعدی این که به گفته سمیعه های قدیمی، استاد عبدالباسط هم تاثیر زیادی از سبک تلاوت منصور بدار گرفته بود، در حالی که در این تلاوت کمترین شباهتی به تلاوت عبدالباسط نمی بینیم و صرفا یک تقلید محض از استاد مصطفی اسماعیل است! بعضی از  برادران عراقی گفته اند که این تلاوت در اصل از یکی از قراء کشور عراق به نام "عادل یوسف العادلی" هست که خود از مقلدین مصطفی اسماعیل بوده.
علی أی حال، با وجود این که شواهد مختلف از صحیح نبودن انتساب این تلاوت به منصوربدار حکایت دارند، اما این مطلب خیلی شایع شده و در سایت ها و وبلاگ های متعددی هم پخش شده، به ویژه در کشور ما حتی خیلی از اساتید قرآنی این مطلب رو باور کرده و بر اون اساس قضاوت می کنند! چنان چه خودم بارها از کارشناسان معروف رادیوقرآن صحبتهایی به این مضمون شنیدم که ادعا می کردند مصطفی هرچی داره از منصور بدار داره، و سندشان هم همین تلاوت کذایی بود!! (البته در این که شیخ مصطفی از سبک منصور بدار تاثیر گرفته تردیدی نیست، ولی نه تا این حد!)


تلاوت دومی که به اسم منصور بدار منتشر شد، تلاوتی بود از سوره مبارکه احزاب که کیفیت بسیار پایینی هم داشت:
http://www.4shared.com/music/MBMYsbOp/___online.html
اما خیلی زود مشخص شد که این تلاوت هم ارتباطی با شیخ بدار نداشته و با صدای استاد عبده عبدالراضی هست، که تغییرات زیادی روی آن اعمال شده تا صدا چندان واضح و قابل تشخیص نباشد!! در حالی که فایل اصلی این تلاوت شیخ عبدالراضی با کیفیت بالا موجود هست:
http://s3.picofile.com/file/8227215584/Razi_Ahzab_Qesar.mp3.html


مدت زیادی نگذشته بود که سومین تلاوت منسوب به منصور بدار هم در فضای مجازی منتشر شد! این بار مقطع کوتاهی از سوره واقعه که ادعا می شد در سال 1927 در مراسم اربعین سعد زغلول انجام شده!!!
http://www.4shared.com/mp3/2rtoS4my/___.html
خودم وقتی اولین بار این مقطع رو شنیدم فکر می کردم یکی از قاریان نوجوان کشور خودمون هست(!) چون نوع تلاوتش به مصری ها چندان شباهتی نداشت. اما طولی نکشید که فایل کامل و اصلی این مقطع هم پیدا شد. در واقع چندین سال قبل، شخصی این تلاوت رو در یکی از سایت های مربوط به مطربین مصری گذاشته و ادعا کرده بود نواری بسیار قدیمی و مربوط به سنین جوانی "ام کلثوم" هست!!! در حالی که کارشناسان همان سایت(که صدای ام کلثوم رو مثل کف دست میشناسند!) همگی این موضوع رو رد کردند و در این بین بعضی ها حدس زدند که شاید تلاوت یک از قراء قدیمی مانند شیخ بدار باشد. این فایل به مدت 42 دقیقه و شامل سه تلاوت کوتاه از سوره های زمر، قصص و واقعه هست:

دانلود تلاوت ها به صورت جداگانه و با کیفیت بهتر:
سوره قصص
http://s3.picofile.com/file/8227210800/Baddar_Qasas51_67.mp3.html
سوره واقعه
http://s3.picofile.com/file/8227211776/Baddar_Waqiah1_74.mp3.html
سوره زمر
http://s1.picofile.com/file/8227212500/Baddar_Zomar53_66.mp3.html

در مورد این تلاوت بحث زیادی شده که آیا حقیقتاً از منصور بدار هست یا خیر؟ هرچند که خیلی ها این مسئله رو هم رد می کنند و معتقدند هنوز هیچ تلاوت حقیقی از استاد در دسترس نیست، اما یکی از برادران مصری که بسیار پیگیر این تلاوت های قراء رعیل الاول هست (جناب عبداللطیف الصاوی) گفته که این تلاوت رو برای برخی از قدیمی های روستای مجول که تلاوت شیخ بدار رو مستقیماً شنیده بودند پخش کرده، و آن ها تایید کردند که به صدای شیخ منصور بدار شباهت زیادی دارد! والله أعلم بالصواب


گذشته از تلاوتهای استاد منصور بدار، تا همین چندوقت قبل بجز یک عکس، هیچ تصویر دیگری از استاد در اینترنت نبود! اما خوشبختانه چند ماه قبل یکی از علاقه مندان، به منزل شخصی ایشان در روستای مجول رفته و فیلم جالب و منحصر به فردی از این خانه تهیه کرد، که در این فیلم تصاویر جالبی از تابلوهای قدیمی استاد منصور بدار، کتابخانه شخصی او، و همچنین کلاه و خنجر و کمد و تختخواب و سایر لوازم موجود در خانه ایشان را مشاهده می کنیم که بسیار دیدنی است:

المتبقى من مقتنیات الشیخ منصور بدار القاریء الخصوصى للسلطان عبدالحمید
 السریر والدولاب والشماعة والطربوش والخنجر وحامل المصحف وصورته فى شیخوخته بدون لحیة وبعض الکتب

و در انتها تصویر نادر دیگری از استاد مرحوم شیخ منصور بدار:

      


(کُتِب فی 25 محرم الی 19 ربیع الاول1437 !!)


نظرات (۲۱)

با سلام و خسته نباشید بزودی فیلم دانلود میکنم.
پاسخ:
علیکم السلام، شکرا لمرورکم!
سلام. بسیار تشکر بابت این پست جذاب. خداوند، شیخ بدار را بیامرزد.

در اینکه شیخ بدار، حق پدری بر برخی قراء بزرگ دارند، تردیدی نیست؛ اما اینگونه هم نیست ک مرحوم مصطفی اسماعیل حرف تازه و جدیدی در هنر تلاوت قرآن مطرح نکرده باشد.

در وبلاگ تلاوات ماندگار توضیح دادم ک شیخ مصطفی تنها قاری بزرگ مصر هستند ک کمترین تأثیرات را از قراء قبل گرفتند و بیشترین تأثیرات را بر قراء بعد از خودشان گذاشتند.

البته با توجه ب اینکه حتی یک تلاوت 5 دقیقه ای از شیخ بدار، استماع نشده است، نمی توان چندان اطمینان داشت ک شیخ مصطفی از ایشان تأثیر گرفته است یا خیر.

در زندگی نامه های معتبر منسوب ب شیخ مصطفی و همچنین کتاب کمال نجمی( حیاة الشیخ مصطفی اسماعیل تحت ظل القرآن) اشاره شده است ک حاج اُم المُرسی ابراهیم اسماعیل، جد پدری شیخ، توجه فراوانی ب تربیت قرآنی شیخ داشت و با توجه ب اینکه این خاندان،خانواده ای ثروتمند و صاحب زمین های زراعی فراوان بودند،بهترین و مجرب ترین مدرسان را برای تعلیم شیخ استخدام می کرد و هدایای فراوانی ب آنها می داد.

شیخ مصطفی تحت تربیت مدرسان رسمی و غیر رسمی زیادی بود و همین موجب بروز نبوغات فراوان لحنی ایشان شده است.

در پایان اشاره نمایم ب اینکه شیخ مصطفی اسماعیل برای تلاوت در مراسم ختم سعد زغلول ب دمیاط دعوت شد( 22 سال سن داشتند) و تلاوت شان با استقبال شورانگیز مردم و علمای دمیاط مواجه شد.

پس از پایان کامل مجلس ختم، دکتر محمد عمر(روحانی برجسته ای از دمیاط) جناب شیخ را برای صرف صبحانه ب منزل دعوت کرد.

استاد با ورود ب منزل جناب دکتر، با همسر آینده شان؛ دوشیزه فاطمه  آشنا شدند و سال 1928 پیمان مقدس زناشویی با یکدیگر بستند
پاسخ:
سلام. ممنون از همراهی همیشگی شما و اطلاعات مفیدی که در اختیارمون میذارین، جزاکم الله خیرا
۱۱ دی ۹۴ ، ۱۸:۴۵ غلام حیدر
سلام 
خداوند خیربدهد شمارا وبه توفیقات شما بیافزاید انشاالله
زودتر تلاوت های که وعده شدید بگذارید.
پاسخ:
علیکم السلام، بفرمایید:
http://mustafa-ismail.blog.ir/post/467
سلام بر برادر عزیزم آقا مصطفی
معلومه خیلی برای پیدا کردن این مطالب زحمت کشیدید .
اطمینان دارم هیچ جای دیگه، حداقل توی منابع فارسی، نمیشه این قدر مطالب شسته و رفته و در عین حال مستند درباره ی شیخ منصور بدار پیدا کرد .
قطعا این تلاش ها موجب خوشنودی  آن مرحوم میشه .
امیدوارم خداوند اون اجری رو که به مصطفی اسماعیل و بقیه قراء برای تلاوتاشون میده ، به شما برای انتشار این مطالب و تلاوت ها بده .
خود من که اکثر تلاوت ها و خبر های این عرصه رو از وبلاگ شما می گیرم، احتمالا دوستان هم همین طور باشن .
از خداوند برای شما آرزوی بهترین ها رو دارم .
یا علی

پاسخ:
علیکم السلام
از نظر لطف جنابعالی ممنونم. البته زندگینامه مختصری از استاد بدار در بعضی سایت های فارسی هست، اما یه سری اشکالات داشت، و مطمئنا این مطلبی که آماده کردم هم خالی از اشکال نیست. ولی سعی کردم اکثر مطالبی که درباره ایشون نقل شده رو جمع کنم و ان شاء الله که مورد توجه و استفاده دوستان قرار بگیره.

۱۱ دی ۹۴ ، ۲۳:۱۶ سید رضا محمدی
باسلام خدمت برادر ارجمندم، ممنونم از اطلاعات بی نظیر شما -چندتا سوال 1_شما فیلمی از ملک فاروق در دست ندارین، 2چند ماه پیش سوالی ازشما پرسیدم ولی متاسفانه شما جواب بنده را ندادین، سوالم این بود درزمان خیلی دور هم نه سال 85 اینا بود که از شبکه دو موقع اذان تلاوتی پخش میشود از سوره مبارکه مریم متاسفانه اسم قاری مصری یادم نیست، تلاوتی بود استودیوی خیلی زیبا هم اجرا کرده بود اگه دارین تو وبلاگ بزارین -سوال بعدی هم از مصطفی اسماعیل هم اینه که محفلی وجود داره که استاد مصطفی با منشاوی تلاوت کرده باشن، سوال آخر تلاوتی وجود داره استاد مصطفی اسماعیل در کشور پاکستان اجرا کرده باشن 
شرمنده اذیت میشین
پاسخ:
علیکم السلام
- از ملک فاروق فعلاً فیلمی ندارم، اما احتمالاً در اینترنت هست، میتونین در گوگل سرچ کنین!
- یادم هست که جواب این سوالتون رو به ایمیلتون فرستاده بودم و نوشتم که وقتی اسم قاری رو نمیدونین و هیچ مقطعی هم ازش ندارین چطوری تلاوت رو پیدا کنم؟!
- گفته میشه محافلی با هم داشتن (مثلاً در مسجدالاقصی) اما ظاهراً هنوز منتشر نشده
- خیر، هیچ تلاوتی از پاکستان در دسترس نیست.

۱۲ دی ۹۴ ، ۰۰:۳۳ داریوش حقانی
سلام
آقا بازم کولاک کردی 
واقعا آفرین به این تلاش و پیگیری و این مطلب غنی 
۱۲ دی ۹۴ ، ۰۲:۰۲ صوت داوود
احسنت آقا مصطفی
ممنون از زحمت فراوان و پست ارزنده شما که زمان زیادی رو هم براش صرف کردید. جزاکم الله خیرا ان‌شاءالله
۱۲ دی ۹۴ ، ۱۲:۵۳ تلاوت های ماندگار
سلام خدمت آقا مصطفی اکبر القراء
یه چیزی میگم به کسی نگین !! ...
.
.
.
.
.
آقا پکوندینا با این مطلب !!

مطلب منصور بدار قاری انقلاب، انقلابی در وب نویسی قرآنی.
از طول مدت پروژه هم مشخصه...
(کُتِب فی 25 محرم الی 19 ربیع الاول1437 !!) 
"سعیکم مشکور"
پاسخ:
علیکم السلام و رحمة الله
چشم، به هیچ کس نمیگم و بین خودمون میمونه! این مطلب هم بین خودمون باشه که نوشتن اون جمله آخر رو از شما یاد گرفتم!
البته طول مدت پروژه هم خیلی بیشتر از این تاریخ بوده، و در واقع از همون روزی که در وبلاگ شما درباره شیخ بدار بحث کرده بودیم شروع شد، اما مدت نگارشش در این بازه زمانی بوده!!

۱۳ دی ۹۴ ، ۱۷:۱۵ رسول خادمی
بارک الله لکم...
میتونم منابع و یا آدرس سایت هایی که این مطالب جالب رو تهیه می کنید بدونم؟
پاسخ:
سایت ها و منتدیات قرآنی عربی مثل مزامیر آل داوود، کتاب عباقرة التلاوة فی القرن العشرین، و بعضی از صفحات فیضبوق!
۱۴ دی ۹۴ ، ۱۲:۴۹ حسن حسین
تنها درود و سپاس...
۱۶ دی ۹۴ ، ۱۹:۲۶ رضاقادری
باعرض سلام لطفا از استاد محمد سلامه هم زندگینامه در وبلاگ قرار دهید.(با استاد محمد عبدالحلیم سلامه اشتباه نشود)
پاسخ:
علیکم السلام
الشیخ محمد سلامه، ولد عام 1899 م بمسطرد بالقلیوبیه قرا بالاذاعه و سنه کبیر جدا و لمرات قلیله توفى عام 1982 م

با عرض سلام و خدا قوت خدمت برادر عزیزم آقا مصطفی

چند تا سوال ذهنم رو مشغول کرده که گفتم برای شما هم بنویسمشون . اگر دوستان هم به نتایجی رسیدند ، مطرح کنند تا این که بتوانیم کمی بیشتر با زندگانی مبهم شیخ منصور بدار آشنا بشیم .

1)با توجه به این که صداهای ضبط شده ی بسیار قدیمی از شاهان ایران مثل مظفر الدین شاه و ناصر الدین شاه موجوده ، آیا احتمال موجود بودن آثار استاد منصور بدار در گنجینه های منصوب به کشور عثمانی که الان قاعدتا باید در کشور ترکیه باشه وجود داره؟

2)تلاوت جنجالی سوره مبارکه مؤمنون که گفته میشه احتمال منصوب بودن اون به شیخ بدار حدود صفرهست رو نمیشه گفت یه قاری آماتور اجرا کرده ، از این رو باید قاری مذکور شناخته شده بوده و تلاوت های دیگری هم از او موجود باشه . بنده درباره قاری ای که اسمشون در پست اومده چیز به درد بخوری پیدا نکردم (البته باید بگم که در مورد یافتن نوادر ، استعدادی هم ندارم!) .اگه دوستان چبزی پیدا کردند لطفا به اشتراک بذارن .

3)مکرر گفته میشه که استاد مصطفی اسماعیل از شیخ منصور بدار تاثیر پذیرفته اند ، اما از نحوه ارتباط شیخ مصطفی با ایشان چیزی گفته نمیشه . اولا از دوستانی که مراجعی مثل زندگانی شیخ مصطفی یا الزمن الجمیل رو دارند ، یا بقیه دوستان از هرجایی که ممکنه ، درخواست دارم ببینن که خود استاد مصطفی درباره شیخ بدار و ارتباط با ایشان صحبتی کردند یا نه؟ ثانیا

4)وقتی گفته میشه شخصی از کسی تاثیر پذیرفته ، لازمه ی این امر اینه که مکررا به آثار اون فرد دسترسی داشته . دو جور این دسترسی برای شیخ مصطفی امکان پذیر بوده : استماع تلاوت های شیخ بدار از رادیو یا به طور حضوری . با توجه به این که گفته میشه شبخ منصور بدار اصلا در رادیو اجرای تلاوت نداشته اند ، مورد اول ناممکنه . درباره مورد دوم چند احتمال وجود داره : در برنامه آشنایی با قاریان مشهور جهان که دوستان تلاوت های ماندگار زحمت کشیدند و اون رو منتشر کردند گفته شده که شیخ مصطفی برای تحصیل به دانشگاه الازهر رفتند که البته آقا احسان این موضوع رو رد کردند . اگه این فرض درست باشه با توجه به این که شیخ منصور بدار در یک دوره به عنوان قاری انقلاب در الازهر به تلاوت پرداخته اند ، امکان ارتباط شیخ مصطفی با ایشان کاملا پذیرفتی است اما در صورت عدم صحت ، یک مورد دیگه هم محتمل هست . و آن حضور شیخ مصطفی اسماعیل در سال های 1936 تا 1945 ، در مساجدی در قلیوب که گفته میشه شیخ منصور بدار در دوران عزیمت از قاهره در اون جا تلاوت می کرده اند . در این سال ها استاد مصطفی در طنطا زندگی می کردند . وقتی روی نقشه نگاه کردم دیدم طنطا و قلیوب فاصله زیادی ندارن ، لذا این مورد در صورت رد شدن مورد اول خیلی محتمل هست .

5)استاد مصطفی اسماعیل در مصاحبه معروفشون وقتی از خاطرات اولین تلاوت هاشون در مناطق مرکزی مصر صحبت می کنند ، میگن که سید موسی و درویش حریری ایشان را تشویق کرده و این مطلب رو بیان کرده اند که تو از هیچ کس تقلید نمی کنی .( حتی همین جمله رو فکر کنم شیخ محمد رفعت زمانی که استاد مصطفی در سنین نوجوانی بودند هم به ایشان گفته بودند .) . یعنی ممکنه دو نفری که اسمشون رو در بالا آوردم شیخ منصور بدار رو نشناسند؟؟!!! یا این که باید بپذیریم امکان نداره استاد مصطفی اسماعیل آن گونه که بعضی کارشناسان ایرانی فکر می کنند از شیخ بدار تاثیر پذیرفته باشند . البته فکر نکنید تعصبی هستما !!! بنده حقیر معتقدم شیخ مصطفی از تکنیک های فراوانی از قاریان دوره خود مثل شیخ محمد الصیفی و شیخ عبدالفتاح و ... استفاده می کنند ، اما پدیرفتن حرف بعضی از این بزرگواران سخته .

خلاصه هرچه بوده و نبوده ، خداوند اراده کرده که تاثیر تلاوت های شیخ منصوربدار از طریق صدای آسمانی مرحوم مصطفی اسماعیل به ما برسه . امیدوارم ان شاء الله توفیق شنیدن صدای شیخ منصور بدار نصیب ما بشه .

خداوند هر دو بزرگوار را رحمت کند و بر سفره قرآن و اهل بیت میهمان بگرداند .

ببخشید سرتون رو درد آوردم .

یا علی

پاسخ:
علیکم السلام
1-طبیعتا احتمالش هست و در متن هم  اشاره شد که گفته میشه تلاوتهایی ازش در ترکیه وجود داره
2- اولا باید بگم احتمال این که تلاوت مومنون از شیخ بدار باشه صفر نیست، و هنوز هم میشه چند درصد براش احتمال قائل شد! این که قاری تلاوت جناب عادل العادلی باشه هم صرفاً یک احتمال هست که بعضی از سمیعه های عراقی مطرح کردن. اتفاقاً تا چند وقت قبل هرچقدر بررسی میکردم هیچ چیزی از این قاری پیدا نمیشد. اما جدیدا (بعد از پیگیری های فراوان!!) و به کمک یکی از دوستان عراقی بالاخره یه تلاوت از این قاری بدستم رسید از سوره نساء، که البته مربوط به دوره جوانیش هست و شاید نشه بر اساس این تلاوت قضاوت دقیقی داشته باشیم، هر چند که در مجموع به نظرم بی شباهت به تلاوت مومنون نیست
http://s6.picofile.com/file/8236036368/adeli_nisa.mp3.html
3و-4 کتابهایی که اشاره کردین رو نخوندم و ندارم، اما خوشبختانه آقا احسان لطف کردن و به تفصیل درباره اش توضیح دادن. این رو هم اضافه کنم که شیخ مصطفی در یکی از مصاحبه هاش درباره منصور بدار صحبت میکنن و این طور که فهمیدم ظاهراً در بعضی از محافل شیخ بدار حاضر بودن. اما چون نتونستم خیلی دقیق صحبتهاش رو متوجه بشم و ترجمه کنم چیزی درموردش ننوشتم (کیفیت ضبط این مصاحبه پایین هست و صدا خیلی واضح نیست-استاد هم به لهجه مصری صحبت میکنن که ترجمه اش خیلی سخت و وقت گیر هست، و برای همین بیخیال ترجمه اش شده بودم!) اما حالا که جنابعالی اینقدر علاقه مند به موضوع هستین، ان شاء الله سعی می کنم ترجمه اش رو آماده کنم
5- در مورد تاثیر شیخ بدار بر تلاوت شیخ مصطفی، یه مطلبی رو قبلاً شنیده بودم که نشون میده این تاثیرات خیلی هم زیاد نبوده و نسبتا جزئی بوده، اون هم این که استاد از یک نغمه خاصی معمولاً در تلاوتش استفاده می کرد، و می گفت که این نغمه رو به یادگار از شیخ بدار در تلاوتهام میارم.

سلام. در جواب برادر عزیزم آقا امیر گل.

در کتاب حیاة الشیخ مصطفی اسماعیل تحت ظل القرآن، هیچ اشاره ای ب ارتباط داشتن یا نداشتن شیخ مصطفی اسماعیل و شیخ بدار نشده است.البته لازم ب ذکر هست ک این کتاب بخشی از زندگانی استاد را بیان کرده است.

طبق  کتاب، در دوران انقلاب مصر(1919) و حضور شیخ بدار در جریان انقلاب،استاد مصطفی اسماعیل در آن دوره در زادگاه خود یعنی میت غزال سکونت داشت، البته ایشان در آن وقت در آموزشگاه الاحمدی طنطا مشغول یادگیری دوره های کامل و پیشرفته تجوید و قرائات بودند.

خانواده شیخ مصطفی اسماعیل از مالکان بزرگ بودند ولی بر اثر بی کفایتی شاهان مصری،بخش بزرگی از زمین هایشان را از دست دادند و وقتی شیخ مصطفی متولد شد فقط 200 جریب زمین برای حاج مرسی باقی مانده بود، لذا شیخ مصطفی در خانواده ای متمول رشد کرد و هرگز دست ب گدایی دراز نکرد و ب همین سبب توجهی ب ظواهر مادی دنیا نداشت.

در این دوره، شیخ مصطفی اسماعیل علاوه بر حضور در محافل قرآنی روستاهای اطراف میت غزال و محافل مسجد الاحمدی و محافل شهر طنطا( مسجد سید البدوی) در کار کشاورزی و جمع آوری محصول پنبه نیز شرکت داشت( یکی از عوامل مهم برای پیروزی انقلاب مصر، پنبه بوده است) و لذا احتمال حضور یافتن شیخ مصطفی در جلسات شیخ بدار، منتفی می گردد.

درباره مرحوم سید موسی و فعالیت های ایشان اطلاعی ندارم، اما مرحوم درویش الحریری در زمان کودکی و نوجوانی تا اواسط بزرگسالی از محضر عالی ترین مدرسان قرآن و موسیقی نظیر شیخ علی محمود و شیخ ابراهیم سُکّر بهره های فراوان برد و جالب اینکه بعدها شیخ علی محمود و شیخ ابراهیم در کلاس درس شیخ درویش نشستند.

البته شیخ درویش، ب نزد هر استادی ک حرف جدیدی در موسیقی داشته باشد، می رفت و ب تلمذ می پرداخت.

در کنفرانس موسیقی در سال 1932 در قاهره، تمام آهنگسازان و موسیقی دانان طراز اول جهان عرب برای تکمیل کردن آموخته هایشان و آشنایی با نظریات ایشان، ب حضورشان شرفیاب شدند.

ایشان شاید تلاوت های شیخ بدار را مثلا نشنیده باشد( مثلا) اما تلاوت های قراء بزرگ مثل علی محمود، ابراهیم سکر؛ محمد رفعت ، شعشاعی و .... را ب کرات شنیده است، لذا وقتی ایشان درباره شیخ مصطفی چنین نظری دارند دیگر جای بحث نیست.

و در پایان عرض کنم ک شیخ مصطفی در دوران کودکی آنقدر ب صدای فروشندگان دوره گرد علاقه داشت ک دنبالشان می رفت تا حدی ک راه بازگشت ب خانه را گم می کرد و اولین استادان او ، همین فروشندگان و آوازخوانان گمنام بودند.

شیخ مصطفی،هوش موسیقییایی بسیار خاصِّی داشت و ب سرعت الحان و نغمات را ثبت می کرد، ایشان در دوران کودکی تا اوایل جوانی تحت تربیت مدرسان زیادی بود و لذا تعدد مدرسان و تعدد الحان باعث نبوغات ایشان شده است.

مثلا در مقام بیات، هر کدام از اساتید ایشان، ابداعات خودشان را در مقام بیات، خواه ناخواه ب شیخ مصطفی انتقال می دادند و ب همین سبب تعدد فرم های مختلف بیات در ذهن شیخ مصطفی باعث گردید تا شیخ مصطفی بهترین و بی نقص ترین قاری مصر در گستردگی الحان شود( با حفظ صادقانه تجوید)

نقل شده است ک شیخ درویش از ایشان پرسید؛نزد کدام استاد این همه الحان و تنوعات نغماتی را آموخته ای؟؟؟؟؟

ایشان فرمود: از دوران کودکی تا ب الان هر چ از دیگران شنیده ام را در ذهن ثبت و بر اساس شنیده هایم و مرتب سازی آنان، تلاوت می کنم.
با عرض سلام خدمت برادر عزیزم آقا احسان 
به خاطر مطالب زیبا و مفیدی که زحمت کشیدید و نوشتید سپاس گزارم . 
اکثر مطالبی که شما نوشتید رو برای اولین باره که می بینم . 
خیلی لذت بردم . اجرکم علی الله 

حق باشماست بنده اشتباه کرده بودم . چون در زمان انقلاب مصر  ، شیخ مصطفی اسماعیل هنوز نوجوان بودند و امکان نداره که به قاهره رفته باشند . فقط می خواستم بدونم که بالاخره ایشان برای تحصیل به الازهر رفته اند یا نه؟
لحن خود استاد در مصاحبه معروف به گونه ای هست که به نظر میاد تا قبل از ۱۹۴۵ ایشان حداقل در قاهره برای تحصیل یا غیره زندگی نکرده باشند .البته بنده این جوری برداشت می کنم . بازهم اگه اطلاعات دقیق تری در این باره به دست آوردید ، به اشتراک بذارید .  
در پناه قرآن موفق و پیروز باشید . 
یا علی


پاسخ:
این طور که به نظر میاد استاد قبل از 1945 و برای تحصیل به قاهره نرفته بودن، اما این موضوع دلیل نمیشه که بگیم نمیتونسته تلاوت شیخ بدار رو حضوری شنیده باشه! چون شیخ بدار قبل از سال 1936 که تلاوت رو کنار بذاره، در محافل مختلفی در سراسر مصر قرائت میکرد و فقط در قاهره نبود.

سلام.استاد در مصاحبه با تلویزیون فرمودند: مراد پاشا مرا برای تلاوت در مراسم ختم ملک فواد دعوت کرد و از من قول کتبی گرفت تا در آن مراسم حاضر شوم.

این مراسم در روز 28 آوریل 1936 بوده است و استاد در آن زمان،31 ساله بودند.

طبق اطلاعات موثق آقا مصطفی از جناب منصور بدار، ایشان هم در مراسم ختم ملک فواد حضور داشته و تلاوت کرده اند.

پس با بررسی این ماجرا و سایر ماجراهای مربوط ب اکبرالقراء و جناب بدار، این نتیجه حاصل می گردد ک ابن دو استاد مبرز فن تلاوت، فقط یکبار با هم محفل داشته اند.( اگر بازهم بوده است را خدا داناتر است)

مرحوم اکبرالقراء آنزمان یک قاری مشهور در تمام مناطق دریایی و شمالی مصر بودند و حتی در قاهره، مشایخ و بزرگان تلاوت، کاملا با ایشان آشنا بودند.( طبق گفته های خودشان در مصاحبه)

در پایان یک نکته جالب، کمال نجمی می نویسد: استاد مصطفی اسماعیل از اوایل نوجوانی، ماجراها و شرح حال خود را در دفترچه ای یادداشت می کرده است و بعضی از مواردی ک من در کتاب نقل کرده ام را از دفترچه خاطرات ایشان اقتباس کرده ام.

اما افسوس و صد افسوس ک جناب شیخ خاطره نویسی و شرح ماجراهای دوران جوانی تا آخرین روزهای حیات را کلا بی خیال شدند.

اگر ایشان در دوران جوانی تا وفات نیز ب ثبت رخدادهای زندگی شان می پرداختند، امروز،ما با هزاران سوال بی جواب روبرو نبودیم.


یکی از خاطرات استاد در دفترچه را نقل می نمایم:

از طرف شورای بهداشت کل استان غربی( ب روستای میت غزال و چند روستای دیگر در آنزمان؛ استان غربی یا مدیریت غربی می گفتند) دستوری صادر شد مبنی بر اینکه ب دلیل شیوع بیماری کشنده بلهارزی، حمام کردن و شنا در کانالهای آب و رودخانه ها برای همه بویژه شاگردان مکتبخانه ها ممنوع است.

شیخ محمد ابوحشیش ک آنزمان استاد تجوید من بود، هر پنجشنبه با ماده مخصوصی بر پاهای ما علامت می گذاشت و صبح شنبه وارسی می کرد. وای ب حال شاگردی ک علامتش پاک یا کمرنگ شده بود.

شیخ ابوحشیش، شخص متمرّد را شدیدا شلّاق می زد.

من، همکلاسی ها را برداشتم و  بعد از کلاس ب کانال آب رفتیم( شیخ ابوحشیش، دخترش را مبصر کلاس ما گذاشته بود و ما اصلا ب حرف او توجه نکردیم).

شیخ با دخترش ب سمت کانال آمد و بدون اینکه ما متوجه شویم لباسهایمان را برداشت.

گریه کنان از کانال خارج شدیم؛ مردم روستا خنده شان گرفته بود و ما از خجالت این منظره شرم آور نمی دانستیم چکار کنیم.

عاقبت از دیوار باغ پدربزرگ یکی از رفقا بالارفتیم و خودمان را پنهان ساختیم.

پدر بزرگ آن بنده خدا ب نزد شیخ ابوحشیش رفت و با کلّی رایزنی، لباسهایمان را گرفت.
پاسخ:
سلام، در مورد مطلب اولی که نوشتین لازم هست این نکته رو توضیح بدم که منصور بدار در مجلس ختم ملک فواد در سال 1936 تلاوت کرد، اما شیخ مصطفی هفت سال بعد و در سالگرد ملک فواد (یعنی تاریخ 1943/4/28) تلاوت داشته که در مصاحبه تلویزیونی هم به این موضوع اشاره کردن.
ادامه ماجرای کانال آب:

برای نجات از شلّاق، با همکلاسیها مشورت کردم و قرار شد صبح شنبه، همگی با دبه شیر مرغوب  و کیسه آرد ممتاز گندم بیاییم و ب جناب شیخ هدیه دهیم.

با همسرشان خانم فوز، وارد مذاکره شدیم تا مارا از شر جناب شیخ ابوحشیش نجات دهند.

صبح شنبه؛ همگی با هدایایمان ب مکتب رفتیم و خانم فوز هم کلّی کلوچه خوشمزه درست کرد و جناب شیخ علی الظاهر ما را بخشید.

شنبه و یکشنبه ب خیر گذشت. روز دوشنبه، خوشحال و خندان وارد کلاس شدیم، ناگهان چشممان ب چوب ضخیم خرما افتاد و احساس کردیم خبرهای ناخوشایندی هست.از همه بدتر، جناب شیخ، همسرشان را ب خانه اقوام فرستاده بود.

مصطفی، بیا و فلان حزب را بخوان.
با ترس و لرز جلو رفتم و شروع ب خواندن کردم، هنوز 2 یا 3 آیه نخوانده بودم ک شیخ حشیش با آن شلّاق شروع ب زدن من کرد.

همکلاسیها قصد فرار داشتند اما شیخ درب را س قفله کرد و همه ما را شدیدا شلّاق زد، همان وقت خانم فوز رسید و مارا نجات داد.
پاسخ:
احسنت، قصه زیبایی بود! اتفاقاً متن عربیش رو قبلاً جایی دیده بودم ولی بعضی از قسمتهاش رو خوب متوجه نشده بودم که با توضیحات شما روشن شد. ممنون

با درود فراوان. آقا امیر، برادر عزیزم، طبق کتاب جناب کمال نجمی( حیاة الشیخ مصطفی اسماعیل تحت ظل القرآن):

استاد، 14 ساله بودند ک بنا ب توصیه یکی از علمای معروف  الازهر ک تلاوت استاد را در مسجد عطیف شنیده بود،برای فراگیری دوره های عالی تر تجوید و اختلاف قرائات ب مسجد الاحمدی طنطا رفتند و در آن آموزشگاه ثبت نام کردند.

با توجه ب اینکه سفر از میت غزال ب طنطا برای استاد ک نوجوانی نورس بودند بسیار دشوار بود، حاج اسماعیل برایشان در نزدیکی آموزشگاه خانه ای را اجاره کردند.

البته شیخ مصطفی علاوه بر تلمذ در آموزشگاه الاحمدی طنطا، از محضر شیخ ادریس فاخر ( استاد بزرگ تجوید و قرائت در میت غزال) از دوران کودکی تا اوایل جوانی بهره های فراوان برد.

شیخ مصطفی در دفترچه خاطرات: از طرف خانه کدخدا شخصی آمد و گفت ک شخصی پشت خط تلفن با تو کار دارد( تابستان 1920 و شیخ 15 ساله بود)

آن شخص برای سه روز و سه شب برای تلاوت در مراسم ختم در روستای کفر سالم النحال از من دعوت کرد و من هم قبول کردم.

البته در ابتدا خانواده نگران من بودند اما خیلی زود خوشحال شدند و مادرم برای من آرزوی موفقیّت کرد.

شیخ مصطفی پس از سه روز و سه شب حضور در آن روستا و تلاوت در آن مراسمات،مسرور و شادمان از اینکه توانسته بود از آن مراسمات سربلند بیرون آید ب نزد خانواده برگشت.

( در واقع اولین تلاوت مجلسی رسمی اکبرالقراء این محفل بوده است در حالی ک ایشان آن زمان مشغول درس خواندن در آموزشگاه الاحمدی و شیخ ادریس بودند. الله اعلم)

اکبرالقراء شیخ مصطفی اسماعیل بنا ب توصیه یکی از شیوخ آموزشگاه الاحمدی، از گرفتن مدرک تحصیلی و ورود ب الازهر خودداری کرد و با جدِیّت و پشتکار فراوان در محافل قرآنی شرکت کرد.

شیخ در آنزمان تقریبا 20 سال یا 25 سال داشت و آوازه نامش در سرتاسر شهرهای منطقه دریایی مصر( دمیاط، دمنهور، بندر پورت سعید و شهرهای کانال سوئز) پیچیده بود .

قاریان حسود از اینکه ایشان بدون اینکه ب الازهر رفته باشند و ب اصطلاح مجوز گرفته باشند،در مراسمات حاضر می شدند و ب تلاوت می پرداختند،شدیدا عصبانی شده و سعی داشتند افکار عمومی مردم را نسبت ب ایشان مغشوش کنند.


 
با عرض سلام خدمت آقا احسان عزیز
نمیدونم چه جوری از شما تشکر کنم .
مطالبی که نوشتید فوق العاده بودن .
خاطره کانال آب هم خیلی قشنگ بود ...
بابت پاسختون درباره الازهر هم سپاس گزارم.
انشاء الله شما و آقا مصطفی و همه ی دوستانی که در انتشار فرهنگ قرآنی تلاش می کنند ، در این راه پر خیر و برکت موفق بوده و در آینده  نزدیک از قراء موثری باشید که صدای شما همچون صدای مرحوم مصطفی اسماعیل ، سال های سال بتواند دل ها را به خداوند نزدیک تر گرداند .
یا علی
با عرض سلام خدمت آقا مصطفی عزیز
بابت پاسخ هایی که برایم نوشتید از شما تشکر می کنم .
این رو بگم که متن این پست رو همون روز های اول که منتشر کرده بودید ، خونده بودم لذا فراموش کرده بودم که درباره احتمال وجود تلاوت های شیخ منصور بدار در ترکیه صحبت کرده اید . خلاصه ببخشید .
به خاطر تلاوت جدیدی که از جناب عادلی منتشر کردید هم سپاس گزارم .
به نظر بنده هم به احتمال بسیار زیاد ، این تلاوت و تلاوت سوره مبارکه مؤمنون برای همین شخصه .برای این که بیشتر اطمینان پیدا کنید ، صدای تلاوت جدید رو با یکی از نرم افزار های پخش کننده یکم کلفت تر کنید . این جوری صدا ها خیلی شبیه میشن .
دو مورد هم از غفله های ویژه و یکسانی رو که در هر دو تلاوت وجود داره  پیدا کردم که از شما تقاضا دارم نظرتون رو در این باره بگید .
موارد زیر ، زمان شروع نفس شامل قسمت مطلوبه :
4:33 و 7:07 از تلاوتی که جدیدا منتشر کردید رو به ترتیب با 12:15 و 16:22 از تلاوت قدیمی (البته نسخه ای که سایت تنغیم منتشر کرده) مقایسه کنید .
همچنین به نحوه تلفظ "ع" در 12:50 از تلاوت جدیدالنشر و 9:10 از تلاوت قدیمی توجه کنید .
در آخر هم می خواستم تقاضا کنم که اگه باز هم تلاوت های این فرد رو پیدا کردید ، روی وبلاگ بذارید . من که خیلی خوشم اومده .
در پناه قرآن موفق و سر بلند باشید .
پاسخ:
سلام. اول تشکر میکنم از این تحلیل های دقیق و موشکافانه!
بله، فرمایشتون کاملاً درسته و بنظر من هم احتمال این که هر دو تلاوت از یه نفر باشه خیلی زیاد هست! با نرم افزار صدا رو کلفت کردم و خیلی شبیه به هم شدن! قفله ها هم که کپی هم بودن، مخصوصا مورد اول.
چشم، ان شاء الله اگه تلاوت جدیدی ازش پیدا کردم حتما براتون میذارم.
سلام
خیلی جالب بود.
ممنون
پاسخ:
علیکم السلام، ممنون از نظرتون
سلام 
اگه امکانش هست برام فایل صوتی برنامه عربی در مورد زندگی منصور بدار رو پیدا کنید 
لازم به ذکر است که لینک دانلود این فایل صوتی تو چند سایت  مثل  تنغیم  و..هست اما ارور می ده 
ممنون
پاسخ:
علیکم السلام. متاسفانه این فایل رو ندارم و پیدا نکردم.

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی