اکبرالقرا

استاد مصطفی اسماعیل

اکبرالقرا

استاد مصطفی اسماعیل

اکبرالقرا
بسم الله الرحمن الرحیم
با سلام خدمت دوستداران تلاوت قرآن کریم
این وبلاگ جهت آشنایی بیشتر با نابغه تلاوت قرآن؛ اکبرالقرا استاد مصطفی اسماعیل طراحی شده است؛ و در کنار آن، سایر مطالب قرآنی هم در وبلاگ قرار خواهد گرفت. منتظر دریافت نظرات و پیشنهادات شما در این زمینه هستیم. همچنین اگر تلاوت خاصی از استاد مصطفی اسماعیل یا سایر قراء می خواهید، می توانید در قسمت نظرات یا از طریق ایمیل و یا تلگرام با ما در میان بگذارید که ان شاء الله در اسرع وقت پاسخ داده خواهد شد.
https://telegram.me/akbarolqurra
mustafaismaili118@yahoo.com
mustafa-ismail.blogfa.com
mustafa-ismail.blog.ir
آخرین نظرات
  • ۲۶ تیر ۰۰، ۱۶:۱۱ - آلپ صنعت
    عالی
پیوندها
بایگانی
طبقه بندی موضوعی

رضا: سلام، لطفا بفرمایید قدیمی ترین و جدید ترین تلاوت موجود از استاد صیاد کدام اند؟ در صورت امکان به اشتراک بگذارید.

 

 

علیکم السلام، ابتدا به خلاصه ای از زندگینامه استاد صیاد اشاره کنم:

استاد شعبان عبدالعزیز صیاد در تاریخ 20 سپتامبر 1940 در منطقه اشمون واقع در استان المنوفیه مصر متولد شد. قبل از ده سالگی موفق شد حافظ کل قرآن کریم شود. در سال 1966 و در سن 26 سالگی مدرک رسمی دانشگاه الازهر مصر را دریافت کرده و به عنوان مدرس علوم قرآنی در مدارس الازهر شروع به فعالیت نمود. از سال 1975 به رادیو قرآن پیوست و هم چنین به عنوان قاری رسمی مسجد الشعرانی انتخاب شد که تا قبل از وفات در همین مسجد به تلاوت می پرداخت. ضمن این که در مناسبت های مختلف به ویژه در مراسم شعائر فجر در مسجد امام حسین علیه السلام و حضرت زینب سلام الله علیها و... تلاوت می کرد که این تلاوتها با استقبال بسیار زیادی همراه بود (تا جایی که به مرحوم صیاد لقب "ملک فجر" دادند) استاد شعبان صیاد به کشورهای مختلفی برای تلاوت قرآن مسافرت کرد، مانند: کویت، امارات، اردن، سوریه، عراق، اندونزی، انگلستان، فرانسه و آمریکا؛ و هم چنین در سال 1370 به همراه استاد محمود صدیق منشاوی به ایران آمدند که در این سفر تلاوتهای زیبایی از خود به یادگار گذاشت. مرحوم صیاد از سال 1994 دچار بیماری کلیوی شده و نهایتاً در سن 58 سالگی در تاریخ 1998/01/29 درگذشت.

 

ظاهراً آخرین تلاوتی که استاد صیاد قرائت کردند و منتشر شده، تلاوتی از سوره مبارکه اسراء هست که حدود یک ماه قبل از وفاتشون در مسجد شعرانی قرائت کردند:

 

استاد شعبان صیاد / سوره اسراء 81-70 / مسجد شعرانی 1997.12.30 / 25 دقیقه

http://archive.org/download/Chaaben_Sayad/032-70-8130-12-1997.mp3

 

مسجد الشعرانی واقع در محله "باب الشعریة" قاهره

 

در مورد قدیمی ترین تلاوت استاد صیاد، چند تلاوت و مقطع کوتاه از ایشون هست که عنوان شده قبل از ورود به رادیو تلاوت کردند، یکی از آن ها که تلاوت بسیار زیبایی از سوره حشر هست رو تقدیم می کنم:

استاد شعبان صیاد / سوره حشر حاقه علق / قبل دخول الشیخ الاذاعة / 25 دقیقه

http://s5.picofile.com/file/8223513926/sayad_hashr_haqqah_alaq.mp3.html

 

همچنین تلاوتی از سوره طه در سایتهای قرآنی موجود هست که گفته شده در سال 1958 تلاوت کردند، که اگر این تاریخ صحت داشته باشه قدیمی ترین تلاوت استاد محسوب میشه:

سورة طه اقدم تسجیل للشیخ شعبان الصیاد عام 1958

https://www.mediafire.com/?jbkspkbiznoe189

 

و این هم تلاوتی زیبا و قدیمی و حدود یک ساعته که منسوب به دهه هفتاد میلادی هست:

استاد شعبان صیاد / سوره فرقان نازعات علق / سال 1974 میلادی / 58 دقیقه

http://s5.picofile.com/file/8146252384/sayad_Furqan_Naziat_Alaq_1974.mp3.html

 

در انتهای این پست، اجازه میخوام که یکی از تلاوتهای زیبا و ماندگار مرحوم صیاد رو هم قرار بدم. البته شاهکارهای تلاوت ایشان اون قدر زیاد هست که نیاز به چند پست جداگانه داره! اما همون طور که در بالا اشاره شد، تلاوتهای فجر استاد صیاد بسیار زیبا و تاثیرگذار هستن، یکی از این تلاوت ها که از اجراهای کم نظیر و به یادماندنی استاد هست (و خودم خیلی بهش علاقه دارم) رو انتخاب کردم ان شاء الله مورد توجه شما قرار بگیره:

 

استاد شعبان صیاد / سوره مجادله و حشر / مسجد سیده زینب - تلاوت فجر/ 45 دقیقه

http://s5.picofile.com/file/8146256200/sayad_mojadele_hashr.mp3.html

 

 

 

* تکمیلی: در مورد تلاوت سوره طه، از استاد ایاد قابیل (از اقوام مرحوم شعبان صیاد و جامع التراث و النوادر استاد) سوال کردم، که تایید کردن از قدیمی ترین تلاوتهای موجود از استادصیاد هست، اما توضیح دادن که تاریخ دقیق این تلاوت سال 1970 هست. ضمن اینکه لطف کردن و نسخه باکیفیت تری از تلاوت رو هم برای حقیر فرستادن که تقدیم می کنم:

http://www.4shared.com/mp3/zU4NgK2kce/-__-___.html

 

نظرات (۶)

سلام مجدد. مرحوم  استاد شعبان صیاد از قراء بسیار خوب و خوش صدای مصر بودند و من دو مقطع کوتاه از تلاوت های ایشان را از شبکه قرآن استماع کرده ام. (مشت نمونه خروار هست و نیاز ندیدم ب استماع سایر تلاوت هایشان بپردازم)

ایشان یکی از افتخارات جهان تلاوت بودند اما خب،با اکبرالقراء شیخ مصطفی اسماعیل قابل قیاس نیستند.

احتمال اینکه ایشان با استاد،در محفل مشترک ب تلاوت پرداخته باشند بسیار هست، شما محفل مشترک حقیقی از ایشان و استاد ندارید؟؟؟؟؟؟؟؟
پاسخ:
سلام، اولاً پیشنهاد می کنم حتماً تلاوتهای بیشتری از استاد صیاد گوش بدین، مطمئناً با دو مقطع کوتاه نمیشه شناخت چندانی از سبک زیبای تلاوتهای استاد بدست آورد. مجموعه تلاوتهاشون رو قبلاً گذاشتم اما ان شاء الله سعی می کنم در فرصت دیگه چندتا از شاهکارهای استاد رو هم گلچین کنم و در وبلاگ قرار بدم.
ثانیا در مورد محفل مشترک با مصطفی اسماعیل، باید بگم که برخلاف فرمایش شما احتمال این که چنین محافلی برگزار شده باشه نسبتاً کم هست وتابحال هم چنین چیزی منتشر نشده، چون همونطور که در زندگی نامه شون اشاره شده سال 1975 یعنی دو سه سال قبل وفات مصطفی تازه به عنوان قاری رادیو پذیرفته شدند، و طبیعتا در اون زمان چندان مشهور نبودند تا بخوان همراه با اکبرالقراء در یک محفل تلاوت کنند.
اما یک خاطره جالب از شیخ مصطفی و مرحوم صیاد نقل شده که صحتش بر عهده راوی ماجرا!
ویروی الشیخ مصطفى إسماعیل أنه کان یؤم طلبة الأزهر فی صلاة الفجر فشاهد الشیخ شعبان نائمًا وهو ممسک بأحد الکتب التی کان من المقرر حینها أن یمتحن بها صباحًا، فقال للطلبة: "انظروا وتمعنوا فی هذا الشباب النائم أمامکم، فإن له مستقبلا عظیما فی دنیا تلاوة القرآن الکریم"

در مورد اون تلاوت که گفتید، جز تسجیلات کویت عبدالباسط هست. منتها خود شما بهتر میدونی که مصطفی تسجیلات کویت نداره (یا اگه داره من نشنیدم). بنابراین حفلة مشترک نیست. ضمن اینکه جز تلاوتهای دهه 70 (یا به عبارتی 1972) کویت هست.
پاسخ:
ممنون از توضیحاتتون، یک تلاوت نجم قمر  از مصطفی اسماعیل هست که قبلاً گفته میشد در کویت ودرحضور عبدالباسط خونده، اما جناب عبدالهادی گفتن که این توثیق اشتباه هست و احتمالا در مسجدالاقصی انجام شده:
https://mustafa-ismail.blog.ir/1392/08/04-1

۰۲ آذر ۹۴ ، ۱۴:۰۹ رضا قادری
باعرض سلام خدمت حضرتعالی وتشکر فراوان از اینکه تلاوت استاد صیاد را قرار داده اید.
امیدوارم خداوند به شما عزت بدهد.
پاسخ:
علیکم السلام
خواهش می کنم، ممنون از نظرتون
با سلام خدمت شما برادر عزیز بسیار ممنون از تلاوت هایی که قرار داده اید من بسیار تلاوت استاد شعبان صیاد استاد زناتی استاد کامل یوسف را دوست دارم اما میخوام از استاد شعبانتقلید کنم لطفا اگه امکان دارد مرا راهنمایی کنید
پاسخ:
علیکم السلام و رحمة الله
خدمت شما برادر عزیز عارضم که من اصلاً قاری نیستم و هیچ سررشته ای در زمینه تقلید و سبک های مختلف تلاوت ندارم تا اینکه بخوام در موردش اظهار نظر کنم و به شما مشاوره بدم! پیشنهاد می کنم به اساتید و متخصصین امر مراجعه کنید تا دقیق تر شما رو راهنمایی کنن. موفق باشید.
لطفا تلاوت احزاب شعبان صیاد که آیه تطهیر رو هم توش خوندن تو سایت قرار بدین ممنون.
با عرض سلام وخسته نباشیدخدمت شما
ازپست هاتون لذت بردم واستفاده کردم ان شاءا...ثوابی برای مردگان وبرای شما باشد
پاسخ:
🌹🌹

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی