اکبرالقرا

استاد مصطفی اسماعیل

اکبرالقرا

استاد مصطفی اسماعیل

اکبرالقرا
بسم الله الرحمن الرحیم
با سلام خدمت دوستداران تلاوت قرآن کریم
این وبلاگ جهت آشنایی بیشتر با نابغه تلاوت قرآن؛ اکبرالقرا استاد مصطفی اسماعیل طراحی شده است؛ و در کنار آن، سایر مطالب قرآنی هم در وبلاگ قرار خواهد گرفت. منتظر دریافت نظرات و پیشنهادات شما در این زمینه هستیم. همچنین اگر تلاوت خاصی از استاد مصطفی اسماعیل یا سایر قراء می خواهید، می توانید در قسمت نظرات یا از طریق ایمیل و یا تلگرام با ما در میان بگذارید که ان شاء الله در اسرع وقت پاسخ داده خواهد شد.
https://telegram.me/akbarolqurra
mustafaismaili118@yahoo.com
mustafa-ismail.blogfa.com
mustafa-ismail.blog.ir
آخرین نظرات
  • ۲۶ تیر ۰۰، ۱۶:۱۱ - آلپ صنعت
    عالی
پیوندها
بایگانی
طبقه بندی موضوعی

بسم الله الرحمن الرحیم

با سلام و عرض تبریک به مناسبت عید سعید فطر، عیدی ویژه ای که وعده داده بودم رو تقدیم می کنم: ابتهال تصویری فوق العاده زیبا و بسیار قدیمی از استاد مرحوم سید محمد النقشبندی ؛

این ابتهال هم از جمله نوادری هست که در ماه رمضان و برای اولین بار از قناة الاولی (شبکه اول تلویزیون مصر) پخش شده و در حقیقت مهمترین و زیباترین چیزی هست که جناب عبدالعزیز عمران و همکارانشون در تلویزیون مصر برای رمضان امسال تدارک دیده بودند.

تا مدتی قبل هیچ فیلمی از ابتهال ها و انشادهای استادنقشبندی در دسترس نبود، ولی در طی چند ماه گذشته سه انشاد تصویری مختلف از استاد منتشر شد که همگی به صورت استودیویی و همراه با موسیقی بودند. اما در ابتهال جدید و زیبایی که ماه رمضان پخش شده، برای اولین بار استادنقشبندی در یک محفل و به همراه اعضای گروه تواشیح خودشون به اجرای برنامه می پردازند، اجرایی که در نهایت زیبایی و معنویت انجام شده و فوق العاده جذاب و دلنشین هست. جالب این که این اجرا مربوط میشه به همان  مراسمی که استاد مصطفی اسماعیل تلاوت "غاشیه قصارالسور" رو خوندن و در شبهای ابتدایی ماه مبارک برای اولین بار پخش شد، یعنی محفل مولد نبوی (جشن ولادت پیامبر گرامی اسلام) در مسجد التلفیزیون در سال 1967 که قبلاً هم توضیح داده بودم این محفل با حضور شیخ مصطفی اسماعیل، استادکامل یوسف و سیدنقشبندی برگزار شده، البته فعلاً فقط حدود 4 دقیقه از ابتهال رو پخش کردن و این طور که اعلام شده، ان شاء الله بقیه ابتهال چند ماه بعد و همزمان با سالروز ولادت پیامبر (یعنی 12 ربیع الاول 1437) پخش خواهد شد:


استاد سید نقشبندی / ابتهال محمد(ص) سیدالکونین والثقلین
مسجد صداوسیمای مصر - سال 1967 میلادی



محمدٌّ سـیدُ الکــونینِ والثقَلَـیْنِ             والفریقـین مِن عُـربٍ ومِن عَجَـمِ
هُو الحبیبُ الــذی تُرجَى شـفاعَتُهُ          لکُــلِّ هَوْلٍ مِن الأهـوالِ مُقتَحَمِ
دَعَـا إلى اللهِ فالمُسـتَمسِـکُون بِـهِ       مُستَمسِـکُونَ بِحبـلٍ غیرِ مُنفَصِـمِ
فــاقَ النَّبیینَ فی خَلْـقٍ وفی خُلُـقٍ           ولم یُـدَانُوهُ فی عِلــمٍ ولا کَـرَمِ
وکُــلُّهُم مِن رسـولِ اللهِ مُلتَمِـسٌ          غَرْفَا مِنَ البحرِ أو رَشفَاً مِنَ الدِّیَـمِ
فَهْوَ الـــذی تَمَّ معنــاهُ وصورَتُهُ               ثم اصطفـاهُ حبیباً بارِیءُ النَّسَــمِ
سَـل عُصبَة الشرک حول الغار سائمة          لولا مُطاردَة المُختار لم تَسُمِ
هَل أبصروا الاثَر الوَضاء إم سَمِعوا          هَمسُ التَسابیحُ و القرآن من أمَمِ




* اعضای گروه تواشیح، به ترتیب و از راست به چپ :

استاد سید محمد نقشبندی - شیخ حامد الزفتاوى - شیخ ابراهیم النقشبندى(برادر استاد) - شیخ محمد ابو لیله


* این ابتهال در برنامه "کنوز من تراثنا الاسلامی" پخش شده، برنامه ی سحرگاهی ماه مبارک که اختصاص به پخش سخنرانی های قدیمی یا ابتهال های نادر از علما و مبتهلین مصری داشت. متاسفانه برخلاف تلاوتهای قبل از اذان مغرب که معمولا در زمان پخشش از هیچ زیرنویسی استفاده نمیشد، در زمان پخش ابتهال استاد، مسئولین تلویزیون اخبار ورزشی یا وضعیت آب و هوای شهرهای مختلف رو زیرنویس می کردند!! و قبل از اتمام ابتهال هم آهنگ تیتراژ برنامه رو پخش کردند! فایلی که در بالا قرار دادم، نسخه اصلاح شده و با کیفیتی هست که توسط دوست عزیزم جناب سامرعبدالعال (مدیر منتدی استاد نقشبندی) آماده شده، اما فایل اصلی و همراه با زیرنویس های خبری رو می تونید از لینک زیر مشاهده یا دانلود کنید(البته اصلاً توصیه نمی شود!)

http://www.youtube.com/watch?v=FT0gvChOi0Y


* اشعاری که استاد نقشبندی در این ابتهال قرائت می کنند، ابیاتی از قصیده معروف "البُردة" هست؛ یکی از زیباترین قصایدی که در مدح پیامبر اسلام سروده شده و شاعر آن هم جناب " محمد البوصیری" از شعرا و عرفای معروف مصری در قرن هفتم هست. (علاقه مندان به تلاوتهای استاد عبدالباسط حتما با جناب البوصیری آشنایی دارند! چون استاد عبدالباسط یکی از شاهکارهای معروف خودشون یعنی تلاوت تاریخی "شوری ق طارق" رو در مسجد البوصیری در شهر اسکندریه تلاوت کردند که به نام همین شاعر و عارف بزرگ مصری نامگذاری شده) توضیحات بیشتر در مورد جناب البوصیری و قصیده البردة را در این صفحه مطالعه بفرمایید، متن کامل قصیده هم در این صفحه موجود هست.


اسکندریه، مسجد البوصیری


* نسخه کامل این ابتهال را از این صفحه دانلود بفرمایید:

http://mustafa-ismail.blog.ir/post/468


نظرات (۶)

۲۸ تیر ۹۴ ، ۱۱:۰۳ سیدعلی قاسمی
سایت بسیار عالی و فوق العاده ای دارین. فوق العاده است. امیدوارم همیشه به روز باشین با تلاوتها و ابتهالات صوتی و تصویری جدید. دست مریزاد.
پاسخ:
خواهش میکنم، ممنون از نظرتون 
البته نباید با قصیده برده اثر کعب بن زهیر به مطلع بانت سعاد فقلب الیوم متبول ...اشتباه شود.
پاسخ:
ان شاء الله که هیچ کس اشتباه نمیگیره!!!!!
سلام برادر مصطفی خیلی زحمت کشیدین تشکر میکنم ان شاءالله روزی ابتهالها و تلاوتهای تصویری خیلی قدیمی تر از این هم پخش بشه مثل دهه پنجاه میلادی.
پاسخ:
علیکم السلام
بله ان شاء الله که این طور بشه. البته ما که به همون دهه شصت قانع هستیم!
بسیارزیبا و دلنشین
دو بیت آخری که استاد نقشبندی میخونن انگار از قصیده البرده نیست، در صفحه متن کامل قصیده که لینکش رو گذاشتین این دو بیت نبود!!
پاسخ:
بله، فرمایشتون درست هست.
چون احساس میکردم از حوصله جمع خارج باشه درباره اش توضیح ندادم! اما حالا که اشاره کردین، باید بگم که دو بیت آخر از سروده های جناب احمد شوقی (شاعر معاصر مصری) هست. اگه مطلبی که لینکش رو برای توضیحات بیشتر گذاشته بودم مطالعه کرده باشین اشاره شده بود که شعرای زیادی به تقلید از جناب البوصیری و به سبک "البردة" قصاید جدیدی در مدح پیامبر سرودند، یکی از این افراد هم جناب احمدشوقی هست که  قصیده ای تقریبا 200 بیتی به نام "نهج البردة" سروده و این دو بیت آخری که استاد نقشبندی میخونن برگرفته از همین قصیده "نهج البردة" هست، متن کامل این قصیده هم در لینک زیر هست:
http://www.toarab.ws/modules.php?name=poet&file=showpoem&pmid=859

به نام خدای سبحان

احسنت احسنت و هزاران احسنت
توی این وانفسای دنیای دنی واقعا  احسنت و خداوند به شما توفیق خدمت به دین مبین اسلام دهد . البته پاداش اخروی
پاسخ:
ممنون از نظرتون، لطف دارید
شما که اطلاعات ذیقیمتی دارید میدانید این ابتهال یا شعر آن از کیست

سبحانک یا رب العالمین * اسمع ندانا یا معین
انت القوی المتجی       *   و نحن شئنا (جئنا) تائبین

پاسخ:
متاسفانه برام آشنا نیست و نشنیدم، شما از کجا شنیدین؟ رادیوقرآن پخش کرده؟

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی