اکبرالقرا

استاد مصطفی اسماعیل

اکبرالقرا

استاد مصطفی اسماعیل

اکبرالقرا
بسم الله الرحمن الرحیم
با سلام خدمت دوستداران تلاوت قرآن کریم
این وبلاگ جهت آشنایی بیشتر با نابغه تلاوت قرآن؛ اکبرالقرا استاد مصطفی اسماعیل طراحی شده است؛ و در کنار آن، سایر مطالب قرآنی هم در وبلاگ قرار خواهد گرفت. منتظر دریافت نظرات و پیشنهادات شما در این زمینه هستیم. همچنین اگر تلاوت خاصی از استاد مصطفی اسماعیل یا سایر قراء می خواهید، می توانید در قسمت نظرات یا از طریق ایمیل و یا تلگرام با ما در میان بگذارید که ان شاء الله در اسرع وقت پاسخ داده خواهد شد.
https://telegram.me/akbarolqurra
mustafaismaili118@yahoo.com
mustafa-ismail.blogfa.com
mustafa-ismail.blog.ir
آخرین نظرات
  • ۲۶ تیر ۰۰، ۱۶:۱۱ - آلپ صنعت
    عالی
پیوندها
بایگانی
طبقه بندی موضوعی
پنجشنبه, ۳ دی ۱۳۹۴، ۱۱:۵۲ ب.ظ

سمیعه شیخ مصطفی اسماعیل-4

بسم الله الرحمن الرحیم

هرچند که بنای ما در پست های سمیعه، بررسی عملکرد(!) مستمعین استاد مصطفی اسماعیل هست، اما استثنائا در این پست سمیعه استاد مرحوم محمد صدیق منشاوی رو هم بررسی می کنیم!



استاد منشاوی در کشور الجزایر-سال 1962 میلادی


مدتی قبل یکی از مخاطبان محترم وبلاگ به مقطعی از تلاوت استاد منشاوی از سوره علق اشاره کرده و خواسته بودند تا صحبت های سمیعه در این مقطع رو بنویسم و ترجمه کنم، البته تقریبا مشخص بود که از استاد درخواست تلاوت سوره قارعه رو دارند، اما جهت اطمینان از یکی از دوستان مصری درباره اش سوال کردم و ایشون هم لطف کردن متن صحبتها رو بطور دقیق نوشتن که در ادامه توضیح میدم.

مقطع موردنظر، فرازی از ابرشاهکار تاریخی و جاودانه استاد از سوره حشر و قصارالسور هست که در مسجد حضرت زینب سلام الله علیها تلاوت شده (فایل کامل این تلاوت قبلاً در وبلاگ قرار داده شد: post120). و از جمله طولانی ترین تلاوتهای استاد به شمار میاد که حدود یک ساعت و نیم به طول انجامیده. قطعه مدنظر در دقیقه 68 هست، زمانی که استاد در حال قرائت اواخر سوره علق هستند و آیات "کَلَّا إِنَّ الْإِنسَانَ لَیَطْغَى أَن رَّآهُ اسْتَغْنَى" رو میخونند، که در این زمان یکی از حاضرین در مجلس به استاد میگه:


یا شیخ محمد، سوقت علیک بالنبی لتقول القارعة..أنا جای من آخر الدنیا من الصعید

http://s6.picofile.com/file/8229708850/menshavi_alaq_.mp3.html

تو رو به پیغمبر قسم میدم که سوره قارعه رو بخونی، من بخاطر تلاوتت از اون سر دنیا(!) اومدم، از صعید

(صعید نام منطقه ای از مصر هست که استاد منشاوی هم اهل این منطقه بوده)





همچینن دوست عزیزم آقا احسان خواسته بودند تا درباره یکی از مقاطع تلاوت زیبای قمر الرحمن اسکندریه 1959 توضیح بدم. سال قبل و همزمان با سالگرد استاد مصطفی اسماعیل، نسخه اصلی و کامل این شاهکار تاریخی استاد منتشر شده بود که در وبلاگ گذاشتم (post134) و در همون پست چند نمونه از جمله های سمیعه حاضر در این تلاوت رو هم نوشته و ترجمه کرده بودم، که یکی از اون ها جمله جالب "یخرب بیتى و بیت امى و بیت ابویا" بود!! اما در ادامه همین مقطع، مسئله جالب تری مطرح میشه که توضیحاتش رو برای این پست در نظر گرفتم (با تشکر از دوست و برادر بزرگوارم آقای محمد حلمی که متن جملات عربی رو برام نوشتند)

در این لحظات شیخ مصطفی مشغول تلاوت سوره بلد هستند و بعد از این که چند بار آیه "فلا اقتحم العقبة" رو قرائت می کنند، یکی  از سمیعه ها این جملات رو خطاب به استاد میگه:

هو رفعها سبعه وبسطها سبعه فعایزین سبعه منهم ونتنازلوا عن سبعه تاخد النص وتدینا النص اه؟ العقبه دیه سبعه بزیاده هما اربعة عشر عایزین سبعه بس احنا سمعنا تلاته دلوقتى

http://s4.picofile.com/file/8165530268/mustafa_aqabah.mp3.html

ترجمه دقیق این صحبتها مشکل هست، اما بطور خلاصه مضمون جملاتی که این شخص میگه این هست که: بخاطر هفت آسمان و هفت زمینی که خدا آفریده، ازت میخواهیم هفت بار العقبة رو بخونی، و بعد اضافه میکنه: هفت و هفت میشه چهارده تا، اما تو فقط همون هفت بار برامون بخون و هفت تای دیگه رو بهت تخفیف میدیم! ما هفتا می خوایم اما تا الان فقط سه تاشو شنیدیم!!


نظرات (۴)

سلام. پیشاپیش سالگرد وفات نابغه بی رقیب قرائت کلام الله مجید،قارئ المصر الاول ،مرحوم شیخ مصطفی اسماعیل، خدمت مدیر محترم،برادر ارجمند و عزیزم آقا مصطفی و همه عزیزان، تسلیت عرض می نمایم.

 از اینکه نسبت ب من محبت دارید بسیار سپاس گذار هستم و برای شما و همه قرآنیان و قرآن دوستان، بهترین های دنیا و آخرت را از خداوند منّان مسئلت می نمایم.

من ب شخصه تا ب الان در هیچیک از تلاوات مجلسی شیخ مصطفی،چنین ابراز احساسات مستمعین را سراغ ندارم.الشیخ مصطفی اسماعیل اذهب عقول الحاضرین

۰۴ دی ۹۴ ، ۱۰:۲۹ سیدرضامحمدی
باسلام خدمت داداش گلم آقا مصطفی، بابت سمیعه ها ممنون از  استاد عبدالباسط سمیعه هم وجود داره تو وبلاگ بزاری ممنون؟ انشاالله فردا سالگرد شیخ مصطفی هست امیدوارم خبر هایی خوبی در راه باشه -انشاالله تلوزیون مصر از حالت عقدی بودنش در بیاد بیرون و یه تلاوت تصویری پخش کنه 
انشاالله، اجرکم عندالله 
پاسخ:
سلام، در مورد تلاوتهای عبدالباسط اطلاعی ندارم، لطفا از متخصصینش بپرسین!
تلویزیون مصر قرار هست همون مصاحبه قدیمی شیخ مصطفی با طارق الحبیب (که قبلاً با ترجمه در وبلاگ گذاشته بودم) رو دوباره پخش کنه
سلام.
آقا یه دنیا سپاس.
اجرت با خدا.خیلی خوشحالم کردی.خیلی مشتاق بودم بدونم دقیقا چی میگه.اصلا یه حسی تو صدای این سمیعه استاد منشاوی هست که یکی دو بار موقع گوش دادن این تلاوت استاد وقتی به این قسمت میرسید نزدیک بود اشکم در بیاد!!!
پاسخ:
سلام. بله، برا خودم هم خیلی جالب بود!
۰۹ دی ۹۴ ، ۰۸:۳۵ امین هادوی
سلام
در تلاوت روم اسیوط در آیه «منیبین الیه ...» چند نفر چیز هایی میگن و استاد منشاوی هم به خنده می افتند
اگه ممکنه با کیفیت بالا و همراه معنی بذارید
پاسخ:
سلام، توضیح دادم که فقط این یکبار استثنائا درباره منشاوی نوشتم و دیگه اولویت با تلاوتای مصطفی هست!! ضمنا ترجمه کردن اینها خیلی وقت گیر هست و فعلاً فرصتش رو ندارم. حالا ببینیم بعداً خدا چی میخواد!

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی