اکبرالقرا

استاد مصطفی اسماعیل

اکبرالقرا

استاد مصطفی اسماعیل

اکبرالقرا
بسم الله الرحمن الرحیم
با سلام خدمت دوستداران تلاوت قرآن کریم
این وبلاگ جهت آشنایی بیشتر با نابغه تلاوت قرآن؛ اکبرالقرا استاد مصطفی اسماعیل طراحی شده است؛ و در کنار آن، سایر مطالب قرآنی هم در وبلاگ قرار خواهد گرفت. منتظر دریافت نظرات و پیشنهادات شما در این زمینه هستیم. همچنین اگر تلاوت خاصی از استاد مصطفی اسماعیل یا سایر قراء می خواهید، می توانید در قسمت نظرات یا از طریق ایمیل و یا تلگرام با ما در میان بگذارید که ان شاء الله در اسرع وقت پاسخ داده خواهد شد.
https://telegram.me/akbarolqurra
mustafaismaili118@yahoo.com
mustafa-ismail.blogfa.com
mustafa-ismail.blog.ir
آخرین نظرات
  • ۲۶ تیر ۰۰، ۱۶:۱۱ - آلپ صنعت
    عالی
پیوندها
بایگانی
طبقه بندی موضوعی

بسم الله الرحمن الرحیم

چند وقت قبل، "تلاوت دوران جوانی مصطفی اسماعیل" رو در گوگل سرچ می کردم که به نتیجه جالبی رسیدم! یکی از اولین نتایج جست و جو این صفحه هست که تلاوت سوره حج استاد در سال 1945 میلادی (قدیمی ترین تلاوت در دسترس از استاد مصطفی اسماعیل) رو گذاشتن، و البته در کنارش تلاوت معروف فاطرحاقه رو هم بعنوان تلاوتی از دهه چهل قرار دادن در حالی که مربوط به اواخر عمر استاد و دهه هفتاد هست!


مورد دیگر شاهکار تلاوت دوره جوانی استاد مصطفی اسماعیل هست (که خودم در آپارات گذاشتم!!) مقطعی از تلاوت ماندگار اسراء 40-1 در سال 1948 میلادی که بسیار زیبا و ملکوتی اجرا شده و توصیه می کنم حتما ببینید و بشنوید: aparat.com/v/aqv8i


اما نتیجه دیگه ای که در این جستجو پیدا میشه و خیلی هم جالب هست و میخوام درموردش توضیح بدم، این صفحه هست:

تلاوت استثنایی و ماندگار دوران جوانی استاد مصطفی اسماعیل

همین مطلب رو سایت های دیگه ای هم کپی کردن و گذاشتن، مقطعی 15 دقیقه ای از آیات 6 الی 19 سوره اسراء که عنوان شده استاد مصطفی اسماعیل در دهه چهل میلادی و در قصر ملک فاروق قرائت کرده:

http://s1.picofile.com/file/7463982147

دو سال قبل که قدیمی ترین تلاوت های منتشر شده از شیخ مصطفی رو در این پست قرار دادم، یکی از دوستان به بنده فرمودن که تلاوت قدیمی تری از استاد در اختیار دارن و همین مقطع رو برام فرستادن که به اسم خودشون در وبلاگ گذاشتم، اما با توجه به سبک تلاوت استاد میشد حدس زد که باید این هم یکی دیگه از تلاوتهای دستکاری شده باشه که با ادیت و ویرایش صدا، اون رو به این حال و روز در آوردن! و خوشبختانه با بررسی بیشتر، تونستم تلاوت اصلی رو که مربوط به سال 1972 میلادی - یعنی اواخر عمر استاد - هست پیدا کنم!

البته باید اذعان کرد شخصی که این قطعه رو آماده کرده، کارش رو واقعاً هنرمندانه انجام داده، یعنی اولاً صدای استاد رو خیلی خوب جوان کرده! و افکت هایی هم اضافه کرده که بنظر بیاد این تلاوت در سال های خیلی دور از رادیو ضبط شده! صدای جمعیت رو هم با دقت حذف کرده تا کاملاً مشابه تلاوتهای قصر ملک فاروق بشه! و حتی صدای مجری مراسم رو هم از یه تلاوت دیگه کپی کرده که اعلام می کنه از قصر ملکی در خدمت شما هستیم!!!!


برای نمونه، چند مقطع از این فایل رو به همراه کیفیت اصلیش گذاشتم، بشنوید و مقایسه کنید:



و این هم لینک دانلود فایل کامل و نسخه اصلی تلاوت ، با کیفیت عالی و 128kbps

استاد مصطفی اسماعیل / اسراء 36-1 / اسکندریه، محله العطارین / سال 1972 میلادی / 74 دقیقه


دانلود با حجم کمتر و 17MB

http://s6.picofile.com/file/8204502942/MustafaIsmail_Isra1_36_Alexandria_1972.mp3.html


* سال گذشته و در وبلاگ سابق، بحث کوتاهی با یکی از طرفداران پروپاقرص استاد منشاوی داشتیم که ایشون می فرمودند منشاوی برترین قاری ضدیهود هست، و دلیلی که ذکر میکردن این بود که استاد منشاوی در تلاوتی که ازسوره اسراء  خوندن آیه شریفه (فَإِذَا جَاء وَعْدُ الآخِرَةِ لِیَسُوؤُواْ وُجُوهَکُمْ وَلِیَدْخُلُواْ الْمَسْجِدَ کَمَا دَخَلُوهُ أَوَّلَ مَرَّةٍ...) رو سه بار تکرار می کنه و روی اون تاکید داره! که در جوابشون عرض کرده بودم تلاوتی از شیخ مصطفی سراغ دارم که تقریبا یک ربع فقط همین آیه رو شاید بیش از ده بار میخونه و تکرار می کنه!! و منظورم همین تلاوتی بود که در این پست گذاشتم.

* در بین مستمعین این تلاوت، یک مستمع نوجوان هم حضور داره که ظاهراً در نزدیکی استاد نشسته و در طول تلاوت بارها صداش به گوش میرسه که فریاد میزنه "صلوا علی النبی". بنابراین همزمان با استماع تلاوت، به توفیق اجباری فرستادن دهها (و شاید صدها) صلوات بر پیامبر گرامی اسلام صلی الله علیه و آله و سلم خواهید رسید! سماعاً طیباً مبارکاً



نظرات (۱۴)

الله یفتح علیک یا عزیزی.
پاسخ:
الله یخلیک أخی الحبیب
سلام. بسیار جالب بود. به من هم سر بزنی خوشحال میشم.
پاسخ:
علیکم السلام، کانال شما در آپارات رو خیلی وقته که دنبال می کنم. موفق باشید
امروز میخواستم از این تلاوت حج یک مقطع بذارم. ظاهرا اولین تلاوتی هست که از استاد از رادیو پخش شده.
پاسخ:
بله، سوره حج هم یکی از اولین تلاوتهای پخش شده هست، اما اولین تلاوتی که استاد در مسجد امام حسین علیه السلام خوندن که باعث شهرت زیادشون شد (ملک فاروق و ناظرقصرملکی این تلاوت رو از رادیو شنیدن که شدیداً تحت تاثیر قرار گرفتن)، تلاوتی از سوره تحریم بود که متاسفانه هنوز هیچ خبری از این تلاوت نیست!
در واقع همون طور که طرفداران استاد عبدالباسط درانتظار تلاوت احزاب1950 هستند، علاقه مندان تلاوتهای شیخ مصطفی هم منتظر این تلاوت تحریم هستند، اما مشخص نیست که اصلاً ضبط شده باشه یا نه!!
مطلب جالبی بود. اما واقعاً معلوم نیست چرا افرادی که این‌ همه مهارت دارند، اون رو صرف کارهای مفید نمی‌کنن و به جاش با دستکاری یه فایل تلاوت قرآن، یه دروغ هم مرتکب می‌شن که این تلاوت در فلان زمان و مکان اجرا شده!!! امیدوارم خدا این جاهلان رو به راه راست هدایت کنه!
سلام.ما مخاطبان وبلاگ اکبرالقراء از شما برادر عزیز ک وقت میزاری و با صبر فراوان ب دنبال یافتن نسخه های اصلی تلاوت های نابغة القراء،شیخ مصطفی  اسماعیل هستی،تشکر فراوان نموده و امیدواریم همچنان پر انرژی و فعال بوده و وبلاگ اکبرالقراء ان شاء الله همیشه پا برجا باشد.این تلاوت خیلی ب دل من نشست.خصوصا دقایق ابتدایی تلاوت" سبحان الذی اسری ....بصیر"شادروان مصطفی اسماعیل با متانت خاصی این آیه شریفه را تلاوت نمودند.و فراز "فإذا جاء وعد الآخرة ...تتبیرا" ک حقیقتا جز فرازهای ماندگار این تلاوت محسوب میشود.اما یک مسئله تأسف انگیز در این تلاوت هست!!!! متأسفانه زمانی ک استاد  تصدیق را بیان نموده و ب تلاوت خاتمه دادند،صدای ایشان ،گرم شده بود!.راستی آقا مصطفی،این عکس مربوط ب این محفل هست؟
پاسخ:
علیکم السلام
خیر، عکس جنبه تزیینی دارد!!! (بعضاً هم گفته شده نوجوانی که در این عکس کنار استاد نشسته شیخ فتحی الملیجی هست)
سلام.ب غیر از تلاوت  سوره تحریم ک استاد مصطفی اسماعیل رضوان الله علیه در مسجد الحسین علیه  الصلوة والسلام ،در مراسم ولادت حضرت رسول اکرم صلی الله علیه و آله،قرائت نمودند ک باعث شهرت یافتن فراوان ایشان در تمام مصر و راهیابی ایشان ب قصر ملک فاروق شد(هنوز استاد در رادیو امتحانی نداده بود)تلاوت استثنایی و فوق العاده فاخر احزاب حاقه ک در مسجد الحسین علیه و آله و اصحابه السلام نیز توسط استاد مصطفی اسماعیل اجرا شد،طرفداران این نابغه بزرگ در انتظار انتشار این تلاوت نیز هستند.
پاسخ:
علیکم السلام، تشکر بابت توضیحات دقیقتون. درمورد تلاوت احزاب حاقه تا الان چیزی نشنیده بودم، درکتاب کمال نجمی بهش اشاره شده؟
۱۶ مرداد ۹۴ ، ۰۱:۴۶ امین هادوی
سلام
لینی که قبلا همه جا از وبلاگ شما کپی شده (مصحف موبایل ترتیل استاد منشاوی) دیگه کار نمی کنه. منم متاسفانه فعلا در دسترس ندارمش. ممنون میشم لینک درست یا لینکی آپلود شده توسط خودتون بدید. (لینک سایت آرشیو (آرکایو) کار نمیکنه) همون ترتیل 66 مگابایتی ... سریع لطفا! همه سایت های کهکشان همون لینک رو گذاشتن!
پاسخ:
علیکم السلام، لینک جدید گذاشتم:
http://mustafa-ismail.blog.ir/post/50
سلام.تلاوت معروف احزاب حاقه ک در مسجدالحسین علیه وآله اصحابه الصلوة والسلام توسط استاد مصطفی اسماعیل رضی الله عنه اجرا شد در کتاب کمال نجمی بهش اشاره نشده اما در زندگی نامه های معتبر استاد،ب این تلاوت اشارات زیادی شده است.بعضی ها می گویند این تلاوت در دهه 30 اجرا شده است و احتمال ضبط این تلاوت خیلی ضعیف است اما تلاوت سوره تحریم(محفل مولد رسول صلی الله علیه و آله)ب دلیل پخش مستقیم از رادیو،احتمال ضبط شدن این تلاوت بسیار بالاست.اما الان این نوار کجاست و ب چه سرنوشتی دچار شده را کسی اطلاع ندارد.کمال نجمی :محمد عاطف ب من گفت:پدرم ب منزل آمد و گفت از طرف رادیو برای تلاوت در مسجدالحسین رضی الله عنه دعوت شدم و رادیو ب صورت زنده صدای مرا در تمام کشور پخش خواهد کرد.پدرم بعد از ناهار و نماز در اتاق خود مشغول تلاوت شد،همه ما متعحب شدیم زیرا اولین بار بود ک پدرم در خانه قرآن می خواند،او داشت تمرین می کرد ک تلاوت دو ساعتی را در نیم ساعت خلاصه کند.همه ما برای موفقیت پدرم فراوان دعا کردیم.خود شیخ مصطفی می فرماید:من نگران این بودم ک چگونه تلاوت خود را خلاصه کنم اما ب هر حال ب مسجدالحسین رضی الله عنه رفتم و ب لطف خدا موفق شدم.بعد از این تلاوت،دعوت های زیادی از من شد و من با خود می گفتم اگر هر روز در رادیو بخوانم وضعیت چگونه خواهد شد؟!!!.اما دیری نپایید ک بین رادیو و استاد اختلافات زیادی رخ داد ک از بیان آنها صرف نطر میکنم.(خودتان بهتر در جریان هستید)
پاسخ:
علیکم السلام، این زندگینامه های معتبر که می فرمایید رو در اینترنت مطالعه کردید؟ اگه امکانش هست لینک یکی از صفحاتی که به این تلاوت احزاب حاقه اشاره کرده رو بذارین. ممنون
داداش مصطفی،چ خبر از رایزنی جناب عمران با مدیران ارشد تلویزیون مصر؟راستی؛نمی خوای پست سمیعه بزاری؟ (مسجد سیدی یاقوت العرش و سایر تلاوت ها)
پاسخ:
هنوز خبری از تلاوتهای جدید نیست، ولی چند قسمت جدید از برنامه کنوز پخش شده و مثلاً یه ابتهال تصویری از محمدعمران گذاشتن.
سلام
پیشنهاد می‌کنم تنظیم کنید که نظرات بعد از تأییدتون و جوابی که می‌دید در ذیل پست‌ها قرار بگیرن. بعضی وقتا لازمه به بعضی کامنت‌ها جواب بدید. این‌طوری اگه مطلب مهمی باشه باید بینندۀ وبلاگ مدام سر بزنه ببینه شما جوابی دادید یا نه؟! ولی اگه کامنت همراه با جوابش تأیید بشه، این سردرگمی‌ها هم پیش نمیاد.
پاسخ:
علیکم السلام
ممنون از تذکرتون، اتفاقا خودم هم درنظر داشتم از پست جدید همین کار رو بکنم، چشم.
سلام.خدمت آقا مصطفی عرض شود ک من لینک گذاشتن بلد نیستم،از طرفی تلاوت معروف احزاب حاقه در اکثر بیوگرافی های نوشته شده از استاد درج شده است.اگر یادت باشه،اوایل آشنایی با شما درخواست این تلاوت رو کردم و شما فرمودی این تلاوت برای اوایل کار شیخ مصطفی هست و احتمال ضبط شدن این تلاوت تقریبا صفر هست.نقل شده ک استاد در حالی ک با کمال تواضع قصد فرود و پایان دادن ب تلاوت رو داشت؛بنا ب اصرار شدید جمعیت و در خواست یکی از مستمعین،سوره حاقه را تلاوت نمود و حضار حاضر در آن محفل تکرار نشدنی،مبهوت اجرای قدرتمند و معنا گرانه استاد از سوره حاقه شدند،گویی ک شیخ مصطفی صحنه قیامت را می بیند.حقیقتا باید اقرار کرد ک شیخ مصطفی تلاواتی در کارنامه خویش دارد ک اگر بعضی از آنان امروز در اختیار ما بود،تلاوت هایی مثل هود حاقه شمس و یا حجرات ق انشراح اخلاص و ... را جزء تلاوات ضعیف استاد؛ب حساب می آوردیم.ماجراهای زیادی درباره تلاوت های شیخ مصطفی نقل شده است.نقل شده ک استاد ب یک مجلس ختم دعوت شد و چنان تلاوت مقتدرانه و معناگرانه ای اجرا نمود ک هنگام خروج از محفل در حالی ک سوار بر اتومبیل بود،حضار او را ب همراه خودرویش از زمین بلند کردند!!!!!!!!!.این قضیه در پست سمیعه در وبلاگ تلاوت های ماندگار درجیده شده بود.
پاسخ:
علیکم السلام، با این توضیحاتی که دادین احتمالاً منظورتون زندگینامه ای هست که مثلاً در این صفحه گذاشتن:
http://www.gharian.ir/showthread.php?tid=280
خدمت شما عارضم که اولاً توضیحاتی که در این متن درباره تلاوت سوره احزاب و سوره حاقه دادن بیشتر توصیفی از حال و هوای محافل استاد هست و هیچ اشاره ای به این که اولین تلاوت استاد بوده نکردن. نمیدونم شما از کجا برداشت کردین که تلاوتی قدیمی و مربوط به دهه سی میلادی هست! شاید یکی از همین تلاوت های سوره احزاب که الان در دسترس هست رو مدنظر داشتن. و ثانیا این که زندگینامه ای که سال وفات استاد رو 1359 بنویسه نمیشه معتبر دونست و به مطالبش اعتماد کرد!
ضمن این که من اصلاً یادم نمیاد که درباره این تلاوت قبلاً با هم صحبت کرده باشیم!! به هرحال تا جایی که اطلاع دارم همه جا صحبت از تلاوت تحریم هست که استاد برای اولین بار در مسجد امام حسین(ع) خوندن و حتی در یکی از مصاحبه هاشون هم بهش اشاره کردن، اما متاسفانه هنوز هیچ خبری از نوار این تلاوت نیست.

سلام.از تلاوت فاخر حجرات ق شرح اخلاص نسخه جدید منتشر شده؟ تفاوت خاصی از لحاظ کیفیت صدا داره؟ اصل اصل صدای شیخ مصطفی هست؟لطفا اگر تمام جوابها "بله " هست،لینک دانلود رو برام بزار. بزار مدیا فایر یا پیکوفایل.تشکر
پاسخ:
سلام، یه نسخه جدید منتشر شده که البته از نظر کیفیت صدا تفاوتی نداره، اما همراه با صحبت های مجری مراسم قبل از شروع تلاوت هست، که نشون میده این تلاوت در شهر لاذقیه سوریه انجام شده (برخلاف نقل مشهور که میگن در مسجد اموی دمشق بوده!!) ان شاء الله چند وقت دیگه این نسخه رو در وبلاگ میذارم.
آن نوجوان در تصویر شیخ محروس طلبة است در سن دوازده سالگی
پاسخ:
تشکر از توضیحات جنابعالی، اما اگه امکان داره منبع این فرمایشتون رو هم ذکر بفرمایید؛
چون خودم هر چقدر بررسی کردم نتونستم اطلاعاتی درباره این عکس پیدا کنم و حتی دقیق یادم نیست که این عکس رو از کجا گرفتم!
سلا.این آیه ان هذا القران یهدی ....گفتین یه نفرمیکس کرده گفته مال جوونیای استاده  رودانلودکردم بخش اولش اصله یادومش؟اولش باصداجمعیته ودومی حالت استدیویی.
پاسخ:
سلام. بخش دوم اصلی هست، که البته استودیویی هم نیست و صدای تشویقهای جمعیت آخرش شنیده میشه!

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی