اکبرالقرا

استاد مصطفی اسماعیل

اکبرالقرا

استاد مصطفی اسماعیل

اکبرالقرا
بسم الله الرحمن الرحیم
با سلام خدمت دوستداران تلاوت قرآن کریم
این وبلاگ جهت آشنایی بیشتر با نابغه تلاوت قرآن؛ اکبرالقرا استاد مصطفی اسماعیل طراحی شده است؛ و در کنار آن، سایر مطالب قرآنی هم در وبلاگ قرار خواهد گرفت. منتظر دریافت نظرات و پیشنهادات شما در این زمینه هستیم. همچنین اگر تلاوت خاصی از استاد مصطفی اسماعیل یا سایر قراء می خواهید، می توانید در قسمت نظرات یا از طریق ایمیل و یا تلگرام با ما در میان بگذارید که ان شاء الله در اسرع وقت پاسخ داده خواهد شد.
https://telegram.me/akbarolqurra
mustafaismaili118@yahoo.com
mustafa-ismail.blogfa.com
mustafa-ismail.blog.ir
آخرین نظرات
  • ۲۶ تیر ۰۰، ۱۶:۱۱ - آلپ صنعت
    عالی
پیوندها
بایگانی
طبقه بندی موضوعی

بسم الله الرحمن الرحیم

تصاویر جالب و قدیمی و کمیاب از کارت ویزیت و شناسنامه قاریان معروف مصری + عکس نادر و منحصر بفرد از اولین قرارداد رادیوقرآن مصر با استاد محمدرفعت


استاد محمد صدیق منشاوی:





استاد شحات محمد انور:




کارت ویزیت رسمی استاد عبدالباسط رو آقا ماجد در وبلاگ صوت السماء گذاشتند (به این صفحه مراجعه بفرمایید) اما تصویر دیگری ببینید از کارت مشترک استاد عبدالباسط و استاد محمود ابوالسعود (از قاریان قدیمی و نابینای مصری که مقلد عبدالباسط هم بوده) :




استاد سید متولی عبدالعال:




استاد عنترسعید مسلم:




استاد محمود خلیل الحصری:
 (که امروز سی وپنجمین سالگرد درگذشت ایشون بود)




این هم تصویری نادر از یک برگه تلگراف که برای استاد حمدی زامل ارسال شده، و از ایشون دعوت می کنند تا در مراسمی که با حضور رئیس حمهور انور سادات برگزار میشه تلاوت کنند (ضمن این که از استاد درخواست شده نیم ساعت قبل از شروع مراسم، در مجلس حضور داشته باشند!) جالب این که تاریخ این مراسم 1981/9/26 بوده، یعنی 10 روز قبل از ترور جناب انورسادات!




در پایان، یک تصویر بسیار قدیمی و منحصر بفرد ببینید، که گفته شده مربوط به اولین قرار داد رادیو قرآن مصر با شیخ محمدرفعت هست که یک ماه بعد از افتتاح رادیو یعنی ژوئن1934 منعقد شده. (متاسفانه تصویر کیفیت مناسبی نداره)



* عکس زیبا و قدیمی دیگری که آقا ماجد در اختیارم گذاشتند، یک گواهی تایید حفظ قرآن مربوط به سال 1944 میلادی که توسط شیخ علی الضباع (شیخ المقارئ المصریة) امضا شده:


نظرات (۳)

احسنت الله یفتح علیک یا عم
پاسخ:
شکراً أخی الکریم لمرورکم العطر
سلام مجدد ب برادر و دوست بسیار عزیزم آقا مصطفی.رادیو قرآن مصر در سال 1934 افتتاح شد و اولین کسانی ک در رادیو ب ضبط تلاوت پرداختند،اساتید مرحوم،رفعت و شعشاعی بودند ک البته ب تصور حرام بودن تلاوت در رادیو و ضبط تلاوت بروی گرامافون،در ابتدا راضی ب حضور در استدیو نبودند اما فتواهای علمای الأزهر آنان را مجاب کرد تا با رادیو همراهی کنند.

پس از اینکه این دو استاد با رادیو قرارداد بسته و ب فعالیّت و ضبط تلاوت مشغول شدند،سایر قراء جوان و کهنسال دیگر هم ب شوق دستیابی ب میکروفن رادیو ب تلاش پرداختند و سعی داشتند تا از امتحانات ورودی رادیو ب سلامت عبور کرده و مجوز تلاوت در رادیو را بگیرند.

در تاریخ رادیو قرآن مصر اگر تفحص کنیم با قراء زیادی مواجه می شویم ک رویای شیرین خوابشان،تلاوت در رادیو بود.

در دوران جوانی و میانسالی شیخ رفعت، قاریان حسود و نالایق از توجه مردم ب شیخ ناخشنود بوده و سعی در آزار ایشان داشتند اما در اواخر عمر شیخ ک ایشان دیگر توان اجرا نداشت و خانه نشین شده بود،موضع خودشان را عوض کرده،قصد آشتی و طرح رفاقت داشتند اما ظهور اکبرالقرا شیخ مصطفی اسماعیل ،آتش حسادت را در وجودشان شعله ور ساخت.

با کمال تأسف باید عرض کنم ک اکبرالقراء،دیر ب رادیو راه پیدا کردند(البته ایشان بر خلاف  سایر قراء ک تلاوت در رادیو،رویای خوابشان بود،اصلا سعی در تصاحب میکروفن نداشتند) و اولین تلاوت ایشان در رادیو در سن  38 سالگی(1943) بود ک سوپر تلاوت مفقود الأثر سوره تحریم را خواندند و با سرعتی فراتر از تصور،آوازه اسمشان بر سر زبانها افتاد و سیل دعوت نامه ها از سراسر مصر ب طرف ایشان روانه شد.(البته مناطق بحری مصر و شهرهایی مث اسکندریه و دمنهور،کاملا استاد را می شناختند)

توجه داشته باشید ک این تلاوت فقط نیم ساعت بود(بنا ب قانون رادیو) و با اینکه استاد، عادت ب تلاوات بسیار طولانی داشتند اما با اجرای این ابر شاهکار بی تکرار تاریخی نشان دادند ک برترین قاری مصر هستند و کسی بعد از ایشان جایگاهشان را نمی تواند تصاحب کند.

قاریان حسود ک توانایی رقابت با ایشان را نداشتند،شروع ب دخالت در زندگی شخصی استاد کرده و ایشان را آزار فراوان دادند( مثلا می گفتند چرا تلاوت شیخ از رادیو پخش می گردد اما هنوز امتحان نداده است؟)

البته ن تنها در بین قراء بلکه در بین روساء و کارمندان رادیو و اوقاف،اشخاص زیادی با ایشان دشمن بوده و سعی در کمرنگ کردن و حتی حذف ایشان از حضور در محافل داشتند.

امیدوارم از ابتدای دسامبر تا 26 دسامبر،سالروز وفات، سوپر تلاوت های طولانی ایشان ب لطف خدا کشف و منتشر گردند.ان شاء الله

دوست دارم تا برادر عزیزم، من و سایر رفقا را از نظرات ارزشمندشان بهره مند نمایند.
پاسخ:
سلام، مثل همیشه از نظرات جالب و خواندنی جنابعالی استفاده کردیم، و با این توضیحات جامع و کاملی که می نویسید چیز نگفته ای باقی نمیمونه که بخوام اشاره کنم!
با سلام و احترام؛
در خصوص پخش مصاحبه استاد به عرض شما رسانده میشود مطلب باید بصورت دقیق و کامل ترجمه بشود در غیر اینصورت در حق ادا کننده مطلب و مصاحبه شونده ظلم و اجحاف شده.
در قسمت اول مصاحبه که گزارشگر از ایشان میپرسد «آیا شما برای قرائت در رادیو تلاش کردید؟» ایشان در جواب گفتند: « بله تلاش کردم، چگونه فکر میکنید ؟؟!!یعنی من قرائت توی رادیو رو دوست ندارم؟!» منظور استاد این بود که من تلاش کردم که برای رادیو قرائت کنم و در ادامه با کنایه از گزارشگر میپرسد که منظورش را بیان کرده باشد که به او فرصت ندادند. در حالی که ترجمه ای که برای جمله (جواب قسمت اول) استاد منتشر کردید دقیقا عکس جواب ایشان بوده است. خواهشمندم اصلاح بفرمایید.
پاسخ:
علیکم السلام. ممنون از تذکرتون. البته توضیحات شما درباره مصاحبه سعیدمسلم هست که ارتباطی با این پست نداره! اما اصلاحات لازم در پست مربوطه اعمال شد!
http://mustafa-ismail.blog.ir/post/378


ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی